|
|
2K |
|
Powyższe rozwiązanie uniemożliwia ekonomiczną licytację
silnej ręki na karach.
Otwierający np. z taką z ręką:
9
A K 3 K D 9 5 2 A K D 2 |
9
A D 3 A K D 9 5 2 K D 2 |
W E | W 8 5
K 8 7 W 3 W 10 8 6 5 |
E zgłosi beznadziejne 3BA, a tym czasem 5T/K
jest wykładane. Antidotum na te problemy stanowi dynamiczne BA.
Niestety
pojawiają się wtedy kłopoty w innym obszarze, wcale nie mniejsze.
Stąd wiele par licytuje otwarciem 1K
na pełnej strefie siły 12-20 (21) PC.
Namawiam do takiego rozwiązania.
A jeśli jest to dla Ciebie bariera nie do przeskoczenia,
to przynajmniej nie nadużywaj otwarcia 1T
opartego o longer karowy.
Zawsze, gdy masz wątpliwość: otworzyć 1T
czy 1K –
otwieraj 1K!
Popatrz jeszcze raz na rękę W:
9
A D 3 A K D 9 5 2 K D 2 |
9
A K 10 3 A K 10 9 2 A W 2 |
K 10
A D A K D 9 5 D W 9 2 |
9 7 6
A D 8 A K D 10 5 2 A |
8 5 3 2
K 9 8 7 W 9 8 7 2 |
K 9
A 3 A K D 9 2 K 10 9 2 |
Co dalej?
|
|
2K |
? |
Jakie problemy mamy do rozwiązania?
1. Czy gramy drugim negatem?
Otóż po klasycznym acolowskim otwarciu
2T, wiele par stosuje podwójny negat.
Przykład:
|
|
2C |
3T |
2K = pierwszy negat;
3T = drugi negat;
Powyższe rozwiązanie ma sens, ponieważ otwierając 1
w kolor pełną strefą (12-20/21 PC),
musimy otwierać 2T
(acol) także z niepełnym bilansem na końcówkę,
a wtedy przy zupełnie bezwartościowej
karcie partnera powinniśmy mieć możliwość wyhamowania w częściówce, np:
|
|
2C 3C |
3T |
We Wspólnym Języku taką podacolowską rękę licytujmy następująco:
|
|
2C |
? |
2C = prawie acol;
lub:
|
|
2BA |
? |
2BA = 23-24PC
Jeśli tak, to drugi negat w sekwencji:
|
|
2K |
? |
nie jest aż tak potrzebny.
Oczywiście nie wszyscy się ze
mną zgodzą i będą się upierać, że drugi negat
ma swoje zalety,
bardzo im pomaga w dalszej licytacji.
Przypuśćmy, że na chwilę się z nimi zgodzę.
Jaką odzywkę przeznaczymy na negat? Oczywiście najbliższą
- 2C, by
zachować jeszcze nieco przestrzeni na pokazywanie kolorów.
Po 2C,
gdy otwierający ma piki, jesteśmy w domu - powie 2P.
Ale jeśli przyszły mu kiery, to znaleźliśmy się w tragicznej
sytuacji, popatrzmy na taki np. diagram:
6
A K W 9 3 A K D 9 A K 2 |
|
W 7 5
7 2 10 8 7 6 5 D 8 6 |
|
|
2K 3C |
2C(0-3/4PC) ? |
Proponuję więc taką kolej rzeczy:
Krok pierwszy
|
|
2K |
? |
2K = mamy bilans na końcówkę.
Krok drugi
Poszukujemy uzgodnionego koloru.
Krok trzeci
Bilansujemy rozdanie w kontekście ewentualnego szlemika,
stosując ekonomiczne uzgodnienie koloru (poniżej dogranej) oraz bilans
cue-bidowy.
Zdecydowanie ważniejsza jest informacja o sfitowaniu (jego
braku) niż informacja,
że partner
zamiast 4-6 ma tylko 0-3 PC.
I dlatego układ stawiam
przed siłą!
