Na podstawie artykułu Łukasza Gębalskiego na stronie "SzkołaBrydża.pl":

Gorilla

(córka Gazilli a siostra Willy'ego :)

Licytacja silnych wariantów otwarcia 1K - Gadżet 2T = Gorilla


Licytacja silnych wariantów otwarcia 1 może sprawić wiele problemów np. w takich wydawałoby się prostych sekwencjach.
1K - 1C/P
 3K
1K - 1BA
3
T
1K - 1P
2
C
W przykładowej sekwencji:
1K - 1C/P
 3K - ?
przyjrzyjmy się kilku możliwym rękom odpowiadającego
A 9 7 6 4
8 7
4
A K 6 5 4
Chcielibyśmy pokazać partnerowi nasze trefle, ale nie możemy poniżej 3BA.
Mamy do wyboru odzywki 3P i 3BA, obie z poważnymi wadami.
(Akurat w WJ21+ odzywka 3K obiecuje 3 piki, a bez fitu licytujemy 2BA)
D 7 6 5
8 6
6
A K 10 8 6 3
Nie możemy pokazać trefli, bo odzywka 4T jest forsująca.
Pozostaje nam pas lub 3BA - obydwie opcje dalekie od ideału
.
K D W 9 8 7
5 3 2
2
8 7 3
Chcielibyśmy móc zalicytować nieforsujące 3P.
Niestety forsuje do końcówki, więc mamy wybór między 4P a pasem.
Skok w 4P to poważne przelicytowanie karty,
ale i na grę w kara w skrajnym przypadku nie dołożymy żadnej lewy.
Widać że po inwitującym skoku na 3K z wieloma rękami jesteśmy zmuszeni
 podejmować decyzje w warunkach sporej niepewności.
Niewiele lepiej wygląda licytacja w sekwencji:

1K - 1C/P
 3T - ?
.
A 10 9 6 4
A 10 9 8 7
4
5 4
Chcielibyśmy móc ujawnić nasz układ, ale w tej sekwencji to po prostu niemożliwe !!
3C to teraz czwarty kolor czyli słabość w kierach a nie długość.
Ponieważ nasz ręka jest za słaba na licytację na wys.4,
musimy się zadowolić mało estetycznym 3BA.
10 9 7 6
A 8 6
6 5
K W 8 7
Jeśli partner ma krótkość pik,
możemy zacząć poważnie zastanawiać się nad szlemikiem treflowym
.
Niestety nie mamy jak tego sprawdzić.
Nawet w sekwencji
1K - 1P
 2C - ?
istnieją ręce, które mogą stanowić poważne wyzwanie dla odpowiadającego.
W 9 7 6
8 7
4
A D 10 8 7 3
Chcielibyśmy móc zagrać w trefle,
gdyż nasza ręka nie nadaje się do gry w żaden z kolorów czerwonych.
Niestety nie dysponujemy żadną odzywką by je ujawnić.
K 8 7 6
9 8 6
6
K W 8 7 6
W większości systemów 2BA forsuje.
Co mamy zatem zalicytwać z podaną ręką,
idealną na nieforsujące 2BA?
.
Wyżej wymienionych kłopotów oraz wielu innych pomoże nam uniknąć forsujący gadżet 2T - Gorilla.
W sekwencjach
1K - 1C
 2T
1K - 1P
2
T
ostatnia odzywka będzie oznaczać niezrównoważoną rękę w sile 16(15)-18 na 5+ karach
(wyjątkowo po odpowiedzi 1P z układem 1444), bez fitu 4-kartowego w kolorze odpowiedzi.

Dalsza licytacja może być oparta o schemat:
1K - 1C
 2T
1K - 1P
2
T
2K = sztuczne: 9+PC, układ dowolny (GF);
2C = 6(5)-8, 5+ kierów (NF);
2P =
6(5)-8, starsze 4/4 (NF);
2BA = 6-8, 4 kiery bez 4 pików (NF);
3T
= 5-8, 4 kiery / 6 trefli (NF);
3
K = 5-8, 3+ kara (NF);
3
C = 6+ solidnych kierów do 8PC (nie padło 1K-2C);
2K = sztuczne: 9+PC, układ dowolny (GF);
2C = 6(5)+, 5 pików / 4+ kiery (F1);
2P =
6(5)-8, 5+ pików (NF);
2BA = 6-8, 4 piki (NF);
3T
= 5-8, 4 piki / 6 trefli (NF);
3
K = 5-8, 3+ kara (NF);
3
C = 6-8, starsze 5/5+ (I);
3
P = 6+ solidnych pików do 8PC (nie padło 1K-2P);
Wszystkie odzywki, poza sztucznym forsingiem do dogranej 2K, będą zatem naturalne i zlimitowane do 8PC.
Wyjatek stanowią jedynie ręce 5+ pików/4+ kiery, które w praktyce lepiej licytować przez rebid 2
C, niż enigmatyczne 2K.
Szczególnie z układem 5/5 lepiej zacząć opisywać rękę od razu, gdyż w dalszej licytacji możemy już nie mieć ku temu okazji.

