Na podstawie artykułu Łukasza Gębalskiego na stronie "SzkołaBrydża.pl":
Gorilla
(córka Gazilli a siostra Willy'ego :)Licytacja silnych wariantów otwarcia 1K - Gadżet 2T = Gorilla
1K
- 1C/P 3K |
1K
- 1BA 3T |
1K - 1P 2C |
1K
- 1C/P 3K - ? |
A 9 7 6 4 8 7 4 A K 6 5 4 |
Chcielibyśmy pokazać partnerowi nasze trefle, ale nie możemy poniżej 3BA. Mamy do wyboru odzywki 3P i 3BA, obie z poważnymi wadami. (Akurat w WJ21+ odzywka 3K obiecuje 3 piki, a bez fitu licytujemy 2BA) |
D 7 6 5 8 6 6 A K 10 8 6 3 |
Nie możemy pokazać trefli, bo odzywka 4T jest forsująca. Pozostaje nam pas lub 3BA - obydwie opcje dalekie od ideału. |
K D W 9 8 7 5 3 2 2 8 7 3 |
Chcielibyśmy móc zalicytować nieforsujące 3P. Niestety forsuje do końcówki, więc mamy wybór między 4P a pasem. Skok w 4P to poważne przelicytowanie karty, ale i na grę w kara w skrajnym przypadku nie dołożymy żadnej lewy. |
1K
- 1C/P 3T - ? |
A 10 9 6 4 A 10 9 8 7 4 5 4 |
Chcielibyśmy móc ujawnić nasz układ, ale w tej sekwencji to po prostu niemożliwe !! 3C to teraz czwarty kolor czyli słabość w kierach a nie długość. Ponieważ nasz ręka jest za słaba na licytację na wys.4, musimy się zadowolić mało estetycznym 3BA. |
10 9 7 6 A 8 6 6 5 K W 8 7 |
Jeśli partner ma krótkość pik, możemy zacząć poważnie zastanawiać się nad szlemikiem treflowym. Niestety nie mamy jak tego sprawdzić. |
1K
- 1P 2C - ? |
W 9 7 6 8 7 4 A D 10 8 7 3 |
Chcielibyśmy móc zagrać w trefle, gdyż nasza ręka nie nadaje się do gry w żaden z kolorów czerwonych. Niestety nie dysponujemy żadną odzywką by je ujawnić. |
K 8 7 6 9 8 6 6 K W 8 7 6 |
W większości systemów 2BA forsuje. Co mamy zatem zalicytwać z podaną ręką, idealną na nieforsujące 2BA? |
1K
- 1C 2T |
1K - 1P 2T |
1K
- 1C 2T |
1K - 1P 2T |
|
2K = sztuczne: 9+PC, układ dowolny (GF); 2C = 6(5)-8, 5+ kierów (NF); 2P = 6(5)-8, starsze 4/4 (NF); 2BA = 6-8, 4 kiery bez 4 pików (NF); 3T = 5-8, 4 kiery / 6 trefli (NF); 3K = 5-8, 3+ kara (NF); 3C = 6+ solidnych kierów do 8PC (nie padło 1K-2C); |
2K = sztuczne: 9+PC, układ dowolny (GF); 2C = 6(5)+, 5 pików / 4+ kiery (F1); 2P = 6(5)-8, 5+ pików (NF); 2BA = 6-8, 4 piki (NF); 3T = 5-8, 4 piki / 6 trefli (NF); 3K = 5-8, 3+ kara (NF); 3C = 6-8, starsze 5/5+ (I); 3P = 6+ solidnych pików do 8PC (nie padło 1K-2P); |
7 A D 8 K W 8 7 6 4 A D 8 |
W E | K D W 10 9 K 8 7 6 3 3 6 5 |
W - E | W - E | |
1K - 1P 2T - 2K 3K - 3C ? |
1K - 1P 2T - 2C ? . |
8 7 K 7 A K 9 8 7 6 A K 8 |
W - E 1K - 1C 2T - 2C ? |
D 8 7 A D 10 9 4 3 2 10 5 4 |
K 7 8 7 A K W 8 7 6 A K 8 |
W - E 1K - 1P 2T - 2P 3P |
A D 10 9 4 D 8 7 3 2 10 5 4 |
1K
- 1C 2T(Gorilla) - 2C(NF) ? |
