Na podstawie artykułów Władysława Izdebskiego w "Świecie Brydża"


Licytacja szlemowa (9)

Strefa szlemowa 



W sekwencji:

E
1P
2BA
2P
?
2BA jest relayem - pytaniem o wartości.
Otwierający powinien w jak największym stopniu ukrywać swoją rękę.
Istotne informacje pozwalające powziąć decyzję o ostatecznym kontrakcie powinny być pozyskiwane od odpowiadającego,
którego karta i tak będzie widoczna po pierwszym wiście.
Gdy E pokaże wartości (np. typu KWx, DWxx), a trafią one do krótkości W, okażą się bezwartościowe.
Uwaga: takie wartości pokazujemy z ręką, z którą mamy wątpliwości, czy zgłosić końcówkę.
Jeśli licytacja zaczyna się od 1C, po podniesieniu 2
C, rolę odzywki pytającej przejmuje 2P.

Jeśli otwierjący ma dwukolorówkę, np.:
D W 9 6 5
7
A D 8 5 3
A 10
powinien inwitować końcówkę, zgłaszając swój drugi longer.

Z kolei, podniesienie koloru otwarcia jest inwitem atutowym.

Inwity szlemikowe
Gramy WJ, więc możliwości szlemikowe po podniesieniu 1C-2C (1P-2P) są niewielkie.
Górny limit siły zamyka się w granicy 26PC, więc dodatkowych 7-8PU (punktów przeliczeniowych)
koniecznych do bilansu szlemikowego (33pkt.), musimy uzyskać z układu oraz bardzo dobrego zfitowania rąk.

Skoncentrujmy się na
sekwencji:
E
1P
?
2P
.
Podniesienie 2P jest zwykle oparte o fit trzykartowy (z 4-kartem - mixed raise).

Praktycznie inwity szlemikowe pojawią się przy układach ręki otwierającego 5/5, 6/4 lub lepszych,
sporadycznie przy ręce jednokolorowej z krótkością.
Zilustrujmy to przykładami.

Przykład 1
A K W 6 5
3
A D 9 7
K 7 6
W    E
D 9 2
A 9 5 2
K 8 4 3
4 3
Mimo maksymalnej liczby miltonów i przy niemal idealnie sfitowanych rękach szlemik karowy
ma poniżej 50% szans realizacji, a więc jest nieopłacalny.
Dopiero gdyby asa kier przenieść do trefli (pełne wyłączenie kierowe), szlemik byłby właściwy.

Przykład 2
A K W 6 5
3
A D 9 7 6
K 9
W    E
D 9 2
A 9 5
K 8 4 3
4 3 2
Teraz, przy układzie 5/5, kontrakt 6K (W) jest znakomity.

Przykład 3
A K 8 7 6 5
3
A D 9 7
K 9
W    E
D 9 2
A 9 5
K 8 4 3
2
4 3
Dobry jest szlemik karowy z ręki W (wystarczy podział kar 3-2).

Powróćmy do przykładu 1, zmieniając nieco skład ręki E.

Przykład 4
A K W 6 5
3
A D 9 7
K 7 6
W    E
D 9 2
A 9 5 2
K 8 4 3
4 3
Treaz 6K (W) jest bardzo dobre.

Przykład 5
A K 10 6 5 4
A 9 7
7
A 10 6
W    E
D 9 2
K D 10 5 2
10 4 3
4 3
W tym tozdaniu na kontrakt 6P pracują dwa silnie sfitowane kolory.

Warunki szlemikowe (Wspólny Język)
    Marzyć o szlemiku możesz zacząć dopiero, gdy posiadasz układową, maksymalną co do siły rękę,
koniecznie z krótkością, niemal zawsze dwukolorową, bogatą w szybkie lewy (A, K).
    Aby szlemik był możliwy, oba uzgodnione longery muszą być pełne (mieć po trzy najstarsze figury),
gdyż tylko wtedy możemy bez straty tempa odebrać przeciwnikom atuty, a następnie na drugi longer
pozbyć się przegrywających lew w kolorze bocznym.
    Uwzględniając warunek drugi, wyobraź sobie rękę partnera dającą dobrego szlemika. I niech twoje
oczekiwania co do ręki partnera nie będą zbyt wygórowane, gdyż daleko idące marzenia są niskoprocentowe.
Zastanów się, czy masz narzędzia pozwalające pozyskać kluczowe informacje.
Dopiero gdy powyższe warunki są spełnione, możesz wstąpić na drogę ku szlemikowi.
W przeciwnym razie - zgłoś końcówkę.