– zresztą nie po raz pierwszy.
Krok czwarty
Zająć BA z silnej ręki.
Jeśli tak, to narzuca się nadać odpowiedzi 2P
znaczenie transferu na BA,
tu należy wrzucić także wszystkie ręce semi-bezatutowe,
np. 5-3-3-2 z dowolnym longerem,
5-4-2-2, a nawet 5-4-3-1 lub trójkolorówkę jeśli antycypując uznamy, iż najlepiej to ustawi dalszą
licytację.
Krok piąty
Końcówka w kolor starszy, grana z silnej ręki.
Najczęściej licytowane końcówki to: 3BA i 4C/P.
Powinniśmy, w miarę możliwości zadbać,
by te najczęstsze kontrakty grane były z silnej ręki.
Przyznacie, że dwadzieścia kilka miltonów leżących
w dziadku nie utrudni przeciwnikom obrony.
Stąd wynika
kolejna przesłanka, by 2C
nie było negatem.
Oto moja propozycja dalszej licytacji:
|
|
2K |
? |
- 2C = transfer, 4+ piki; otwierający przyjmuje transfer zawsze z czterema pikami,
a także z trzema,
jeśli ręka
nie jest zrównoważona (np. 5431). Gdy ma inny solidny kolor (6+), to powinien go zalicytować
mimo
posiadania 3 pików. Powtarzam,
jeśli mamy układ zrównoważony to z 4 pikami licytujemy 2P,
a z trzema
- 2BA (po
2BA - teksasy i stayman odwrotny); z kolei z silną ręką na 5+ pikach możemy
uzgodnić
je z przeskokiem -
3P.
Uwaga: wyższe odzywki oznaczają, że mamy 0-3 piki:
- 2P = transfer na BA
bez 4+pików, ręka BA i semi-BA, mini-maksi (przypominam, że w 1K
mieści
także inwit
do końcówki, tj. ok.11 PC, bez 4-ki starszej);
A wyższe? Miana kolorów młodszych były już głoszone, trefle będą grane przez OTW, a kara z ręki słabej.
Transferowe zgaszanie kolorów młodszych nie jest więc potrzebne.
- 3T = 5+ trefli (5-kart z dwoma figurami lub sześciokart, ze słabszym kolorem zgłaszamy 2P)
- 3K = 5+ kar, jw.
- 2BA = 5+ kierów jw. (przy układzie 5/5 jakość kierów może być gorsza);
3C = singiel kier, 5/4+ w młodszych przy sile 6-11;
3P = singiel pik, jw.;
3BA = 11-12 PC, układ BA bez starszej 4-ki;
Dwukolorówkę z pikami licytujemy ekonomicznie
zaczynając od transferu 2C.
Dwukolorówkę kiery z młodszym licytujemy ekonomicznie
zaczynając od 2BA.
Być może nasuwa Ci się pytanie:
Dlaczego transfer 2C
obiecuje tylko 4 piki, a nie pięć?
Używając terminu piłkarskiego, chodzi m.in. o to, by
mieć piłkę przy nodze, tj. utrzymać licytację
na jak najniższym szczeblu. Ponieważ transfer na kolor
4+ ma znacznie większą frekwencję,
niż na 5+, więc ekonomiczne 2C
będzie częstym gościem, a tym samym zachowamy otwarte pole
do dalszej licytacji. Idzie też o to, by kontrakt pikowy
jak najczęściej grany był z silnej ręki.
Jest także powód trzeci, o którym poniżej.i:
|
|
2K |
? |
Oto rozdanie, którym rozpoczynaliśmy nasze rozważania:
6
A K W 9 3 A K D 9 A K 2 |
|
W 7 5
7 2 10 8 7 6 5 D 8 6 |
|
|
2K 3C ? |
2P 3P |
2P = wykluczyło 4+ piki
(wtedy transfer 2©);
3P = ponieważ wcześniej wykluczyliśmy u E 4+ piki, odzywka ta może teraz spełniać rolę transferu na kontrakt 3BA
i przy okazji oznaczać brak fitu
kierowego. Chodzi o to by BA było nadal zajmowane z silnej
ręki.