7
A D 8
K W 8 7 6 4
A D 8
W        E K D W 10 9
K 8 7 6 3
3
6 5
.
W  -  E W  -  E
1K - 1P
2T - 2K
3K - 3C
 ?
1K - 1P
2T - 2C
 
?
.
W powyższym przykładzie, zaczynając od 2C spokojnie sprzedamy swój układ i siłę
(ze słabą ręką w układzie 5-5 skoczylibyśmy na 3C okrążenie wcześniej. 
Zaczynając od 2K, partner zalicytuje swoje kara na wysokości trzech,
co poważnie utrudni nam uzgodnienie kierów.

Dalsza licytacja po gadżecie 2T będzie przebiegać na ogół naturalnie.
Pewne problemy mogą jednak sprawiać ręce monokolorowe.

8 7
K 7
A K 9 8 7 6
A K 8
W  -  E
1
K - 1C
2T - 2C
?        
D 8 7
A D 10 9 4
3 2
10 5 4
Tu W nie dysponuje wygodną odzywką. 3K jest nieforsujące,
a 3T powinno obiecywać co najmniej 4 trefle.
Nie pozostaje nic innego jak forsująco uzgodnić kolor odpowiadającego z dubla (Hx).
Uzgodnienie koloru zawiera i tak bardzo wąskie spektrum rąk
(2362, z któtkością w kolorze bocznym otwierający zalicytowałby splintera),
więc możemy sobie pozwolić na taką dwuznaczność.
Pamietając o możliwości zastania tylko 2-kartowego fitu w ręce partnera,
E powinien w pierwszej kolejności rozważyć grę w BA, jeśli trzyma drugi kolor starszy.

Analogicznie:
K 7
8 7
A K W 8 7 6
A K 8
W  -  E
1K - 1P
2T - 2P
3P        
A D 10 9 4
D 8 7
3 2
10 5 4
.
Dalsza licytacja po gadżecie 2T:
1K - 1C
2T(Gorilla) - 2C(NF)
 ?
2P = 15+PC, 5 kar / 3+ piki trzeci kolor (F1);
2BA = 15-16 PC, niechęć do gry w kiery, propozycja gry w BA;
3T
= 15+PC, 5+ kar / 4+ trefle;
3
K = 15-16 PC, 6+ kar, niechęć do gry w kiery i BA;
3C = 17-18 PC, 2362 lub 6 kar/2 kiery (Hx), obawa o piki;
3P
17-18 PC, splinter 6 kar/3 kiery;
3BA
17-18 PC, 5+kar, misfit kier, chęć gry w BA;
4T17-18 PC, splinter 6 kar/3 kiery;
.
Również po forsującej odzywce 2K można licytować całkowicie naturalnie.
Pewne sztuczne ustalenia mogą jednak znacznie podnieść komfort licytacji.
Sztuczne dwa w kolor odpowiedzi wskazujące trefle pozwoli nam zaoszczędzić przestrzeń z rękami na kolorach młodszych
i umożliwi stosowanie naturalnych schematów w dalszej części licytacji.
Gdybyśmy chcieli licytować trefle w sposób naturalny, musielibyśmy to zrobić na wysokości trzech,
co prowadziłoby do pewnych komplikacji. Nie moglibyśmy bezpośrednio uzgodnić trefli poniżej 3BA oraz wskazać nadwyżek honorowych.
Trudno byłoby też określić dokładny układ ręki otwierającego.
Analogiczny schemat mamy w sekwencji:
1T - 1
C/P
2T - 2K
 ?