Mechanizmy licytacji szlemikowej
Skoncentrujmy się na konkretnej sekwencji
W E
W
E
a) 1C
3K
2C
?
b)
1P
3K
2P
?
Boczny kolor otwierającego jest naturalny, zazwyczaj inwituje końcówkę, a tylko niekiedy szlemika.
I wyklucza kontrakt 3BA.

Zasady szlemikowe
Odpowiadający ma do dyspozycji następujące odzywki szlemikowe:
- odzywka szczebel powyżej koloru uzgodnionego [3P w sekwencji a) i 3BA w sekwencji b)]
    obiecuje fit czterokartowy w drugim kolorze otwierającego oraz trzy figury starsze w kolorach kongerów (3Fs)
    lub bocznego asa i dwie starsze figury w kolorach lobgerów (2Fs).
- podniesienie koloru bocznego
    pięciokartowy fit w drugim kolorze otwierającego i 3Fs.
- cuebid
    pięciokartowy fit w drugim kolorze partnera, As w kolorze licytowanym i 2Fs.

Powróćmy do prezentowanych wcześniej rozdań.
Przykład 1
A K W 6 5
3
A D 9 7
K 7 6
W    E
1P - 2P
3K - 3BA
4T - 4
C
4P - pas
D 9 2
A 9 5 2
K 8 4 3
4 3
3BA = 4-kartowy fit karo i albo 3Ps albo boczny As i 2Ps.
4T = partnerze, który wariant posiadasz?
4
C = As ker.
4P = do pasa.
Szlemik byłby właściwy, gdyby E miał Asa trefl (pełne wyłączenie kierowe). Asa trefl i 2Fs pokazałaby odzywka 4
K.

Przykład 2
A K W 6 5
3
A D 9 7 6
K 9
W    E
1P - 2P
3K - 3BA
6
K - pas
D 9 2
A 9 5 2
K 8 4 3
4 3
3BA = 4-kartowy fit karo i albo 3Ps albo boczny As i 2Fs.
6
K = patrząc w swoją kartę, W wie, że na trzy wartości E składają się Dama pik, Król karo i boczny As.

Przykład 3
A K 8 7 6 5
3
A D 9 7
K 9
W    E
1P - 2P
3K - 3BA
6K - pas
D 9 2
A 9 5 2
K 8 4 3

4 3
3BA = 4-kartowy fit karo i albo 3Ps albo boczny As i 2Fs.

Przykład 4
A K W 6 5
3
A D 9 7
K 7 6
W    E
1P - 2P
3K - 4
C
6K - pas
D 9 2
A 9 5
K 8 4 3 2
4 3
4C = pięciokartowy fit karowy, licytowany As i 2Fs.

    Idąc tym tropem, można by stosować powyższy mechanizm także przy pozostałych kolorach bocznych.
Jest jednak pewien problem, gdy otwierający ma oba kolory starsze.

E
1P
3C
2P
?
Gdyby zachować wszystkie sekwencje szlemikowe: 3BA, 4T/K/C, to co wtedy zgłosic z ręką:
W 10 5
A W 8 5 4
9 3
W 10 5
z którą należy przyjąć inwit do końcówki, ale chcielibyśmy grać tylko 4C.
Tymczasem wg schematu szlemikowego, 4
C jest zajęte na rękę z pięcioma kierami i 3Fs.
    Jeszcze wyraźniej problem ten występuje w sekwencji:

E
1C
2BA
2C
?
2BA wskazuje na piki jako boczny kolor. Teraz nie tylko wystepuje problem z przykładu powyższego,
ale grozi nam zajęcie kontraktu pikowego ze słabej ręki (E).

Oto propozycja, która eliminuje te niedogodności.