Jednak 3BA (E) także powinno być naturalne,
ale na pewno ze stoperem w pikach. Dlaczego w pikach? Otóż ODP
ma co najwyżej 3 piki.
W słabej ręce ewentualne figury
statystycznie będą zlokalizowane poza pikami (tu w kolorach młodszych).
Taki model będzie się jawił w wyobraźni W.
Dlatego powinnismy poinformować partnera,
że nasza ręka odbiega od modelowej - mamy starszą figurę w kolorze
krótkim - pikach.
Takie wyczekujące 3P (transfer na 3BA) będziemy mogli wykorzystać także w innych sekwencjach |
? = W ma dobry obraz karty E (maximum 5
kart w kolorach starszych, brak sześciokartu) i powinien
zgłosićswój drugi kolor, gdyż ma pewność jego uzgodnienia.
Wniosek: W wie, że powinien zgłosić swój drugi kolor, gdyż ma niemal pewność
jego uzgodnienia. Licytujemy dalej:
|
|
2K 3C 4K 6K |
2P 3P 4BA pas |
4BA – mam nadzieję, że żaden z was nie zrozumiał tej zapowiedzi
jako Blackwooda.
Jeśli tak się stało, namawiam do przeczytania w pierwszej
kolejności książki "Nowoczesna licytacja naturalna".
Tu 4BA jest tzw. cue-bidem
ogólnym (negatem byłoby 4C
– negatywny wybór koloru lub 5K)
– partnerze nie zgłaszam cue-bidu (4P,
5T),
bo go nie mam, ale moja ręka jest
nadwyżkowa (E ma piąte karo – nadwyżka lewy, ma też damę trefl).
Zapamiętaj!
1. Cue-bid służy przede wszystkim bilansowaniu rąk w
strefie szlemowej!
2. Najczęstszy błąd niezbyt zaawansowanych brydżystów,
to przeszacowanie ręki silnej oraz nieumiejętność dowartościowania ręki
słabej.
W kontekście tego co powiedzieliśmy do tej pory, popatrzmy
na problem z pozycji otwierającego:
|
|
2K 2BA |
2P ? |
2P = transfer na BA.
Także 2BA otwierającego wcale nie musi być takie do końca
bezatutowe.
Chodzi nam znowu o utrzymanie licytacji na niskim poziomie, by nie zaprzepaścić uzgodnienia żadnego z kolorów.
Przede wszystkim odzywka ta służy pozyskaniu kolejnych informacji o układzie ręki słabej.
Z powyższego wynika ważny wniosek: zgłoszenie koloru - tak przez rękę silną, jak i słabą - sugeruje wariant jednokolorowy.
Zalicytujemy 2BA z takimi np. rękami:
A K W 9 3
A D 10 8 A K 2 W |
A K 3
A D 10 8 6 A K 2 K 7 |
A 3
A K 10 8 2 A K 7 2 K D |
A W
A D 10 8 A K W 3 2 K 9 |
A K
A D A K W 8 2 K 10 8 7 |
A D W 8
10 A K W 9 A K D 4 |
Jeśli partner ma typowy negat (co najwyżej 6 PC), to szlemiku
nie ma co myśleć.
Powinniśmy jedynie dokonać wyboru właściwej końcówki.
Natomiast, gdy partner ma 7+ PC, to inwit szlemikowy wyjdzie
z jego strony.
Ponieważ nasze 2BA może być z pięciokartem starszym,
więc wręcz narzuca się stosowanie Staymana odwrotnego.
|
|
2K 2BA |
2P ? |
3T = zmodyfikowany stayman odwrotny;
3K
= transfer na kiery z piątką (E mógł zgłosić kiery wcześniej,
skoro tego nie zrobił ma je za słabe bądź za krótkie);
3C = 5 trefli i 4 kara (pików E mieć nie może – to już wiemy), wnosi zainteresowanie
grą
w kolor młodszy,
a więc zwykle niesie co najmniej lekkie aspiracje szlemikowe;
3P = 5 kar i 4 trefle,
j.w.