2P = 15+PC, 5 kar / 3+ piki trzeci kolor (F1); 2BA = 15-16 PC, niechęć do gry w kiery, propozycja gry w BA; 3T = 15+PC, 5+ kar / 4+ trefle; 3K = 15-16 PC, 6+ kar, niechęć do gry w kiery i BA; 3C = 17-18 PC, 2362 lub 6 kar/2 kiery (Hx), obawa o piki; 3P = 17-18 PC, splinter 6 kar/3 kiery; 3BA = 17-18 PC, 5+kar, misfit kier, chęć gry w BA; 4T = 17-18 PC, splinter 6 kar/3 kiery; |
1K
- 1C 2T(Gorilla) - 2K(GF) ? |
1K
- 1P 2T(Gorilla) - 2K(GF) ? |
||
2C = sztuczne (kolor odpowiedzi), (15)16+PC, 5+ kar/4+ trefle; 2P = naturalne, (15)16+PC, 5+ kar/4 piki; 2BA = 15-16 PC, 6 kar, ręka dobra do zajęcia BA; 3T = sztuczne, 15-16 PC, 6+ kar, transfer na kara; 3K = 17-18 PC, 6+ kar bez 3 kierów; 3C = 17-18 PC, 2362 lub 6 kar/2 kiery (ew. Hx), obawa o piki; 3P = 17-18 PC, splinter 6 kar/3 kiery; 3BA = 17-18 PC, 6+kar, bez 3 kierów, ręka dobra do BA; 4T = 17-18 PC, splinter 6 kar/3 kiery; |
2C = naturalne, (15)16+PC, 5+ kar/4 kiery lub 1444; 2P = sztuczne (kolor odpowiedzi), (15)16+PC, 5+ kar/4+ trefle; 2BA = 15-16 PC, 6 kar, ręka dobra do zajęcia BA; 3T = sztuczne, 15-16 PC, 6+ kar, transfer na kara; 3K = 17-18 PC, 6+ kar bez 3 pików; 3C = 17-18 PC, splinter 6 kar/3 piki; 3P = 17-18 PC, 3262 lub 6 kar/2 piki (ew. Hx), obawa o kiery; 3BA = 17-18 PC, 6+kar, misfit kier, ręka dobra do BA; 4T = 17-18 PC, splinter 6 kar/3 piki; |
7 A D 8 K W 8 7 6 4 A D 8 |
W - E 1K - 1P 2T - 2K 3T - 3K 3BA - pas |
D W 10 9 7 4 A D 3 K 5 3 |
A D 3 K 8 A D W 10 7 6 9 3 |
1K - 1P 2T - 2K 3T - 3K 3P - 3BA pas |
K 6 5 4 3 2 K 3 2 K W 10 8 |
A 4 D 4 3 A D W 7 5 4 K 5 |
1K - 1P 2T - 2K 3T - 3K 3C - 3P 4P - pas |
K D 10 6 5 8 6 6 A W 10 8 7 |
A 4 D 4 3 A D W 7 5 4 K 5 |
1K - 1P 2T - 2K 3T - 3K 3C - 3BA pas |
K 10 6 5 W 6 6 3 A D 10 8 7 |
1K
- 1C 2T(Gorilla) - 2K(GF) 2C(4+trefle) - ? |
1K
- 1C 2T(Gorilla) - 2K(GF) 2P(4 piki) - ? |
||
2P = czwarty kolor; 2BA = pytanie o układ; 3T = uzgodnienie trefli; 3K = uzgodnienie kar; 3C = 6+ kierów (siła większa niż na inwitujące zniesienie); 3P = splinter na uzgodnionych treflach; 3BA = z bilansu: 9-11 PC, wartości w kolorach starszych; |
2BA = pytanie o układ; 3T = czwarty kolor; 3K = uzgodnienie kar; 3C = 6+ kierów (siła większa niż na inwitujące zniesienie); 3P = uzgodnienie pików; 3BA = z bilansu: 9-11 PC, wartości w kierach i treflach; |
B) mając fit i nadwyżkę (12+) przechodzimy przez 2BA lub czwarty kolor i wypytujemy o skład lub uzgadniamy kolor przy najbliższej okazji.
Pytanie 2BA może być wyjątkowo beznadwyżkowe, jeśli
nasza ręka dobrze rokuje przy jakimś konkretnym układzie
otwierającego.
C) Po silnym relayu 2BA (wyjątkowo 2P) i poznaniu składu stosujemy Wywołanie Końcowe i Pytania Szlemowe,
Możemy jednak przed poznaniem pełnego składu uzgodnić kolor partnera i
przejść do licytacji dwukierunkowej (cuebidy, Frywolne 3BA).
