|
|
2K |
|
2C = prawie acol; |
2BA = 23-24PC |
|
|
2K |
? |
- 2C = transfer, 4+ piki; otwierający przyjmuje transfer zawsze z czterema pikami,
a także z trzema,
jeśli ręka
nie jest zrównoważona (np. 5431). Gdy ma inny solidny kolor (6+), to powinien go zalicytować
mimo
posiadania 3 pików. Powtarzam,
jeśli mamy układ zrównoważony to z 4 pikami licytujemy 2P,
a z trzema
- 2BA (po
2BA - teksasy i stayman odwrotny); z kolei z silną ręką na 5+ pikach możemy
uzgodnić
je z przeskokiem -
3P.
Uwaga: wyższe odzywki oznaczają, że mamy 0-3 piki:
- 2P = transfer na BA
bez 4+pików, ręka BA i semi-BA, mini-maksi (przypominam, że w 1K
mieści
także inwit
do końcówki, tj. ok.11 PC, bez 4-ki starszej);
A wyższe? Miana kolorów młodszych były już głoszone, trefle będą grane przez OTW, a kara z ręki słabej.
Transferowe zgaszanie kolorów młodszych nie jest więc potrzebne.
- 3T = 5+ trefli (5-kart z dwoma figurami lub sześciokart, ze słabszym kolorem zgłaszamy 2P)
- 3K = 5+ kar, jw.
- 2BA = 5+ kierów jw. (przy układzie 5/5 jakość kierów może być gorsza);
3C = singiel kier, 5/4+ w młodszych przy sile 6-11;
3P = singiel pik, jw.;
3BA = 11-12 PC, układ BA bez starszej 4-ki;
Dwukolorówkę z pikami licytujemy ekonomicznie
zaczynając od transferu 2C.
Dwukolorówkę kiery z młodszym licytujemy ekonomicznie
zaczynając od 2BA.
|
|
2K 3C ? |
2P 3P |
2P = wykluczyło 4+ piki
(wtedy transfer 2©);
3P = ponieważ wcześniej wykluczyliśmy u E 4+ piki, odzywka ta może teraz spełniać rolę transferu na kontrakt 3BA
i przy okazji oznaczać brak fitu
kierowego. Chodzi o to by BA było nadal zajmowane z silnej
ręki.
Jednak 3BA (E) także powinno być naturalne,
ale na pewno ze stoperem w pikach. Dlaczego w pikach? Otóż ODP
ma co najwyżej 3 piki.
W słabej ręce ewentualne figury
statystycznie będą zlokalizowane poza pikami (tu w kolorach młodszych).
Taki model będzie się jawił w wyobraźni W.
Dlatego powinnismy poinformować partnera,
że nasza ręka odbiega od modelowej - mamy starszą figurę w kolorze
krótkim - pikach.
Takie wyczekujące 3P (transfer na 3BA) będziemy mogli wykorzystać także w innych sekwencjach |
W kontekście tego co powiedzieliśmy do tej pory, popatrzmy
na problem z pozycji otwierającego:
|
|
2K 2BA |
2P ? |
2P = transfer na BA.
Także 2BA otwierającego wcale nie musi być takie do końca
bezatutowe.
:
A K W 9 3
A D 10 8 A K 2 W |
A K 3
A D 10 8 6 A K 2 K 7 |
A 3
A K 10 8 2 A K 7 2 K D |
A W
A D 10 8 A K W 3 2 K 9 |
A K
A D A K W 8 2 K 10 8 7 |
A D W 8
10 A K W 9 A K D 4 |
Jeśli partner ma typowy negat (co najwyżej 6 PC), to szlemiku
nie ma co myśleć.
Powinniśmy jedynie dokonać wyboru właściwej końcówki.