3BA = naturalne, sugeruje 5/4 w młodszych, modelowo 22(54), gdyż
już z jakąś 3-ką starszą E próbowałby uzgodnić ewentualny 5-kart
starszy OTW.
Mechanizm Staymana odwrotnego na przykładzie otwarcia
1BA (w potrzebnym nam zakresie):
2K
= niemal automatyczne;
2C = mam 4 piki; W całej tej filozofii chodzi o to, by końcówki w kolor
starszy grane były z silnej ręki, a otwierający
|
Teraz już możemy pokazać, jak to działa w naszej sekwencji acolowskiej.
|
|
2K 2BA ? |
2P 3T (stayman odwrotny) |
|
|
2K 2BA 3K |
2P 3T (stayman odwrotny) ? |
Przykłady licytacji:
1)
A K W 9 5
A K 6 5 K D 8 A |
|
D 7 5
7 2 A 9 6 2 9 6 5 4 |
|
|
2K 2BA 3K 3P 4C pas |
2P 3T 3C 4K 6P |
3T = Stayman odwrotny;
3K = mam 4 kiery;
3C = mam 3 piki, brak 4 kierów;
3P = gramy w piki;
4K = cue-bid;
4C = cue-bid, warunkowa akceptacja zamiarów partnera;
6C = E wie, że partner ma 4 kiery i 5 pików.
W tej sytuacji dubleton kier,
to potęga, a do tego
sześć wymarzonych
miltonów;
2)
A K D 9
A K W 8 3 – A K W 8 |
|
10 7 4
9 7 2 W 9 8 6 2 9 4 |
|
|
2K 2BA 3C pas |
2P 3T 4C |
2BA = wygląda to może ekstrawagancko, ale jest dość bezpieczne,
bo jeśli nie znajdziemy starszego fitu,
to partner będzie miał kilka kar.
3T = Stayman odwrotny;
3C = piątka;
4C = fit trzykartowy;
3)
A D
A K W 5 A K W 7 4 K 2 |
|
10 9 8 7 5 2
7 2 6 5 9 6 5 |
|
|
2K 2BA 3P pas |
2C 3C 4P |
Uwaga: również w sekwencji z transferem pikowym 2C,
po rebidzie 2BA stosujemy ten sam schemat, co po transferze
2P na BA, tj.:
– 3T jest Staymanem
odwrotnym,
– 3K
to transfer na kiery z 5-ką (odpowiadający może mieć przecież układ 4 piki/5 kierów),
– 3C
to powtórny transfer z 6+ pikami (z 5 pikami - stayman 3T);
– 3BA powinno być naturalne,
natomiast odzywka 3P
jest wolna i można przeznaczyć ją np. na wskazanie góry negatu
w składzie zrównoważonym bez zainteresowania grą w kiery,
za to z dobrymi fitami
w kolorach młodszych (analogicznie do 3P
na młodszych po otwarciu 2BA), np.
10 8 7 5
7 2 D 9 6 D W 10 8 |
W sekwencji:
|
|
2K ? |
2C |
2P = licytujemy tak z 4
pikami, a jeśli z trójki, to wtedy z ręką kolorową (z jakimś singletonem),
jako odzywkę wyczekującą (waiting), gdy jesteśmy zainteresowani sfitowaniem
naszego koloru bocznego;
2BA = ręka w miarę
zrównoważona, bez 4 pików (dalej: stayman odwrotny, trensfery);
3P = 5+ pików;
|
|
2K 2P |
2C ? |
2BA = tylko 4 piki, naturalne(!); zauważcie, że jeśli 2P
z trójki licytować będziemy z singletonem bocznym,
to ewentualny kontrakt
BA powinien być grany o dziwo z ręki SŁABEJ, która ma stopera
w kolorze singla.
