Drury uogólnione

Stało się regułą, iż trzecio- i czwartoręczne otwarcia często są podlimitowe.
Zwłaszcza, gdy mamy dobry kolor starszy,
takie otwarcie jest szczególnie uzasadnione.
Bowiem nawet jeśli nawet nie utrzymamy się przy grze, to wskażemy partnerowi
wist, a przeciwnikom, być może, utrudnimy licytację.
Takie słabe otwarcie może jednak utrudnić dalszą licytację także nam samym, zwłaszcza,
gdy będący
po pasie partner ma górny limit siły, tj. 10-11 PC. Nietrudno wtedy o przelicytowanie karty.
Ten powód przyczynił się do powstania konwencji Drury (Douglas Drury – brydżysta amerykański),
tj. sztucznego pytania o rodzaj otwarcia (podlimitowe, czy normalne) za pomocą odzywki 2T .

Popatrzmy jak to działa.
E S W N
pas
?
pas

1C

pas

2T = konwencja Drury, wskazuje fit kierowy i siłę ok. 10 PC.
2P = 4+ kiery, dowolny singleton, ok. 10 PC (relay 2BA otwierającego pyta o krótkość);
2BA = kiery i longer boczny w pikach, czyli kolor z fitem (modelowo 5-4-2-2 i typowy miltonaż), ok. 10 PC;
3T/K = kiery i longer boczny w treflach/karach – czyli kolor z fitem, jw.
;

E S W N
pas
2T
pas
pas
1C
?
pas

2K =  pytający relay, otwierający przejmuje kapitanat nad rozdaniem;
2
C = otwarcie podlimitowe;
4
Cdo gry;
inne – praktycznie zbędne, jeśli już padnie taka zapowiedź te należy ją traktować zupełnie naturalne, z aspiracjami szlemikowymi:
    2BA= ok.17PC w równym (z 15-16 należy preferować otwarcie 1BA),

    3
T/K = to układ 5-5;
    2
P = 6-4;

E S W N
pas
2T
?
pas
pas

1C
2K

pas
pas

2Cogólnie: zejście na kolor uzgodniony oznacza minimum; trzy atuty i ręka słabsza od maksymalnej
         lub cztery atuty
i ręka minimalna. Odzywka ta nie forsuje.
         Jeśli odpowiadający podejmie jednak próbę jej zagrania (np. poprzez boczny kolor = inwit),
wolno też zatrzymać się w 3BA.
Wyższe odpowiedzi dajemy z rękami z co najmniej lekką nadwyżką i przesądzają one końcówkę:
2P = trzy atuty, singleton boczny (relay 2BA pyta o jego kolor).
          Mnemotechnika: analogia do sekwencji: pas-pas-1©-pas-2P fit 4-kartowy z dowolnym singlem)
2BA = cztery atuty bez singla (ręka przesadzająca grę kolorową);
3T = trzy atuty i maksimum, można zagrać także 3BA.

Takie ustawienie szczebelków pozwala grać ewentualną końcówkę 3BA z ręki otwierającego (mało informacyjnej).

Trzecioręczne otwarcie 1Puogólnione Drury

Nim przejdziemy do szczegółów popatrzmy na takie rozdanie:

A K 10 9 6
D W 5 4
8 4
7 6
W - E D 7
K 10 9 6
A 9 7 5
D 5 4
.
E S W N
pas
1BA
?
pas
pas

1P
2C

pas
pas

E jest w kropce, jeśli otwarcie jest podlimitowe, powinien zgłosić asekuracyjnie tylko 3C .
No tak, ale 3
C należy zgłosić także ze słabszą kartą, by nie zaprzepaścić końcówki, gdy partner ma rękę nadwyżkową, np.:

A K 10 9 6
A W 9 4
K 4
7 6
W - E D 7
D 10 8 6
A 9 7 5
W 5 4

Jak uniknąć tych zgadywanek?

- Po otwarciu 1P stosujmy uogólnione Drury.

E S W N
pas
?
pas

1P

pas

2T = uogólnione Drury, dwuznaczne:

  1. fit pikowy i siła ok. 10 PC.
  2. dokładnie 4 kiery i siła ok. 10 PC
2BA = 4+piki, dowolny singleton, ok. 10 PC (relay 3T otwierającego pyta o krótkość);
3T/K/C = 4 piki i longer boczny, czyli kolor z fitem (modelowo 5-4-2-2), ok. 10 PC;
inne = naturalne, bez fitu kierowego.