D) 2BA powinno obiecywać stopera w czwartym kolorze, chyba że mamy jakiś fit i chcemy je zastosować jako odzywkę operacyjną
i zdecydować co dalej po poznaniu składu partnera;
E) czwarty kolor forsuje do dogranej, ale to oznacza, że przy minimum na obu rękach możemy się zatrzymać w 4 w młodszy;
F) gdy mamy piątkę starszą w sile GF, ale brak stopera w czwartym kolorze, też przechodzimy przez 4-ty kolor;
G) jeśli otwierający ma układ 5422 to może go pokazać po relayu na 2 sposoby: 3BA oznacza minimum 15-16PC,
zaś powtórzenie czwórki bocznej (piątki mieć nie możemy) - 17+PC;
H) po odpowiedzi 1P, 2T licytujemy także z układem 1444, 16+PC (po 2K licytujemy wtedy 2C (4 kiery), a po kolejnym pytaniu 2BA - 4T).
Analogicznie po 1C, w 2T oprócz 5/4 zawiera się także 4144. Po 2BA znowu nastąpi 4T.
1K
- 1C 2T(Gorilla) - 2K(GF) 2C(4+trefle) - 2BA (relay) ? |
1K
- 1C 2T(Gorilla) - 2K(GF) 2P(5/4 lub 4144) - 2BA (relay) ? |
||
3T = 5/5 (relay pyta o krótkość); 3K = 6/4 (relay pyta o krótkość); 3C = 1354; 3P = 3154; 3BA = 2254, 15-16; 4T = jw. 2254, 17PC; Po poznaniu pełnego składu stosujemy WK/PS |
3T = 4153; 3K = 6/4 (relay pyta o krótkość); 3C = 4351; 3P = 5422, 17PC; 3BA = 5422, 15-16PC; 3T = 4144; Po poznaniu pełnego składu stosujemy WK/PS |
1K
- 1P 2T(Gorilla) - 2K(GF) 2C(5/4 lub 1444) - 2BA (relay) ? |
1K
- 1P 2T(Gorilla) - 2K(GF) 2P(4+trefle) - 2BA (relay) ? |
||
2BA = (!) 1444, 16-18; 3T = 1453; 3K = 6/4 (relay pyta o krótkość); 3C = 2452, 17PC; 3P = 3451; 3BA = 2452, 15-16; 3T = 1444; Po poznaniu pełnego składu stosujemy WK/PS |
3T = 5/5 (relay pyta o krótkość); 3K = 6/4 (relay pyta o krótkość); 3C = 1354; 3P = 3154; 3BA = 5422, 15-16PC; 4T = jw. 2254, 17PC; Po poznaniu pełnego składu stosujemy WK/PS |
1K
- 1C ? |
1K
- 1P ? |
|
1P = 12-14PC, sztuczne: a) ręce BA bez 4 pików; b) młodsze 5/4; c) układowe ręce z 4 pikami; 1BA = 12-14PC, 4 piki !! układ BA lub zbliżony; 2T = Gorilla; 3T = 12-14PC, młodsze 5/5; |
1BA = 12-14PC, układ BA lub zbliżony; 2T = Gorilla; 2C = podniesienie do 2P z fitem 3-kartowym; 3T = 12-14PC, młodsze 5/5; |
1K
- 1P 2C(Poniesienie z 3 pikami) - ? |
2P = SO, do gry; 2BA = GF, prośba o sprecyzowanie ręki: 3T = maksimum; 3K = solidna piątka; 3C = solidna czwórka; 3P = minimum; 3BA = figura trefl; 3T = fit karo, słabe lub GF; 3K = 3+ kara/4 piki, inwit; 3C = 4 kiery (5 pików), aspiracje (z inwitem golimy 4C); 3P = inwit siłowy z 5 pikami; 3BA = do gry; 4K/C = splintery z 5+ pikami; |
1K
- 1C 1P(Gadżet) - 1BA ? |
2T = 12-14(15), 5 kar/4 trefle lib 4 kara/5 trefli; 2K = 12-14(15), 6 kar/4 piki; 2C = 12-14, podniesienie do 2C z fitem 3-kartowym (4351); |
