Obrona przeciwko słabemu 1BA

Na przestrzeni lat wiele dyskutowano o strategii obrony gdy przeciwnik po prawej stronie otwiera silne 1BA.
Wiele mniej uwagi poświęcono licytacji (albo jej braku) przeciwko otwarciu słabe 1BA, które stosuje całkiem sporo graczy.
Po pierwsze, czym jest słabe 1BA (12-14, 11-14 lub 10-12PC)?
To nic innego jak licytacja 1ba z rękami, z którymi standardowo otwiera się 1T/
K, np.:
K 5 3
D 8 4
K W 9 5
A 6 3

Ogólna filozofia obrony  przeciwko silnemu otwarciu 1BA to raczej przeszkadzanie przeciwnikom niż dążenie do własnej końcówki.
Powód jest oczywisty - zwykle strona licytująca 1BA ma wiecej punktów. Interweniujący, szczególnie w bezpośredniej pozycji,
bazują bardziej na układzie niż sile.
Przeciwko słabym 1BA jednakże, stoi przed nami inny cel, ponieważ nie jest jasne, która strona ma przewagę punktową.
Strona interweniująca może mieć dograną, równie często, jak to się zdarza po otwarciach przeciwnika 1T/K.
Wejście po słabym 1BA wymaga solidnych wartości jako bazy dla potencjalnej dalszej licytacji partnera.
Jest to sytuacja analogiczna do wejścia na wysokości dwóch po otwarciu przeciwnika jeden w kolor.
Interweniując przeciwko otwarciu 1BA,
możesz być słaby przeciwko silnemu,
ale musisz być silny przeciwko słabemu 1BA.
.
Co to znaczy silne wejście po słabym 1BA?
Jeśli wchodzisz po otwarciu 1T/
K na wysokości jednego zwykle powinieneś mieć ok. 10PC, okazjonalnie trochę mniej, np. z:
5 3
K 10 9 6 4
A 9
D 7 6 3
mógłbyś wejść 1C po 1T.
Gdy przeciwnik zalicytował 1P, nie powinieneś myśleć o wejściu 2
C.
Analogicznie jest po otwarciu słabe 1BA, które blokuje nam poziom jednego.

Obrona.
Praktycznie we wszystkich systemach obrony przeciwko silnemu 1BA kontra jest konwencyjna (1 kolor, 2 kolory)
i nie jest wymagana jakaś konkretna siła.
Przeciwko słabemu 1BA stosowanie kontra pokazującej siłę jest wskazane.

Oto prosty schemat (1) obrony przeciwko słabemu 1BA.
Kontra = 13+PC. Partner pasuje z 8+PC (teraz wszystki kontry są karne, a pas forsuje).
             Inna licytacja jest analogiczna do licytacji jednostronnej po naszym 1BA - system on,
             czyli stayman, transfery...Także przeciwnik po kontrze zalicytuje własny kolor, wtedy np. kontra - negatywna itd.
Wyższe odzywki z siłą 11-16PC (z większą siłą, majpierw kontra);
2T = starsze 5/4+ (11-16PC). 2
K partnera pyta o dłuższy kolor, 3M to odpowiednik mixed raise, zaś 2BA odpowiednik pytania po otwarciu 2K multi;
2
K/C/P to naturalne wejście na kolorze zwykle 6+ z siłą 11-16, po którym 2BA to 10-12PC, zaś 3T to ręka co najmniej inwitująca z fitem.
2BA = młodsze 5/5, 10+PC;
3T/
K/C/P = solidny sześciokart;

Schemat 2
2
K = wejście na jednym kolorze starszym, dalsza licytacja a la Multi;
2M = licytowana piątka + czwórka młodsza;
Reszta jw.

2T Landy - starsze 5/4+ inny schemat dalszej licytacji
     1BA - 2T (Landy) - pas - ?
Pass = słaba ręka, misfity w starszych, długie (6+) trefle;
2
K = Relay, prośba o zalicytowanie dłuższego koloru stosowana, gdy partner ma równe starsze, dobra ręka na młodszych z chęcią gry 2BA lub długi kolor młodszy;
        Po 2
K, pierwszy obrońca (ten który zalicytował 2T) zgłasza dłuższy starszy lub 2C przy równej długości.
        Teraz drugi obrońca licytuje 2BA z dobrą ręką lub 3T/
K ze słabą na długim kolorze, może też podnieść kolor starszy jako inwit;
2C/P  = sign-off, preferencja koloru bez widoków na dograną;
3
T/K inwit odpowiednio na kierach lub pikach;
3C/P  = mixed raise, czyli siła poparcia z fitem 4+ (w oryginale było ręka inwitująca z krótkością z drugim starszym);
2NT = Relay z perspektywami na dograną, po którym:
        3T – minimum, 5/4, dalej 3
K pyta o dłuższy starszy;
        3
K – minimum, 5/5;
        3
C – ładna ręka, 5 kierów/4 piki;
        3P –
ładna ręka, 5 pików/4 kiery;
        3BA – ładna ręka,  5-5;
        4
T/K – układ 6-5 z odpowiednio 6 kierami/pikami;
3BA = do gry;
4
T/K =transfery na odpowiednio kiery/piki;
4
C/P = blok lub wartości na końcówkę;

Obrona przeciwko Landy:
1) Wersja z WJX
X = kontruję co najmniej 1 starszy;
2
K = naturalne do gry;
2
C = trzymam kiery a może i piki;
2P = trzymam piki (a na pewno nie kiery);
2BA = transfer na trefle, inwit+;
3T = transfer na kara, inwit+;
3
K = nie trzymam starszych kolorów;
3
C/P = 5431;

2) Wersja popularna na Zachodzie
X = kontruję co najmniej 1 starszy;
2
K = naturalne do gry;
2
C = oba młodsze, inwit+;
2P/BA = transfery, odpowiednio na trefle/kara;
3
T/K = sześciokart z dwoma z trzech starszych honorów, inwit;
3
C/P = naturalne, forsujące;