Po 2T Drury, otwierający licytuje:
2C = otwarcie podlimitowe z czterema kierami, NF;
2P = otwarcie podlimitowe bez czterech kierów, NF;
2K sztuczne, prosi odpowiadającego o opisanie jego karty;
inne = naturalne, forsują do dogranej (w praktyce będą niemal nie używane).

E S W N
pas
2T
?
pas
pas

1P
2K

pas
pas

2C = dokładnie cztery kiery, bez fitu pikowego, ok. 10 PC;
2P = zejście na kolor uzgodniony; trzy atuty i ręka minimalna lub cztery atuty i ręka minimalna bez singla.
        Odzywka ta nie forsuje. Jeśli odpowiadający podejmie jednak próbę jej zagrania końcówki, wolno też zatrzymać się w 3BA.
Wyższe odpowiedzi, z rękami z co najmniej lekką nadwyżką, przesądzają końcówkę:
2BA = trzy atuty, singleton boczny (relay 3T pyta o jego kolor).
         Mnemotechnika: analogia do sekwencji: pas-pas-1P-pas-2BA (fit 4-kartowy z dowolnym singlem)
3T
cztery atuty bez singla (ręka przesadzająca grę kolorową).
3
Ktrzy atuty i brak singla,  można zagrać także 3BA.

Przykład 1:

K W
A D W 7 4 2
A K
W 8 3
W - E A 6 2
K 10 3
D 8 6 5 2
6
.
W E
-
1
C
2K
2BA
4BA
6
C
pas
2T
2P
3T
5
pas

W ma na tyle dobrą kartę, że może sobie wyobrazić szlemika przy wielu rękach partnera. 
Na 2
K E odpowiada 2P, sprzedając dokładnie trzy kiery i bocznego singletona. 2BA pyta o jego kolor. 
Singiel trefl partnera to dla W doskonała wiadomość. Kontynuuje Blackwoodem, a dowiedziawszy się o dwóch wartościach zapowiada szlemika.
 

Podstawową słabością tej konwencji jest fakt, że informuje ona o singlu również obrońców, naprowadzając ich na wist atutowy. 
Jako że w dziadku pojawią się tylko trzy atuty, singleton nie jest aż tak cenny, jak w przypadku fitu czterokartowego. 
Dlatego też przy niezbyt
ładnej karcie można singla ukryć. W tym przypadku E miał damę karo, co czyni szlemika praktycznie wykładanym.

Przykład 2

K W 3
D W 9 7 2
A D
W 10 6
W - E A 6 2
K 8 3
W 10 5 2
D 9 2
.
W E
-
1
C
2K
pas
pas
2T
2C

W dokonuje rozpoznania, ale stwierdziwszy u partnera trzy (przypuszczalnie) atuty i minimum, zadowala się przyzwoitą częściówką. 
Dograna wydaje się odległa.

ZAUWAŻMY, że gdyby E odpowiedział 3T – góra z trzykartowym fitem – W zgłosiłby 3BA, proponując końcówkę bezatutową.

Przykład 3

8 4
A D 8 7 3
A D W 3
5 4
W - E D 6 2
10 6 3
10 8 2
A K W 6
.
W E
-
1
C
2K
3
K
pas
pas
2T
2C
3C

W otwiera na trzeciej ręce i słyszy od partnera Drury. Stać go niemal na zapowiedzenie końcówki, ale postanawia dowiedzieć się czegoś więcej o karcie E
Ten odpowiada 2
C , wskazując dół z trzema bądź, co zdarza się rzadziej, czterema atutami.
W mógłby już na tym poprzestać, ale zdobywa się na jeszcze jedną próbę, za pomocą odzywki 3
K.
Ze swoimi marnymi wartościami atutowymi i karowymi E licytuje negatywne 3
C, i tak wcale niełatwe do realizacji. 
Ponieważ jednak w przypadku lepszego dopasowania rąk partnerów 4
C byłoby dobrym kontraktem, licytację W należy uznać za uzasadnioną.

Przykład 4

A D 8 7 3
A D 9 3
K W 8
5
W - E K 2
K 10 6 4
A 6 5 
10 8 6 4
.
W E
-
1P

2K
4T

pas
pas
2T
2C
6C

2C = ok. 10 PC z dokładnie czterema kierami. 
4
T = splinter
6
C = trudno o lepszą kartę.