1K
- 1C 1P(Gadżet) - ? |
1BA(NF) = 6(5)-10, naturalne; 2T(F1) = checkback: ręce inwitowe lub słaba ręka z fitem karo; 2K(GF) = checkback: ręce forsujące do dogranej; 2C(NF) = 5 kierów i 4 trefle lub kara; 2P(F1) = trzeci kolor; 2BA(I) = naturalne; 3T(GF) = 5 kierów/5 trefli; 3K(I) = inwit układowy; 3C(GF) = bardzo dobry 6-kart; |
1K
- 1C ? |
1K
- 1P ? |
|
2P(NF) = 12-14, 6 kar/5 pików; 2BA(F1) = 16(15)-18, 1444/4441; 3T(NF) = 12-14, 5 kar/5 trefli; 3K(F1) = 15-17(18), silne podniesienie do 3C (relay 3P o singla); 3C(NF) = 12-14, 6 kar/4 kiery (relay pyta o singla); 3P(NF) = 15-17, 6 kar/5 pików (4T uzgadnia kara i pyta o renons); 3BA(F) = 6 kar/5 kierów - dwa single (1561); 4T(GF) = 6 kar/5 kierów - renons trefl (2560); 4K(GF) = 6 kar/5 kierów - renons pik (0562); 4C(NF) = 12-14, 6 kar/5 kierów, brzydka ręka; |
2BA(F1) = a) 16(15)-18, 4144/4441, b) 12-14, 6 kar/5 kierów; 3T(NF) = 12-14, 5 kar/5 trefli; 3K(F1) = 15-17(18), silne podniesienie do 3P (relay 3C pyta o singla); 3C(NF) = 15-17, 6 kar/5 kierów (4T uzgadnia kara i pyta o renons); 3P(NF) = 12-14, 6 kar/4 piki (relay pyta o singla); 3BA(F) = 6 kar/5 pików - dwa single (5161); 4T(GF) = 6 kar/5 pików - renons trefl (5260); 4C(GF) = 6 kar/5 pików - renons kier (5062); 4P(NF) = 12-14, 6 kar/5 pików, brzydka ręka; |
1K
- 1C 2BA - 3T (relay) ? |
1K
- 1P 2BA - 3T (relay) ? |
|
3K = krótkość najbardziej oddalona: 4441, 15-18; 3C = krótkość druga: 1444, 15-18; |
3K = 12-14, 6 kar/5 kierów, nF (3C do pasa); 3C = krótkość: 4144, 15-18; 3P = krótkość druga: 4441, 15-18; |
1K
- 1BA ? |
2T(F1) = 15+, pytanie o siłę i układ; 2K(NF) = 12-14, 5+ kar w układzie niezrównoważonym; 2C(NF) = 12-14, 6 kar/5 kierów; 2P(NF) = 12-14, 6 kar/5 pików; 2BA(F1) = 12-14, 5 kar/4 trefle lub (14)44; 3T(F1) = 15+, 5 kar/5 trefli; 3K(I) = około 13-14PC, solidny kolor; 3C(NF) = 15-17, 6 kar/5 kierów; 3P(NF) = 15-17, 6 kar/5 pików; 3BA = 17-18 PC, 6+ kar z krótkością trefl (!); |
1K
- 1BA 2T - ? |
2K(NF) = 5-8PC, 3-4 kara (teraz 2C/P=seminaturalne); 2C(F) = 5-11PC, 5+trefli (relay pyta o siłę => 2BA=dół,3T=góra bez 3 kar,3K=góra i 3 kara); 2P(F) = 9+PC, 4 kara-333; 2BA(I) = 9+PC, 4 trefle-333; 3T(I) = 9+PC, młodsze 4/4; 3K(I) = 9+, 3-4 kara; 3C(F) = 9+, młodsze 4/4, stoper kier; 3P(F) = 9+, młodsze 4/4, stoper pik; 3BA(NF) = 9+, młodsze 4/4, stopery starsze; |
1K
- 2T 2BA (4441 lub 6 kar/5 starsza) - 3T (relay) ? |
3K = transfer: 12-17, 6 kar/5 kierów (relay uzgadnia kiery oraz pyta o siłę i skład); 3C = transfer: 12-17, 6 kar/5 pików (relay uzgadnia piki oraz pyta o siłę i skład); 3P = 12-15, 4441; 3BA = 16-18, 4441; |