Możemy tak zalicytować także z 5 pikami,
gdy mamy niezłą czwórkę z boku
(po 3P wskazujących
jednoznacznie 5 pików uzgodnienie innego koloru jest już niemożliwe);
3T/K/C = naturalne, kolor 5+;
3P = 5 pików bez singla,
ale obiecuje pewne wartości (gdyż nie licytujemy 4P);
3BA = 5 pików z dowolnym singlem (relay 4T=pytanie, po którym: 4K/C=
singel, 4P=singel trefl);
4T/K/C = splinter z 6+ pikami;
4)
A K 8
A K 9 4 A K W 8 K 10 |
|
D 7 5 2
10 8 5 9 6 2 8 5 4 |
|
|
2K 2BA pas |
2C 3BA |
2BA = mając rękę bezatutową, mimo 3 pików, nie przyjmujemy
transferu;
3BA = co prawda partner może mieć 5 kierów, ale nasza
ręka nawet w takim przypadku nie daje przewagi gry kolorowej nad bezatutową;
5)
A K 8
A K 10 8 4 8 A K D 3 |
|
D 7 5 2
5 W 6 2 10 9 7 5 4 |
|
|
2K 2P 4K 6T |
2C 3T 4C pas |
6)
A K 9 8 4
A W 9 A K 10 8 A |
|
D 7 5 2
D 8 5 9 6 8 5 4 2 |
|
|
2K 3P 4T 4C 6P |
2C 3BA 4K 5C pas |
7)
A K 8
A A K D W 8 6 5 D 8 |
|
D 7 5 2
10 8 5 3 6 2 W 5 4 |
|
|
2K 3K 3P pas |
2C 3C 3BA |
mając 3 piki i własny dobry kolor, pokazujemy go najpierw.
W
wypadku natrafienia na piątkę pików
u partnera zdążymy je jeszcze uzgodnić.
Zatem przyjęcie
transferu przez 2P powinno wykluczać
ręce
z własnym dobrym, długim kolorem.
8)
A 9 8
A K A K 6 A D 10 8 3 |
|
7
D 10 6 5 3 6 2 W 9 7 6 4 |
|
|
2K 3T 4BA 6T |
2BA 4P 5T pas |
Blackwood negatywny
Słaba ręka jak już powiedzieliśmy nie pyta o asy. Pytać może tylko silna. Ale odpowiadający może mieć najwyżej 6(7) PC więc tradycyjne drabinki nie mają sensu. Dwóch wartości nie będzie nigdy, nie mówiąc już o 3 lub 4. Stąd proponujemy inne odpowiedzi na Blackwooda 4BA: - I szczebel = 0 wartości (to się będzie często zdarzać i dobrze by było można się zatrzymać wtedy w 5T); - II szczebel = 1 wartość (z 5); - III szczebel = 1 wartość + dama atu (więcej mieć nie można); |
A K D 9 5
A K 6 5 K D 8 A |
|
7 5
D 9 7 2 A 9 6 2 9 6 5 |
|
|
2K 2BA 3K 4T 4BA 7C |
2P 3T 3P 4K 5C pas |
Sekwencja:
|
|
2K ? |
2C |
Napisałem: Transfer przyjmujemy już z trzema pikami. Ale czy zawsze?
1. Z ręką zdecydowanie jednokolorową, np:
A W 3
A K A K D W 8 7 6 3 |
2. Z ręką bezatutową (lub zbliżoną, do bezatutowej), np:
A K 3
A D W 8 A K 10 K D 10 |
A więc nie zawsze z trzema pikami licytujemy 2P! Ale ZAWSZE z 4-ma pikami!!!