1K - 1C
2T(Gorilla) - 2K(GF)
 ?
1K - 1P
2T(Gorilla) - 2K(GF)
 ?
2C = sztuczne (kolor odpowiedzi), (15)16+PC, 5+ kar/4+ trefle;
2P = naturalne, (15)16+PC, 5+ kar/4 piki;
2BA = 15-16 PC, 6 kar, ręka dobra do zajęcia BA;
3T
= sztuczne, 15-16 PC, 6+ kar, transfer na kara;
3
K = 17-18 PC, 6+ kar bez 3 kierów;
3C17-18 PC, 2362 lub 6 kar/2 kiery (ew. Hx), obawa o piki;
3P
17-18 PC, splinter 6 kar/3 kiery;
3BA
17-18 PC, 6+kar, bez 3 kierów, ręka dobra do BA;
4T17-18 PC, splinter 6 kar/3 kiery;
2Cnaturalne, (15)16+PC, 5+ kar/4 kiery lub 1444;
2Psztuczne (kolor odpowiedzi), (15)16+PC, 5+ kar/4+ trefle;
2BA = 15-16 PC, 6 kar, ręka dobra do zajęcia BA;
3T = sztuczne, 15-16 PC, 6+ kar, transfer na kara;
3
K17-18 PC, 6+ kar bez 3 pików;
3C17-18 PC, splinter 6 kar/3 piki;
3P17-18 PC, 3262 lub 6 kar/2 piki (ew. Hx), obawa o kiery;
3BA17-18 PC, 6+kar, misfit kier, ręka dobra do BA;
4T17-18 PC, splinter 6 kar/3 piki;
..
Rezygnując z naturalnego wskazania ręki z treflami zwolniliśmy odzywkę 3T,
którą możemy przeznaczyć do innych celów.
Transfer na 3K
, pozwoli nam odróżnić ręce nadwyżkowe 17-18PC od słabszych 15-16PC,
co ułatwi bilansowanie rąk w kontekście ewentualnego szlemika.
Ponadto transfer daje nam dodatkową odzywkę 
3K o charakterze "waitingu".
Po wyczekującym przyjęciu transferu 
3K można bezpiecznie poszukiwać fitu 5-3 w kolorze starszym
oraz sprawdzić zatrzymanie w drugim kolorze starszym.
Np.

7
A D 8
K W 8 7 6 4
A D 8
W  -  E
1K - 1P
2T - 2K
3T - 3K
3BA - pas
D W 10 9
7 4
A D 3
K 5 3
3K = waiting, a) 5 pików, b) brak stopera kier;
3BA = zatrzymanie kier, brak 3 pików;
.
A D 3
K 8
A D W 10 7 6
9 3
1K - 1P
2T - 2K
3T - 3K
3P - 3BA
pas        
K 6 5 4
3 2
K 3 2
K W 10 8
3K = waiting;
3
P = 3 piki;
3BA = skoro mam tylko 4 piki, to obawiałem się o kiery;
.
A 4
D 4 3
A D W 7 5 4
K 5
1K - 1P
2T - 2K
3T - 3K
3C - 3P
4
P - pas
K D 10 6 5
8 6
6
A W 10 8 7
3K = waiting;
3
C = brak 3 pików i pełnego zatrzymania kier;
3
P = 5 pików;
4
P = wybór kontraktu;
.
A 4
D 4 3
A D W 7 5 4
K 5
1K - 1P
2T - 2K
3T - 3K
3C - 3BA
pas         
K 10 6 5
W 6
6 3
A D 10 8 7
3K = waiting;
3
C = brak 3 pików i pełnego zatrzymania kier;
3
BA = półzatrzymanie kier;

Po rebidach wskazujących na ręce 2-kolorowe,
dalsza licytacja odbywa się wg kanonów licytacji naturalnej
:
1K - 1C
2T(Gorilla) - 2K(GF)
2C(4+trefle)?
1K - 1C
2T(Gorilla) - 2K(GF)
2P(4 piki)?
2P = czwarty kolor;
2BA = pytanie o układ;
3T
= uzgodnienie trefli;
3
K = uzgodnienie kar;
3C = 6+ kierów (siła większa niż na inwitujące zniesienie);
3P =
splinter na uzgodnionych treflach;
3BA =
z bilansu: 9-11 PC, wartości w kolorach starszych;
2BA = pytanie o układ;
3T
czwarty kolor;
3
K = uzgodnienie kar;
3C = 6+ kierów (siła większa niż na inwitujące zniesienie);
3P = uzgodnienie pików;
3BA =
z bilansu: 9-11 PC, wartości w kierach i treflach;
..
Po ujawnieniu ręki dwukolorowej przez otwierającego pewne problemy
może sprawiać
poprawne zbilansowanie rozdania, gdyż zarówno otwierający 
jak i odpowiadający mogą dysponować nadwyżkami honorowymi,
które trudno im będzie ujawnić bez konieczności przekraczania poziomu 3BA.

W takich przypadkach pomocne może się okazać przyjęcie następujących ustaleń z pozycji odpowiadającego:

A) bezpośrednie uzgodnienie koloru zarówno młodszego jak i starszego na wysokości trzech jest zawsze beznadwyżkowe (9-11).