Natomiast, gdy partner ma 7+ PC, to inwit szlemikowy wyjdzie
z jego strony.
|
|
2K 2BA |
2P ? |
3T = zmodyfikowany stayman odwrotny;
3K
= transfer na kiery z piątką (E mógł zgłosić kiery wcześniej,
skoro tego nie zrobił ma je za słabe bądź za krótkie);
3C = 5 trefli i 4 kara (pików E mieć nie może – to już wiemy), wnosi zainteresowanie
grą
w kolor młodszy,
a więc zwykle niesie co najmniej lekkie aspiracje szlemikowe;
3P = 5 kar i 4 trefle,
j.w.
3BA = naturalne, sugeruje 5/4 w młodszych, modelowo 22(54), gdyż
już z jakąś 3-ką starszą E próbowałby uzgodnić ewentualny 5-kart
starszy OTW.
|
|
2K 2BA ? |
2P 3T (stayman odwrotny) |
|
|
2K 2BA 3K |
2P 3T (stayman odwrotny) ? |
Uwaga: również w sekwencji z transferem pikowym 2C,
po rebidzie 2BA stosujemy ten sam schemat, co po transferze
2P na BA, tj.:
– 3T jest Staymanem
odwrotnym,
– 3K
to transfer na kieryz 5-ką, (odpowiadający może mieć przecież układ 4 piki/5 kieów),
– 3C
to powtórny transfer z 5+ pikami,
– 3BA powinno być naturalne,
natomiast odzywka 3P
jest wolna i można przeznaczyć ją np. na wskazanie góry negatu
w składzie zrównoważonym bez zainteresowania grą w kiery,
za to z dobrymi fitami
w kolorach młodszych (analogicznie do 3P
na młodszych po otwarciu 2BA), np.
10 8 7 5
7 2 D 9 6 D W 10 8 |
W sekwencji:
|
|
2K ? |
2C |
2P = licytujemy tak z 4
pikami, a jeśli z trójki, to wtedy z ręką kolorową (z jakimś singletonem),
jako odzywkę wyczekującą (waiting), gdy jesteśmy zainteresowani sfitowaniem
naszego koloru bocznego;
2BA = ręka w miarę
zrównoważona, bez 4 pików (dalej: stayman odwrotny, trensfery);
3P = 5+ pików;
|
|
2K 2P |
2C ? |
2BA = tylko 4 piki, naturalne(!); zauważcie, że jeśli 2P
z trójki licytować będziemy z singletonem bocznym,
to ewentualny kontrakt
BA powinien być grany o dziwo z ręki SŁABEJ, która ma stopera
w kolorze singla.
Możemy tak zalicytować także z 5 pikami,
gdy mamy niezłą czwórkę z boku
(po 3P wskazujących
jednoznacznie 5 pików uzgodnienie innego koloru jest już niemożliwe);
3T/K/C = naturalne, kolor 5+;
3P = 5 pików bez singla,
ale obiecuje pewne wartości (gdyż nie licytujemy 4P);
3BA = 5 pików z dowolnym singlem (relay 4T=pytanie, po którym: 4K/C=
singel, 4P=singel trefl);
4T/K/C = splinter z 6+ pikami;
Mając 3 piki i własny dobry kolor, pokazujemy go najpierw.
W
wypadku natrafienia na piątkę pików
u partnera zdążymy je jeszcze uzgodnić.
Zatem przyjęcie
transferu przez 2P powinno wykluczać
ręce
z własnym dobrym, długim kolorem.
Blackwood negatywny
Słaba ręka jak już powiedzieliśmy nie pyta o asy. Pytać może tylko silna. Ale odpowiadający może mieć najwyżej 6(7) PC więc tradycyjne drabinki nie mają sensu. Dwóch wartości nie będzie nigdy, nie mówiąc już o 3 lub 4. Stąd proponujemy inne odpowiedzi na Blackwooda 4BA: - I szczebel = 0 wartości (to się będzie często zdarzać i dobrze by było można się zatrzymać wtedy w 5T); - II szczebel = 1 wartość (z 5); - III szczebel = 1 wartość + dama atu (więcej mieć nie można); |
|
|
2K ? |
2C |
Transfer przyjmujemy już z trzema pikami. Ale czy zawsze?