3. Uwzględniając punkty (1) i (2) dochodzimy do wniosku, że 2P z trójki będziemy licytować z ręką kolorową (z jakimś singletonem), jako odzywkę wyczekującą (waiting), gdy jesteśmy zainteresowani sfitowaniem naszego koloru bocznego, np. taką:
A K 3
A K 10 9 6 8 A K D 3 |
|
W 7 4 2
5 3 K 10 4 10 9 7 6 |
|
|
2K 2P |
2C ? |
2BA = jednak naturalne!, bez pięciokartu bocznego;
3T/K/C = pięciokart;
3P = 5 pików, ręka kolorowa, a więc układ
5-4, by ewentualnie zagrać w kolor rozłożony 4-4;
3BA = jest bezsensowne jako naturalne, a wiec 5 pików ręka BA, modelowo
5-3-3-2;
4T/K/C = splinter na 6+ pikach;
W sekwencji:
|
|
2K 2BA |
2C ? |
Jak zwykle po BA stosujemy Staymana i transfery, a więc:
3T = zmodyfikowany stayman odwrotny (5 pików i/lub 3-4 kiery);
3K = transfer
na kiery (5+ kierów);
3C = transfer
na piki (6+! pików);
3P = intencyjne, ładnych 5-6 PC, jakiś
pięciokart młodszy;
3BA = naturalne;
4T/K = układ 4 piki - 5+ niezłych trefli/kar, góra negatu;
|
|
2K 2BA ? |
2C 3T (zso) |
3K = 4 kiery, możliwe 3 piki;
3C = 5 kierów, możliwe 3 piki;
3P = 3 piki, brak 4/5
kierów;
3BA = pozostałe;
4T/K = licytowana piątka w układzie, z którym nie chcemy grać 3BA, np.
1345 lub 1354.
|
|
2K 2BA 3K (4 kiery) |
2C 3T (zso) ? |
Wszystkie powyższe ustalenia tyczące rąk acolowskich zapewne
na pierwszy rzut oka wydają się wam skomplikowane,
ale gdy należycie przemyślicie tę koncepcję licytacji
niewiele będziecie musieli pamiętać. Zaś satysfakcja z osiągniętych
kontraktów wynagrodzi wam z naddatkiem trud włożony w
opanowanie tej w pełni nowatorskiej koncepcji licytacji.
10)
trójkolorówka z singlem pik
W
A K W 9 K D W 8 A K D 3 |
|
D 9 7 6 4 2
D 3 9 4 10 7 6 |
|
|
2K 2BA 3BA |
2C 3C pas |
11)
uzgodnienie pików rozłożonych 3-5
A K 5
A 8 K D 3 A K W 3 |
|
D 9 7 6 4
9 7 3 9 7 4 D 6 |
|
|
2K 2BA 3P pas |
2C 3T 4P |
12)
trójkolorówek ciąg dalszy
9
A D W 8 A K D 8 A K W 2 |
|
W 10 6
K 7 9 7 4 D 9 7 6 5 |
|
|
2K 2BA ! 3K 4T 6T |
2P 3T 3C 4BA pas |
13)
trójkolorówek ciąg dalszy
A D W 8
10 A K D 3 A K W 10 |
|
K 7
W 9 8 7 5 4 2 D 9 8 5 |
|
|
2K 2BA ! 3BA 4K 6T |
2P 3K 4T 4P pas |
Ogólna zasada: trojkolorówkę sprzedajemy przez 3BA
Przyjęcie transferu 3C
- gwarantuje 2+kiery, 3P wskazałoby 5
pików, a 4T/K
- byłoby oczywiście cue-bidem uzgadniającym kiery.
14)
trójkolorówek ciąg dalszy
A D W 8
10 A K W 3 A K D 10 |
|
K 4
W 8 7 5 D 4 2 9 8 6 5 |
|
|
2K 2BA ! ? |
2P 3T |
Zaprezentowana tu metodyka licytacji rąk acolowskich oparta
o daleko idące wnioskowanie negatywne wymaga szczegółowej
dyskusji z partnerem i treningu. chodzi o to, by wasze
myśli chodziły tymi samymi ścieżkami. Gdy zrozumienie będzie pełne,
rozczytanie ręki składu partnera, jego intencji stanie
się łatwe. Szczeglnie przy rękach szlemikowych precyzja licytacji jest
wskazana,
bowiem z racji zdecydowanej przewagi siły, zapis - i
to nie byle jaki - należy się nam, a nie przeciwnikom.