B) mając fit i nadwyżkę (12+) przechodzimy przez 2BA lub czwarty kolor i wypytujemy o skład lub uzgadniamy kolor przy najbliższej okazji.
    Pytanie 2BA może być wyjątkowo beznadwyżkowe, jeśli nasza ręka dobrze rokuje przy jakimś konkretnym układzie otwierającego.

C) Po silnym relayu 2BA (wyjątkowo 2P) i poznaniu składu stosujemy Wywołanie Końcowe i Pytania Szlemowe
    Możemy jednak przed poznaniem pełnego składu uzgodnić kolor partnera i przejść do licytacji dwukierunkowej (cuebidy, Frywolne 3BA).

D) 2BA powinno obiecywać stopera w czwartym kolorze, chyba że mamy jakiś fit i chcemy je zastosować jako odzywkę operacyjną
     i zdecydować co dalej po poznaniu składu partnera;

E) czwarty kolor forsuje do dogranej, ale to oznacza, że przy minimum na obu rękach możemy się zatrzymać w 4 w młodszy;

F) gdy mamy piątkę starszą w sile GF, ale brak stopera w czwartym kolorze, też przechodzimy przez 4-ty kolor;

G) jeśli otwierający ma układ 5422 to może go pokazać po relayu na 2 sposoby: 3BA oznacza minimum 15-16PC, 
    zaś powtórzenie czwórki bocznej (piątki mieć nie możemy) - 17+PC;

H) po odpowiedzi 1P, 2T licytujemy także z układem 1444, 16+PC (po 2K licytujemy wtedy 2C (4 kiery), a po kolejnym pytaniu 2BA - 4T).
    Analogicznie po 1
C, w 2T oprócz 5/4 zawiera się także 4144. Po 2BA znowu nastąpi 4T.


1K - 1C
2T(Gorilla) - 2K(GF)
2C(4+trefle) - 2BA (relay)
  ?
1K - 1C
2T(Gorilla) - 2K(GF)
2P(5/4 lub 4144) - 2BA (relay)
  ?
3T = 5/5 (relay pyta o krótkość);
3
K = 6/4 (relay pyta o krótkość);
3C = 1354;
3P =
3154;
3BA = 2254, 15-16;
4T = jw. 2254, 17PC;
Po poznaniu pełnego składu stosujemy WK/PS
3T = 4153;
3
K6/4 (relay pyta o krótkość);
3C4351;
3P = 5422, 17PC;
3BA
5422, 15-16PC;
3T = 4144;
Po poznaniu pełnego składu stosujemy WK/PS
..
1K - 1P
2T(Gorilla) - 2K(GF)
2C(5/4 lub 1444) - 2BA (relay)
  ?
1K - 1P
2T(Gorilla) - 2K(GF)
2P(4+trefle) - 2BA (relay)
  ?
2BA = (!) 1444, 16-18;
3T = 1453;
3
K = 6/4 (relay pyta o krótkość);
3C = 2452, 17PC;
3P =
3451;
3BA
2452, 15-16;
3T = 1444;
Po poznaniu pełnego składu stosujemy WK/PS
3T = 5/5 (relay pyta o krótkość);
3
K6/4 (relay pyta o krótkość);
3C = 1354;
3P = 3154;
3BA
5422, 15-16PC;
4T = jw. 2254, 17PC;
Po poznaniu pełnego składu stosujemy WK/PS
..

Konsekwencje stosowania silnego rebidu 2T - Gorilla

Wprowadzenie do systemu gadżetu 2T zmusza nas do szukania nowych sposobów
na odlicytowanie słabych rąk na kolorach młodszych, które dotychcas mieściły się w rebidzie 2T.
Dotyczy to rąk 12-14 PC 5 kar/4 trefle i 4 kara/5 trefli.
Pomocne będą następujące ustalenia:
1K - 1C
 ?
1K - 1P
 ?
1P12-14PC, sztuczne:
    a) ręce BA bez 4 pików;
    b) młodsze 5/4;
    c) układowe ręce z 4 pikami;
1BA = 12-14PC, 4 piki !! układ BA lub zbliżony;
2T
= Gorilla;
3T = 12-14PC, młodsze 5/5;
1BA = 12-14PC, układ BA lub zbliżony;
2T
= Gorilla;
2C = podniesienie do 2P z fitem 3-kartowym;
3
T = 12-14PC, młodsze 5/5;
 .
Rebid 1BA po odpowiedzi 1P
Po odpowiedzi 1P rebid 1BA będzie zawierał szersze spektrum rąk, niż to miało miejsce dotychczas.
Będziemy dopuszczać licytację 1BA z rękami 13(54), 22(54). Nie jest to rozwiązanie idealne,
ale w praktyce nie będzie nam sprawiać większej różnicy.
Rebid 1BA z rękami dwukolorowymi lub z singlem w kolorze odpowiedzi,
choć na pierwszy rzut oka może się wydawać niedorzeczny, nie jest niczym niezwykłym.
Od dawna wiele par tak licytuje, aby w dalszej licytacji nie zgubić kierów.
Licytacja po takim 1BA wymaga większej ostrożności,
ale przy stosowaniu podwójnego magistra (checkbacka) nie będzie stanowić większego wyzwania.