1. Z ręką zdecydowanie jednokolorową, np:
A W 3
A K A K D W 8 7 6 3 |
2. Z ręką bezatutową (lub zbliżoną, do bezatutowej), np:
A K 3
A D W 8 A K 10 K D 10 |
A więc nie zawsze z trzema pikami licytujemy 2P! Ale ZAWSZE z 4-ma pikami!!!
3. Uwzględniając punkty (1) i (2) dochodzimy do wniosku, że 2P z trójki będziemy licytować z ręką kolorową (z jakimś singletonem), jako odzywkę wyczekującą (waiting), gdy jesteśmy zainteresowani sfitowaniem naszego koloru bocznego, np. taką:
A K 3
A K 10 9 6 8 A K D 3 |
|
W 7 4 2
5 3 K 10 4 10 9 7 6 |
|
|
2K 2P |
2C ? |
2BA = jednak naturalne!, bez pięciokartu bocznego;
3T/K/C = pięciokart;
3P = 5 pików, ręka kolorowa, a więc układ
5-4, by ewentualnie zagrać w kolor rozłożony 4-4;
3BA = jest bezsensowne jako naturalne, a wiec 5 pików ręka BA, modelowo
5-3-3-2;
4T/K/C = splinter na 6+ pikach;
W sekwencji:
|
|
2K 2BA |
2C ? |
Jak zwykle po BA stosujemy Staymana i transfery, a więc:
3T = zmodyfikowany stayman odwrotny;
3K = transfer
na kiery (5+kierów);
3C = transfer
na piki (6+! pików);
3P = intencyjne, ładnych 5-6 PC, jakiś
pięciokart młodszy;
3BA = naturalne;
4T/K = układ 4piki - 5+ niezłych trefli/kar, góra negatu;
|
|
2K 2BA ? |
2C 3T (zso) |
3K = 4 kiery, możliwe 3 piki;
3C = 5 kierów, możliwe 3 piki;
3P = 3 piki, brak 4/5
kierów;
3BA = pozostałe;
4T/K = licytowana piątka w układzie, z którym nie chcemy grać 3BA, np.
1345 lub 1354.
|
|
2K 2BA 3K (4 kiery) |
2C 3T (zso) ? |
trójkolorówka
W
A K W 9 K D W 8 A K D 3 |
|
D 9 7 6 4 2
D 3 9 4 10 7 6 |
|
|
2K 2BA 3BA |
2C 3C pas |
uzgodnienie pików rozłożonych 3-5
A K 5
A 8 K D 3 A K W 3 |
|
D 9 7 6 4
9 7 3 9 7 4 D 6 |
|
|
2K 2BA 3P pas |
2C 3T 4P |
9
A D W 8 A K D 8 A K W 2 |
|
W 10 6
K 7 9 7 4 D 9 7 6 5 |
|
|
2K 2BA ! 3K 4T 6T |
2P 3T 3C 4BA pas |
A D W 8
10 A K D 3 A K W 10 |
|
K 7
W 9 8 7 5 4 2 D 9 8 5 |
|
|
2K 2BA ! 3BA 4K 6T |
2P 3K 4T 4P pas |
Ogólna zasada: trojkolorówkę sprzedajemy przez 3BA
Przyjęcie transferu 3C
- gwarantuje 2+kiery, 3P wskazałoby 5
pików, a 4T/K
- byłoby oczywiście cue-bidem uzgadniającym kiery.
A D W 8
10 A K W 3 A K D 10 |
|
K 4
W 8 7 5 D 4 2 9 8 6 5 |
|
|
2K 2BA ! ? |
2P 3T |
A D 5 (W)
W (A D 4) A K D A K W 10 8 6 |
|
9 7 4
(K 9 4)
K 9 5 3 (9 7 5 3) 10 9 7 4 5 4 |
|
|
2K 3T 3BA |
2P 3P pas |
17)
A D 4
A K D 8 7 2 2 A K 10 |
|
9 7 5
3 K W 9 7 6 4 9 5 4 |
|
|
2K 3C 3BA |
3K 3P pas |
3K = naturalne, pięciokart z dwoma starszymi figurami, albo niezła szóstka;
3P = transfer na 3BA.