|
16)
A D 5 (W)
W (A D 4) A K D A K W 10 8 6 |
|
9 7 4
(K 9 4)
K 9 5 3 (9 7 5 3) 10 9 7 4 5 4 |
|
|
2K 3T 3BA |
2P 3P pas |
17)
A D 4
A K D 8 7 2 2 A K 10 |
|
9 7 5
3 K W 9 7 6 4 9 5 4 |
|
|
2K 3C 3BA |
3K 3P pas |
3K = naturalne, pięciokart z dwoma starszymi figurami, albo niezła szóstka;
3P = transfer na 3BA.
Tym razem model ręki E to długie kara, krótkie kiery, a wiec statystycznie
układ 3163.
Model ręki W przy którym W zgłosi 3BA to krótkie kara, długie
kiery i po trzy karty w pikach i treflach.
Dlatego 3P
tylko przerzuca grę BA na silną ręką, nie mówiąc nic o lokalizacji figur
w kolorach krótkich.
Ewentualne 3BA (E) zgodnie z Dyrektywami
Licytacji Naturalnej powinno wskazywać figury w kolorach nie
licytowanych.
Z tego
wynika kolejny wniosek, że 3P o takich
wartościach nie informuje, a więc sugeruje niezłe kara.
18)
A K W 2
A K 7 2 A D 6 A 2 |
|
9 7
8 3 K W 10 9 7 6 9 5 4 |
|
|
2K 4K |
3K ? |
19)
A K 2
A K D 7 2 A 7 A K 6 |
|
8 6
5 8 4 3 W 10 9 8 5 4 2 |
|
|
2K 4T ? |
3T 4K |
20)
A K 3 2
A 7 A K W 7 A K 6 |
|
D 10 8 7 6
W 5 D 10 8 3 4 2 |
|
|
2K 2P 4K 7K |
2C 3P 4BA pas |
21)
A D
A K W 5 A K W 7 4 K 2 |
|
10 9 8 7 5 2
7 2 6 5 9 6 5 |
|
|
2K 2BA 3P pas |
2C 3C 4P |
2P = transfer, 4+ piki;
2BA = brak czterech pików (lub 3 w układzie nierównym);
3C = kolejny transfer, 6+ pików.
3P = 2-3 piki, są szanse
na szlemika, np. jeśli partner ma w pikach np. K98752.
Jednak ręka E jest naprawdę słaba.
22)
A K 8
A K 9 4 A K W 8 K 10 |
|
D 7 5 2
10 8 5 9 6 2 8 5 4 |
|
|
2K 2BA pas |
2C 3BA |
23)
A K 8
A K 10 8 4 8 A K D 3 |
|
D 7 5 2
5 W 6 2 10 9 7 5 4 |
|
|
2K 2P 4K 6T |
2C 3T 4C pas |
24)
A K 9 8 4
A W 9 A K 10 8 A |
|
D 7 5 2
D 8 5 9 6 8 5 4 2 |
|
|
2K 3P 4T 4C 6P |
2C 3BA 4K 5C pas |
25)
A K 8
A A K D W 8 6 5 D 8 |
|
D 7 5 2
10 8 5 3 6 2 W 5 4 |
|
|
2K 3K 3P pas |
2C 3C 3BA |
26)
A K D 9 5
A K 6 5 K D 8 A |
|
7 5
D 9 7 2 A 9 6 2 9 6 5 |
|
|
2K 2BA 3K 4T 4BA 7C |
2P 3T 3P 4K 5C pas |
27)
A K D 9
A K W 8 3 – A K W 8 |
|
10 7 4
9 7 2 W 9 8 6 2 9 4 |
|
|
2K 2BA 3C pas |
2P 3T 4C |
A teraz przypadek, który w praktyce być może nie zdarzy
się nam nigdy.