Rebid 3T po 1C/P

Z rękami w układzie 5 kar/5 trefli skaczemy bezpośrenio na 3T.
W ten sposób wskazujemy jednoznacznie układ 5/5 i siłę do 14PC.
Licytując w ten sposób od czasu do czasu znajdziemy się o szczebel za wysoko,
ale często może być to prewencyjna obrona kontraktu przeciwników.
Ręce te przychodzą rzadko, a zyskujemy też dzięki precyzyjniejszej licytacji z rękami silnymi (zaczynając od gadgetu 2T).

Rebid 2C po odpowiedzi 1P

Ponieważ ręce od 16(15)PC licytujemy przez gadget 2T - Gorilla,
odzywka 2
C, która do tej pory była rewersem, jest wolna.
Przeznaczymy ją na słabe podniesienie do 2P z fitem 3-kartowym dokładnie w układzie 3451.
Mając fit 3-kartowy i krótkość kier (układy 3145/3154) podnosimy 1P do 2P.

Dalsza licytacja:
 
1K - 1P
2C(Poniesienie z 3 pikami) - ?
2P = SO, do gry;
2BA = GF, prośba o sprecyzowanie ręki:

          
3T = maksimum;
            3
K = solidna piątka;
            3C = solidna czwórka;
            3Pminimum;
            3BA = figura trefl;
3Tfit karo, słabe lub GF;
3
K = 3+ kara/4 piki, inwit;
3C = 4 kiery (5 pików), aspiracje (z inwitem golimy 4C);
3P = inwit siłowy z 5 pikami;
3BA = do gry;
4
K/C = splintery z 5+ pikami;
 .
Gadżet 1P
Po odpowiedzi 1C jesteśmy w bardziej komfortowej sytuacji.
Rebid 1NT (12-14) oznacza ręce z 4 pikami, a rebid 1
P (12-14) będzie pełnił rolę zbiornicy.
Większość będą stanowić ręce bezatutowe bez 4 pików oraz ręce na kolorach młodszych.
Trzeci dużo rzadszy wariant, będzie dotyczył rąk z 4 pikami, które są zbyt niezrównoważone,
aby można było z nimi zalicytować 1BA (chodzi o układy 6 kar/4 piki i 4351).
Mając układy z krótkością pik i fitem 3-kartowym (1345/1354), podnosimy 1
C do 2C.

Dalsza licytacja po gadżecie 1P
1K - 1C
1P(Gadżet) - 1BA
 ?
2T = 12-14(15), 5 kar/4 trefle lib 4 kara/5 trefli;
2
K = 12-14(15), 6 kar/4 piki;
2C = 12-14, podniesienie do 2C z fitem 3-kartowym (4351);
Także po odpowiedzi 1C możemy sprzedać układ 4351 - przechodzimy przez gadżet 1P i uzgadniamy kiery w następnym okrążeniu.
Z trzena kierami i krótkością pik (młodsze 5-4) jak i z fitem 4-kartowym uzgadniamy kolor bezpośrednio na wysokości dwóch.
Po gadżecie 1
P możemy stosować wszystkie rozwiązania, które stosowaliśmy po naturalnym rebidzie 1P,
musimy tylko pamiętać, że 1
P nie obiecuje 4 pików.
Zgłoszenie pików przez odpowiadającego ma zatem charakter naturalny, ale nie uzgadnia żadnego koloru, jest po prostu odzywką operacyjną (trzeci kolor).
1K - 1C
1P(Gadżet) - ?
1BA(NF) = 6(5)-10, naturalne;
2T(F1) = checkback: ręce inwitowe lub słaba ręka z fitem karo;
2
K(GF) = checkback: ręce forsujące do dogranej;
2C(NF)5 kierów i 4 trefle lub kara;
2P(F1)trzeci kolor;
2BA(I) = naturalne;
3T(GF) = 5 kierów/5 trefli;
3
K(I) = inwit układowy;
3C(GF) = bardzo dobry 6-kart;
Z ręką w układzie 5 kierów/4 piki licytujemy 1BA.
Jeśli partner ma piki, to na 1BA na pewno nie spasuje, gdyż w tym przypadku będzie miał rękę niezrównoważoną.