Tym razem model ręki E to długie kara, krótkie kiery, a wiec statystycznie
układ 3163.
Model ręki W przy którym W zgłosi 3BA to krótkie kara, długie
kiery i po trzy karty w pikach i treflach.
Dlatego 3P
tylko przerzuca grę BA na silną ręką, nie mówiąc nic o lokalizacji figur
w kolorach krótkich.
Ewentualne 3BA (E) zgodnie z Dyrektywami
Licytacji Naturalnej powinno wskazywać figury w kolorach nie
licytowanych.
Z tego
wynika kolejny wniosek, że 3P o takich
wartościach nie informuje, a więc sugeruje niezłe kara.
18)
A K W 2
A K 7 2 A D 6 A 2 |
|
9 7
8 3 K W 10 9 7 6 9 5 4 |
|
|
2K 4K |
3K ? |
|
|
2K ? |
3BA |
3BA = 11-12PC układ BA;
4T = pytanie o układ;
4K = pytanie o 5 wartości na uzgodnionych karach (może być z pięciokartu,
gdyż fit karowy jest zapewniony;
4C/P = pytanie o 5 wartości na uzgodnionych kierach/pikach (z sześciokartu lub
silnego pięciokartu).
|
|
2K 4T |
3BA ? |
4C = 2344;
4P = 3244;
4BA = 3334;
na okoliczność półpozytywnej ręki (7-10 PC) na kolorach młodszych:
A D 9
A K D 9 K 7 A D 10 4 |
|
6 2
10 6 A W 8 6 4 K W 8 7 |
|
|
2K 3BA 4C pas |
3K 4T 6T |
3K = jeśli pięciokart to z dwiema figurami;
3BA = negatywne, może to być karta
z trzema karami, ale minimalna co do siły;
4T = cztery trefle
i jakaś nadwyżka.
4C = cue-bid uzgadniający trefle (negatywne byłoby 4BA, a 4K
uzgadniałoby kara);
6T = z bilansu.
Przypominam, że układ 5-4 na młodszych z siłą negatu
licytujemy przez transfer na 2BA.
Układ 5-5 z pozycji otwierającego
Skaczące dwukolorówki, dzięki
którym odciążona zostanie odzywka
2K
- ACOL.
|
|
? |
|
powyższe skoki oznaczają układ 5-5 w sile forsingu do dogranej:
3C =
kiery+młodszy (dalej 3P = relay-pytanie
o młodszy, 3BA=inwit);
3P = piki+młodszy dalej (3BA
= relay-pytanie o młodszy);
4T = STARSZE !!!
(4K/C
=
kolor uzgadniamy transferem);
4K =
młodsze (sprawa rozgrywającego w młodszy jest już rozstrzygnięta, a więc dalej:
4C/P=pozytywne
uzgodnienie odpowiednio trefli/kar, 5T/K=słabe;
Oczywiście możemy zrobić odstępstwo i z układem 5-5 licytować powoli, np. z taką kartą:
A
A K A K D W 9 A 10 7 5 2 |
|
|
? |
|
zdecydowanie lepiej nie przekraczać natychmiast strefy 3BA
(mamy na ten kontrakt 9 lew) i zamiast systemowych 4K
- zgłosić 2K.
Wszystko jeszcze przed nami, może tylko 3BA, a może aż szlem!
|
|
3C |
? |
3P = 6+ pików, próba uzgodnienia;
3BA = wywołanie koloru młodszego;
4T/K = zachęcające uzgodnienie kierów (starsza figura jako potencjalne uzupełnienie
drugiego koloru partnera).
|
|
3P |
? |
3BA = wywołanie koloru młodszego;
4T/K = zachęcające uzgodnienie pików (starsza figura jako potencjalne uzupełnienie
drugiego koloru partnera);
4C = naturalne, długie kiery.