Jeśli jesteś właścicielem tej strony, możesz wyłączyć reklamę poniżej zmieniając pakiet na PRO lub VIP w panelu naszego hostingu już od 4zł!
Strony WWWSerwery VPSDomenyHostingDarmowy Hosting CBA.pl
Kiery w kolorze żołędzi - "Kierowe żołędzie"
Licytacja po 1
C
/P

Na podstawie artykułu Włodzimierza Krysztofczyka w "Świecie Brydża
"
Wg systemów włoskich mistrzów (Lorenzo Lauria - Versace).

W naszych systemach standardem - słusznym lub nie - jest forsująca do dogranej
odpowiedź two over one po otwarciu 1 w starszy.
Otrzymujemy dzięki temu łatwą i przejrzystą konstrukcję.
Uzupełniano tę koncepcję inwitującymi skokami
1C-3T/K
1P-
3T/K/C
ale po latach okazało się to kiepskim ustaleniem.

Oto zestawienie odpowiedzi po otwarciu w starszy WJ21
ale z rozwiązaniami stosowanymi przez parę Lauria-Versace.

W
E
1P
?
2BA = inwit z fitem 3+kartowym, 11-12PU (punktów układowych);
3T = 6+kierów, inwit, niekiedy bardzo lekki, oczywiście forsuje do 3
C;
3
K = minisplinter, 13-15PU (ale do 11/12PC), słaby splinter z dowolnym singlem, GF;
3
C = mixed raise: 6-9PC z fitem 4+ pik;
3P
= blok, ale nie ręka zerowa (fit 4-kartowy, układ czyli singel lub dwa duble, jakaś grająca wartość);
Trzy powyższe odzywki to transfery na renons:
3BA = renons trefl, 4+piki, orientacyjnie 9-12PC;
4T =
renons karo, 4+piki, 9-12PC;
4
K = renons kier, 4+piki, 9-12PC;
Po takim transferze zalicytowanie renonsu przez otwierającego to pytanie o siłę (powrót=dół);
4
C = do gry!

Istotą tych sekwencji jest mnogość sposobów uzgodnienia koloru otwarcia,
oraz specyficzna, konwencyjna zapowiedź 3T wskazująca 6+ kierów w sile inwitu.
Zawsze jest coś za coś.
Mamy łatwiejszą licytację z kierami, łatwiejszą licytację różnych rąk z fitem w kolorze otwarcia,
ale pojawiają się kłopoty z rękami inwitującymi w kolorach młodszych.
Cóż, umieszczamy je w półforsującej odpowiedzi 1BA. Dzięki stosowaniu konwencji Willy
często uda się nam właściwie opisać takie ręce.

Licytacja po odpowiedzi 3T - wskazującej na długi kolor kierowy i punkty na inwit
(czasem niezbyt tęgi) - jest bardzo prosta.

W
E
1P
?
3T

3K = pytanie, zachęcające, nie przyrzeka fitu kier, forsuje do 3C;
3
C = do pasa;
3P
= do pasa na dobrym kolorze (z silniejszą kartą - 3K lub 4P);
3BA = do gry;
4T/
K = cuebid uzgadniający kiery;
4
C/P = do gry;
Gramy WJ więc otwierający nie może być bardzo silny.

W
E
1P
3
K
3T
?
3C = minimum, nie forsuje, pozostałe odzywki przesądzają dograną;
3P
= maksimum, dubel pik;
3BA = ma
ksimum, brak dubla pik;
4T/
K = maksimum i licytowany skład 6/4+;
4
C = maksimum, 7 kierów;

Przykład 1)
A 10 5 4 3
K 6
A W
D W 10 4
W    E
--
D 10 7 5 3 2
10 5 3
A K 5 3
.
W
E
1P
4C
3T
pas
3T = 6+ kierów, inwit;
Proste rozdanie, zwyczajna końcówka.
Czy czujecie tę szamotaninę po otwarciu 1P i klasycznej odpowiedzi 1BA?
Przypominam, że inwit 3T może być nieco słabszy, bo dysponujemy narzędziem (3
K)
do jego sprawdzenia.

Przykład 2)
W 10 9 4 3
D 6
A 7 4
A W 4
W    E
K
A 9 8 7 5 3
3
D 10 8 7 3
.
W
E
1P
3K
4C
3T
4T
pas
3T = 6+ kierów, inwit;
3
K = pytanie;
4T = naturalne 6/4+, więcej niż minimum;
Niby banalne rozdanie.
Ale zobaczmy jak sobie poradzą inne systemy...
Mając do dyspozycji inwitowy skok 3
jako tako sprzedajemy walory karty,
jak partner trafi i dołoży końcówkę, to postawimy mu herbatkę.
Bezpośrednie zgłoszenie 2
C po 1P zapowiada kłopoty.
Najgorzej wyglada zgłoszenie półforsujacego 1BA - obiegną pasy!
Gdybyśmy mieli 6/5 w kolorach młodszych, zalicytowanie 1BA nie wygląda źle.
Nawet jak partner spasuje, przeciwnicy zapewne wznowią.