Inne konsekwencje stosowania gadżetu 2T

Stosowanie gadżetu 2T pozwala nam na zagospodarowanie wolnych odzywek,
które wcześniej przeznaczone były do licytacji nadwyżkowych rąk na karach bez fitu w kolorze odpowiedzi.
Znajduje się też miejsce na pokazanie układu 6 kar / 5-ka starsza (tu licytacja analogiczna do konwencji Willy).

Z układem 6 kar/5-ka starsza otwieramy 1K
(oczywiście do 17/18PC)

1K - 1C
 ?
1K - 1P
 ?
2P(NF)12-14, 6 kar/5 pików;
2BA(F1) = 16(15)-18, 1444/4441;
3T(NF) = 12-14, 5 kar/5 trefli;
3
K(F1) = 15-17(18), silne podniesienie do 3C (relay 3P o singla);
3C(NF) = 12-14, 6 kar/4 kiery (relay pyta o singla);
3P(NF)15-17, 6 kar/5 pików (4T uzgadnia kara i pyta o renons);
3BA(F)6 kar/5 kierów - dwa single (1561);
4T(GF) = 6 kar/5 kierów - renons trefl (2560);
4
K(GF) = 6 kar/5 kierów - renons pik (0562);
4C(NF) = 12-14, 6 kar/5 kierów, brzydka ręka;
2BA(F1) = a) 16(15)-18, 4144/4441, b) 12-14, 6 kar/5 kierów;
3T(NF) = 12-14, 5 kar/5 trefli;
3
K(F1) = 15-17(18), silne podniesienie do 3P (relay 3C pyta o singla);
3C(NF)15-17, 6 kar/5 kierów (4T uzgadnia kara i pyta o renons);
3P(NF)12-14, 6 kar/4 piki (relay pyta o singla);
3BA(F)6 kar/5 pików - dwa single (5161);
4T(GF) = 6 kar/5 pików - renons trefl (5260);
4C(GF) = 6 kar/5 pików - renons kier (5062);
4
P(NF) = 12-14, 6 kar/5 pików, brzydka ręka;
.
1K - 1C
 2BA - 3T (relay)
?
1K - 1P
 2BA - 3T (relay)
?

3
Kkrótkość najbardziej oddalona: 4441, 15-18;
3C = krótkość druga: 1444, 15-18;
3K = 12-14, 6 kar/5 kierów, nF (3C do pasa);
3C = krótkość: 4144, 15-18;
3P krótkość druga: 4441, 15-18;
.
1K - 1BA
 ?
2T(F1) = 15+, pytanie o siłę i układ;
2K(NF) = 12-14, 5+ kar w układzie niezrównoważonym;
2C(NF)12-14, 6 kar/5 kierów;
2P(NF) = 12-14, 6 kar/5 pików;
2BA(F1) = 12-14, 5 kar/4 trefle lub (14)44;
3T(F1) = 15+, 5 kar/5 trefli;
3
K(I) = około 13-14PC, solidny kolor;
3C(NF)15-17, 6 kar/5 kierów;
3P(NF)15-17, 6 kar/5 pików;
3BA = 17-18 PC, 6+ kar z krótkością trefl (!);
.
1K - 1BA
2T - ?
2K(NF) = 5-8PC, 3-4 kara (teraz 2C/P=seminaturalne);
2C(F)5-11PC, 5+trefli (relay pyta o siłę => 2BA=dół,3T=góra bez 3 kar,3K=góra i 3 kara);
2P(F) = 9+PC, 4 kara-333;
2BA(I) = 9+PC, 4 trefle-333;
3T(I) = 9+PC, młodsze 4/4;
3
K(I) = 9+, 3-4 kara;
3C(F)9+, młodsze 4/4, stoper kier;
3P(F)9+, młodsze 4/4, stoper pik;
3BA
(NF) = 9+, młodsze 4/4, stopery starsze;
.
1K - 2T
2BA
(4441 lub 6 kar/5 starsza) - 3T (relay)
 ?
3K = transfer: 12-17, 6 kar/5 kierów (relay uzgadnia kiery oraz pyta o siłę i skład);
3Ctransfer: 12-17, 6 kar/5 pików (relay uzgadnia piki oraz pyta o siłę i skład);
3P = 12-15, 4441;
3
BA = 16-18, 4441;
.
1K - 2T
2BA
(4441 lub 6 kar/5 starsza) - 3T (relay)
3K (12-17,6 kar/5 kierów) - 3C (pytanie o siłę i renons)
 ?
1K - 2T
2BA
(4441 lub 6 kar/5 starsza) - 3T (relay)
3C (12-17,6 kar/5 pików) - 3P (pytanie o siłę i renons)
 ?
3P = 12-14 (relay 3BA pyta o renons=>4T=2560,4K=1561,4C=0562);
3
BA = 15-17, 0562 (renons najbardziej oddalony);
4
T = 15-17, 2560;
4K = 15-17, 1561;
3BA12-14 (relay 4T pyta o renons=>4K=1561,4C=5062,4P=5260);
4T(GF) = 15-17, 5260;
4K = 15-17, 5161;
4C = 15-17, 5062;
.
Odpowiedzi 1C/P po otwarciu 1K często bywają licytowane z rękami o sile niższej od 6PC.
Dotyczy to głównie rąk układowych, np. ze starszą 5-ką lub z fitem karo.
Licytując w ten sposóbnie tylko zwiększamy swoje szanse na znalezienie końcówki,
jeśli partner ma silne otwarcie, ale i utrudniamy zadanie przeciwnikom.
Niestety podtrzymując licytację z rękami słabymi narażamy się na niebezpieczeństwo przelicytowania karty,
Powyższe ustalenie pomoże nam wyhamować, jeśli partner okaże się bardzo słaby.
Dodatkowo otwierający będzie mógł licytować agresywniej z układowymi rękami na pograniczu inwitu do dogranej.