Otóż w odpowiedzi 1K
mieści się także układ bezatutowy bez starszej czwórki w sile 11(12) PC.
|
|
2K |
? |
Co mamy wtedy zalicytować?
Po prostu licytujmy 3BA! Mamy bilans na szlemika, a bardzo
prawdopodobny jest szlem.
Dalej można licytować tak.
|
|
2K ? |
3BA |
4T = pytanie o układ;
4K = pytanie o 5 wartości na uzgodnionych karach (może być z pięciokartu,
gdyż fit karowy jest zapewniony;
4C/P = pytanie o 5 wartości na uzgodnionych kierach/pikach (z sześciokartu lub
silnego pięciokartu).
28)
A K 2
A K 9 7 K 7 A D 8 6 |
|
8 6
W 6 5 A D W 8 K 10 9 8 |
|
|
2K 4T |
3BA ? |
zupełnie na chłopski rozum, a więc nic nie trzeba pamiętać:
4K = 3343;
4C = 2344;
4P = 3244;
4BA = 3334;
Pełna licytacja:
|
|
2K 4T 5T 5BA pas |
3BA 4C 5P 7T . |
5T = Blackwood 102 na uzgodnionych
treflach (na karach Blackwoodem byłoby 5K);
5P = 2 wartości, bez
damy atu;
5BA – inwit wielkoszlemowy;
7T = E docenił sekwensowe
kara.
29)
na okoliczność półpozytywnej ręki (7-10 PC) na kolorach
młodszych:
A D 9
A K D 9 K 7 A D 10 4 |
|
6 2
10 6 A W 8 6 4 K W 8 7 |
|
|
2K 3BA 4C pas |
3K 4T 6T |
3K = jeśli pięciokart to z dwiema figurami;
3BA = negatywne, może to być karta
z trzema karami, ale minimalna co do siły;
4T = cztery trefle
i jakaś nadwyżka.
4C = cue-bid uzgadniający trefle (negatywne byłoby 4BA, a 4K
uzgadniałoby kara);
6T = z bilansu.
Przypominam, że układ 5-4 na młodszych z siłą negatu
licytujemy przez transfer na 2BA.
Układ 5-5 z pozycji otwierającego
Uzupełnieniem acola będą skaczące dwukolorówki, dzięki
którym odciążona zostanie odzywka
2K
- ACOL.
|
|
? |
|
powyższe skoki oznaczają układ 5-5 w sile forsingu do dogranej:
3C =
kiery+młodszy (dalej 3P = relay-pytanie
o młodszy, 3BA=inwit);
3P = piki+młodszy dalej (3BA
= relay-pytanie o młodszy);
4T = STARSZE !!!
(4K/C
=
kolor uzgadniamy transferem);
4K =
młodsze ! (sprawa rozgrywającego w młodszy jest już rozstrzygnięta, a więc dalej:
4C/P = pozytywne
uzgodnienie odpowiednio trefli/kar, 5T/K=słabe;
Oczywiście możemy zrobić odstępstwo i z układem 5-5 licytować powoli, np. z taką kartą:
A
A K A K D W 9 A 10 7 5 2 |
|
|
? |
|
zdecydowanie lepiej nie przekraczać natychmiast strefy 3BA
(mamy na ten kontrakt 9 lew) i zamiast systemowych 4K
- zgłosić 2K.
Wszystko jeszcze przed nami, może tylko 3BA, a może aż szlem!
|
|
3C |
? |
3P = 6+ pików, próba uzgodnienia;
3BA = wywołanie koloru młodszego;
4T/K = zachęcające uzgodnienie kierów (starsza figura jako potencjalne uzupełnienie
drugiego koloru partnera).
|
|
3P |
? |
3BA = wywołanie koloru młodszego;
4T/K = zachęcające uzgodnienie pików (starsza figura jako potencjalne uzupełnienie
drugiego koloru partnera);
4C = naturalne, długie kiery.