To proste rozdanie świetnie pokazuje walory ustalenia Laurii.
Nic nie trzeba było trafiać.
Kolor do gry został od razu ustalony, otwierający spytał się o siłę
i dopiero po pozytywnej reakcji, zgłosił końcówkę
.

Przykład 3)
D 10 4
6 4 3
K D 9 6
10 4 2
K W 8 6 5 3
D W 10
8 7 5
A
N
W - E
S
9 2
A K 9 8 7 5 2
4 2
8 5
A 7
--
A W 10 3
K D W 9 7 6 3
.
W N E S
1P
5C
pas...
pas
pas
3T
pas
5T
ktr.
Wczesne ujawnienie kierów umożliwiło W znalezienie opłacalnej obrony.
Znowu prosta licytacja! Na 3T wystarczyło 7PC z pięknym longerem kierowym.

Przykład 4)
A K W 6 3
W 8 3
A 3
A 3 2
W    E
9 8 5
A D 9 7 6 4 2
6
8 7
.
W
E
1P
4T
4C
3T
4K
pas
3T = 6+ kierów, inwit;
4T = cuebid, silne uzgodnienie kierów;
4
K = cuebid;
E wysoko ocenił wartości układowe karty. Z 6PC!
Tymczasem W silnie uzgodnił kiery i E - z ta nędzą - dał cuebid!
Nie miał wyjścia. We włoskiej szkole po rozpoczęciu wymiany informacji MUSIMY zgłosić ekonomiczny cuebid.
Ominięcie 4
K oznaczałoby bezwzględnie brak zatrzymania.
Teraz W zgłosił negatywne 4
C, które zakończyło licytację. Ale gdyby E miał jeszcze np. króla trefl...

Przykład 5)
A K D 10 8
W
9 3
A K 9 6 4
9 8 3 2
10 3
A K 10 8 4
8 5
N
W - E
S
W 7 5
K 9 8
W 7 6 5 2
W 7
4
A D 7 6 5 4 2
D  
D 10 3 2
.
N S
1P
3
K
4K
4P
6T
3T
4T
4
C
5K
pas
3T = 6+ kierów, inwit;
3
K = pytanie o się i skład;
4T = 6 kierów/4+trefle, dobra karta;
4
K = intencjonalne uzgodnienie trefli;
4
C = tylko as moze tu grać;
4P, 5K = cuebidy;

Włosi grają w strefie szlemowej konwencją TURBO (zamiast Blackwooda), zwykle gdy uzgodniony jest kolor starszy (lub gdy licytacja zaszła za wysoko).
- 4BA oznacza parzystą ilość asów (z pięciu).
- wyższe to cuebid i dodatkowo informacja o nieparzystej ilości asów.
Gdy uzgadniają silnie kolor młodszy przez 4T lub 4
K, grają odmianą Turbo - VTL (Version Turbo Lauria).
Polega to na tym , że
- pierwsza odzywka oznacza nieparzystą ilość wartości;
- następne, to cuebid i informacja o parzystej ilości asów;
- ewentualne 4BA to także parzysta ilość plus cuebid którego nie mogliśmy zalicytować niżej (np. w powyższej licytacji - cuebid kier);

Oto jak by wyglądała licytacja w przykładzie 5:
N S
1P
3
K
4K
4P
pas
3T
4T
4
C
6T

3T = 6+ kierów, inwit;
3
K = pytanie o się i skład;
4T = 6 kierów/4+trefle, dobra karta;
4
K = intencjonalne uzgodnienie trefli;
4C = nieparzysta ilość asów (nic nie mówi o zatrzymaniu kier!);
4P = cuebid, który mówi też o tym że mamy wystarczającą ilość wartości na szlemika (inaczej padłoby 4T - np. z dwoma asami);
6T = S ma i cuebida karo i damę atu;

Połączenie sprawdzania ilości asów z cuebidami:
TURBO 4BA = parzysta ilość asów.
VTL = po 4T/K pierwszy szczebel - nieparzysta ilość asów.

Przykład 6)
D W 10 6 5
A 4
A 8
A K 9 2
W    E
--
K D W 8 6 5 2
D 3 2
D 10 5
.
W
E
1P
3K
5T
6
C
3T
4C
5P
pas
4C = 7 kierów i niezła karta;
5T = cuebid, brak cuebidu pik!! (W WJ W nie może mieć bardzo silnej karty na pikach);
5P = renons, inwit wielkoszlemowy;