1K - 1C
3K (16+,4 kiery)?
1K - 1P
3K (16+,4 piki)?
3C (NF) = bardzo słaba ręka;
3
P (GF) = pytanie o krótkość (3BA=singel pik,4T=trefl,4K=brak singla);
3
BA (NF) = propozycja kontraktu;
4
T/K (F) = splintery;
3C (NF)pytanie o krótkość (3P=brak singla,3BA=singel karo,4T=singel trefl);
3P (GF) = bardzo słaba ręka;
3
BA (NF) = propozycja kontraktu;
4
T/K/C (F) = splintery;
.
Przykłady
1)
7
D 8 4
K D 8 7 6
A D 8 4
1K - 2P
pas       
A D W 9 8 4
7 3
3 2
K 10 2
Zależy od przyjętego systemu.
W WJ21+ przyjęliśmy że przeskok 2C/P po otwarciu na wysokości jednego to inwitujące zniesienie (9-11 na sześciokarcie).
Innym rozwiazaniem moze być ustalenie, by po otwarciu 1K odpowiedź 2C/P oznaczała blok (licytowany sześciokart, do 8PC).
Następna wersja do 2K - multi (dowolny sześciokart starszy, do 8PC).
2)
7
D 8 4
K D 8 7 6
A D 8 4
1K - 1P
1BA - 2P
pas      
A D W 6 5 4
7 3
3 2
5 3 2
1BA = wśród rąk w miarę zrównoważonych są i takie z singlem w kolorze odpowiedzi;
2P = do 8 PC, 6+pików;
3)
W 7
D 8 4 2
K D 8 7
A D 4
1K - 1P
1BA - 2T
2
K - 2C
2P - pas
A D 6 5 4
10 7 3
5 3 2
K 10
2T = checkback (a)słabe z fitem karo; b) słabe na 5 pikach; c) ręce inwitujące; d) GF w ukadzie 5 pików/4 kiery)
        - partner z 2-3 pikami musi zalicytować 2K,
        - z krótkością pik W ma do wyboru: 2C=4 kiery, nF (1444/1453 - 2P relay i 3T=1444, 2BA=1453); 2P=1345; 2BA=1354;
2K = automat z 2-3 pikami;
2C = puppet -
partner musi zalicytować 2P: a) słabe na 5 pikach; b) 5 pików/4 kiery, inwit; c) 5 pików/4 kiery, GF;
2P = automat - odzywka wymuszona;
4)
7
D 5 4
K D 8 7
A D 7 4 3
1K - 1P
1BA - 2T
2P - 3T
pas    
A D 6 5 4
7 3 2
4 3
K 10 8
2T = checkback - zwykle automatycznie licytujemy 2K, ale nie z singlem pik:
2P = krótkość pik, układ dokładnie 1345 (inne odzywki z krótkością pik to 2BA z 1354 i 2
C z czterema kierami);
3T = wybór kontraktu;
5)
7 2
D 4
K D 8 7 6
A D 10 4
1K - 1C
1P - 1BA
2T -
pas
A D 8 4
K 9 5 3
5 4
W 9 8
1P = gadżet;
1BA = 6(5)-10, naturalne;
2T = 12-14, młodsze 5/4;
6)
A D 10 4
4
K D 9 7 5 4
3 2
1K - 1C
1P - 2BA
3K - pas
7 6 5
A K W 3
6 5
K 10 8 7
1P = gadżet;
2BA = inwit do 3BA;
3K = 6 kar/4 piki, minimum;
7)
K 3 2
A D 3 2
K D 8 7 6
2
1K - 1P
2C - 3P
4P -pas
A D 7 6 5
K 8 6
4 2
10 8 7
2C = 12-14, podniesienie do 2P z trzema pikami (dokładnie 3451);
3P = inwit;