1K
- 2T 2BA (4441 lub 6 kar/5 starsza) - 3T (relay) 3K (12-17,6 kar/5 kierów) - 3C (pytanie o siłę i renons) ? |
1K
- 2T 2BA (4441 lub 6 kar/5 starsza) - 3T (relay) 3C (12-17,6 kar/5 pików) - 3P (pytanie o siłę i renons) ? |
|
3P = 12-14 (relay 3BA pyta o renons=>4T=2560,4K=1561,4C=0562); 3BA = 15-17, 0562 (renons najbardziej oddalony); 4T = 15-17, 2560; 4K = 15-17, 1561; |
3BA = 12-14 (relay 4T pyta o renons=>4K=1561,4C=5062,4P=5260); 4T(GF) = 15-17, 5260; 4K = 15-17, 5161; 4C = 15-17, 5062; |
1K
- 1C 3K (16+,4 kiery) - ? |
1K
- 1P 3K (16+,4 piki) - ? |
|
3C (NF) = bardzo słaba ręka; 3P (GF) = pytanie o krótkość (3BA=singel pik,4T=trefl,4K=brak singla); 3BA (NF) = propozycja kontraktu; 4T/K (F) = splintery; |
3C (NF) = pytanie o krótkość (3P=brak singla,3BA=singel karo,4T=singel trefl); 3P (GF) = bardzo słaba ręka; 3BA (NF) = propozycja kontraktu; 4T/K/C (F) = splintery; |
7 D 8 4 K D 8 7 6 A D 8 4 |
1K - 2P pas |
A D W 9 8 4 7 3 3 2 K 10 2 |
7 D 8 4 K D 8 7 6 A D 8 4 |
1K - 1P 1BA - 2P pas |
A D W 6 5 4 7 3 3 2 5 3 2 |
W 7 D 8 4 2 K D 8 7 A D 4 |
1K - 1P 1BA - 2T 2K - 2C 2P - pas |
A D 6 5 4 10 7 3 5 3 2 K 10 |
7 D 5 4 K D 8 7 A D 7 4 3 |
1K - 1P 1BA - 2T 2P - 3T pas |
A D 6 5 4 7 3 2 4 3 K 10 8 |
7 2 D 4 K D 8 7 6 A D 10 4 |
1K - 1C 1P - 1BA 2T - pas |
A D 8 4 K 9 5 3 5 4 W 9 8 |
A D 10 4 4 K D 9 7 5 4 3 2 |
1K - 1C 1P - 2BA 3K - pas |
7 6 5 A K W 3 6 5 K 10 8 7 |
K 3 2 A D 3 2 K D 8 7 6 2 |
1K - 1P 2C - 3P 4P -pas |
A D 7 6 5 K 8 6 4 2 10 8 7 |
7 K 8 K D 8 7 6 A D W 10 2 |
1K - 1P 2T - 3C pas |
A D 7 6 5 D 10 7 6 2 5 8 7 |
K 9 A K D 8 K W 8 7 6 9 3 |
1K - 1P 2T - 3T pas |
D 7 6 5 6 2 5 K D W 8 7 4 |
K 9 A K D 8 K W 8 7 6 9 3 |
1K - 1P 2T - 2BA pas |
D 7 6 5 9 6 3 5 3 K D 10 7 |
K 9 A K D 8 A K 8 7 6 9 3 |
1K - 1P 2T - 2K 2C - 3BA pas |
D W 6 5 9 6 3 5 3 A D 10 7 |
9 D 8 A K 8 7 6 A K 9 8 4 |
1K - 1P 2T - 2P 3T - 3P 4T - pas |
D W 6 5 4 9 6 3 D 3 D 10 7 |
K 9 K D 8 A K 8 7 6 4 K 4 |
1K - 1P 2T - 2K 3BA - pas |
D W 6 5 9 6 3 5 3 A D 10 7 |
A 9 6 D 8 A K D 7 6 5 9 3 |
1K - 1P 2T - 2K 3T - 3K 3P - 4T 4K - 4P pas |
K D W 5 4 9 6 3 4 3 A D 10 |
K 9 7 6 A D 8 A K 8 7 6 9 |
1K - 1P 3K - 3C 4T - 4P pas |
D W 5 4 9 6 3 4 3 A D 10 7 |
K 9 7 6 D 8 A K 8 7 6 9 3 |
1K - 1C 1BA - 2P pas |
D 10 5 4 A K 10 7 4 3 10 7 2 |
K 9 A K 10 8 A D 8 7 6 4 9 |
1K - 1P 2T - 2K 2C - 2P 3K - 3BA pas |
A W 6 5 3 9 6 3 K 3 D W 10 |
9 3 A D W 7 A K D 8 4 4 2 |
1K - 1P 2T - 2K 2C - 2BA 3BA - pas |
A 9 8 7 K 9 8 10 5 3 A 10 3 |
9 A D 8 3 A K W 7 6 D 10 8 |
1K - 1P 2T - 2P 2BA - pas |
D W 6 5 4 9 6 3 5 3 A 7 5 4 |