8)
7
K 8
K D 8 7 6
A D W 10 2
1K - 1P
2T - 3C
pas       
A D 7 6 5
D 10 7 6 2
5
8 7
2T = Gorilla - 15+ układ nie-BA;
3C = starsze 5/5, NF (do 8PC);
9)
K 9
A K D 8
K W 8 7 6
9 3
1K - 1P
2T - 3T
pas    
D 7 6 5
6 2
5
K D W 8 7 4
2T = Gorilla - 15+ układ nie-BA;
3T = 4 piki/6 trefli, NF;
10)
K 9
A K D 8
K W 8 7 6
9 3
1K - 1P
2T - 2BA
pas       
D 7 6 5
9 6 3
5 3
K D 10 7
2T = Gorilla - 15+ układ nie-BA;
2BA = naturalne, NF;
11)
K 9
A K D 8
A K 8 7 6
9 3
1K - 1P
2T - 2K
2C - 3BA
pas       
D W 6 5
9 6 3
5 3
A D 10 7
2T = Gorilla, 16(15)+PC;
2K = 9+PC, GF;
2C = a) 5 kar/4 kiery; b) 1444;
3BA = 9-11PC, do gry;
12)
9
D 8
A K 8 7 6
A K 9 8 4
1K - 1P
2T - 2P
3T - 3P
4T - pas
D W 6 5 4
9 6 3
D 3
D 10 7
2T = Gorilla, 16(15)+PC;
2P = 5 pików, do 8PC;
3T = 5 kar/4+ trefle, forsuje do 3K;
3P = góra, brak wartości kierowych;
13)
K 9
K D 8
A K 8 7 6 4
K 4
1K - 1P
2T - 2K
3BA - pas
D W 6 5
9 6 3
5 3
A D 10 7
2T = Gorilla, 16(15)+PC;
2K = 9+PC, GF;
3BA = 17-18PC, 6 kar bez 3 pików, ręka dobra do 3BA;
14)
A 9 6
D 8
A K D 7 6 5
9 3
1K - 1P
2T - 2K
3T - 3K
3P - 4T
4
K - 4P
pas      
K D W 5 4
9 6 3
4 3
A D 10
2T = Gorilla, 16(15)+PC;
2K = 9+PC, GF;
3T = 15-16, 6+kar, ręka niebezatutowa;
3
K = waiting, w pierwszym czytaniu próba uzgodnienia pików;
3P = 3 piki;
4T = cuebid uzgadniający piki;
15)
K 9 7 6
A D 8
A K 8 7 6
9
1K - 1P
3K - 3C
4T - 4P
pas      
D W 5 4
9 6 3
4 3
A D 10 7
3K = silne podniesienie do 3P;
3C = pytanie o krótkość;
4T = licytowana krótkość (wg schematu: 3P - stary kolor - oznaczałoby brak singla, 3BA-najbardziej oddalony - kier);

16)
K 9 7 6
D 8
A K 8 7 6
9 3
1K - 1C
1BA - 2P
pas      
D 10 5 4
A K 10 7
4 3
10 7 2
1BA = 12-14PC, 4 piki w układzie w miarę BA;
17)
K 9
A K 10 8
A D 8 7 6 4
9
1K - 1P
2T - 2K
2C - 2P
3K - 3BA
pas
        
A W 6 5 3
9 6 3
K 3
D W 10
2K = 9+PC, GF;
2C
4 kiery (zwykle układ 5/5, ale może być też 1444);
2P = relay (jak partner ma 3 piki to je pokaże, więc my nie musimy zgłaszać piątki);
3
K = 6+ kar;
3BA = do gry;
18)
9 3
A D W 7
A K D 8 4
4 2
1K - 1P
2T - 2K
2C - 2BA
3BA - pas
A 9 8 7
K 9 8
10 5 3
A 10 3
2K = 9+PC, GF;
2C
4 kiery;
2BA = pytanie o układ;
3BA = 15-16, 2542 (z maximum padłoby 3C);
19)
9
A D 8 3
A K W 7 6
D 10 8
1K - 1P
2T - 2P
2BApas
D W 6 5 4
9 6 3
5 3
A 7 5 4
2T = Gorilla, 16(15)+PC;
2P = 5 pików, NF;
2BA = niechęć do gry w piki, NF;