W E
W
E
a) 1C
?
2C
.
b)
1P
?
2P
.
Pierwszy szczebel (relay) = inwitujące pytanie, o którym była mowa na początku.
Drugi szczebel = wskazanie bocznego koloru starszego (2BA - pików po otwarciu 1
C, 3T - kierów po otwarciu 1P).

Co dalej?

E
1C
2BA(piki)
2C
?
3K = 4+ piki z szansami na szlemika.
4
K = 4+ piki bez szans na szlemika.
Po 3K otwierający licytuje 3P z szansami na szlemika, a koncówkę w starszy bez aspiracji.

Przykład 5
A K 7 5
A D 7 5 3
7
K 8 6
W    E
1C - 2C
2BA - 3K
3P - 4T
6P - pas
D 9 8 3 2
K 8 6
9 3 2
A 4
2C = podniesienie (6-10PU) nie wyklucza longera w pikach (1P z fitem kier możemy licytować dopiero z siłą inwitu).
3
K = 4+ piki z szansami na szlemika.
3P = aspiracje.
4T = wracamy do schematu - pięciokartowy fit w drugim kolorze, licytowany As i 2Fs.



A K 10 5
A 10 7 5 3 2
7
A 6
1C - 2C
2BA - 3K
3P - 3BA
4T = 4P
6P - pas
D 9 8 3
K D 6
W 3 2
10 9 4
3K = 4+ piki z szansami na szlemika.
3P = pytanie z aspiracjami.
3BA = dokładnie 4 piki i albo 3Fs albo boczny As i 2Fs.
4T = pytanie o wariant.
4P = 3Fs (4
K oznaczałoby Asa karo + 2Fs, 4C - skradziona odzywka - Asa trefl + 2Fs).

Identycznie postępujemy po otwarciu 1P z kierami z boku.

E
1P
3T (kiery)
2P
?
3K = 4+ kiery z szansami na szlemika.
4
K = 4+ kiery bez szans na szlemika.
Po 3K otwierający licytuje 3C z szansami na szlemika, a koncówkę w starszy bez aspiracji.
Uwaga!!
Ponieważ rebid 3T wskazuje kiery, więc trefle pokazujemy rebidem 3
C (zamiana: 3T - kiery, 3C - trefle).
Taki trik zastosowaliśmy np. w konwencji "kierowe żołędzie", dzięki czemu po pokazaniu kierów,
mamy dodatkową odzywkę przed strefą dogranej (3
K), wskazującą na nadwyżki.

Przykład 7
A K W 6 5
K 9 7
3
A D 7 6
W    E
1P - 2P
3C - 4C
6T - pas
D 9 2
A 6
8 7 6
K 5 4 3 2
3C = 4+ trefle;
4
C = pięciokartowy fit treflowy, As w kolorze cuebidu i 2Fs.

Szlemikowe przypadki ręki jednokolorowej
Przykład 8
A W 10 6 5 4
A 9 7
7
A D 10
W    E
1P - 2P
3C - 4T
6P - pas
K D 2
8 6
10 8 6
K 9 8 7 3
3C = zasadniczo dwukolorówka z treflami.
4T = 5 trefli i 3Fs. Po każdej innej odzywce W poprzestałby na końcówce.

Na zakończenie wielki szlem.
Przykład 8
A K 7 5
A 10 8 7 5 2
A 7 6
--
W    E
1C - 2C
2BA - 3K
3P - 4P
7P - pas
D 9 8 6 2
K D 6
3 2
W 7 3
2BA = dwukolorówka z pikami.
3
K = 4+ piki, aspiracje.
3P =także dostrzegam sznsę gry premiowej.
4P = pięciokartowy fit i 3Fs.

Zapamietaj!
Zgłoszenie bocznego koloru przez otwierającego jest zwykle inwitem do dogranej, a tylko niekiedy do szlemika.
Odpowiadający, gdy nie chce grać końcówki, powraca na kolor uzgodniony.
Jednak w sekwencjach, w których otwierający ujawnił drugi kolor starszy...

E
1P
3T(kiery)
2P
?
otwierający może jako negatywny wybór zgłosić także 3C, gdyż sfitowanie 4-4 jest zwykle korzystniejsze od 5-3.
Niestety ten zysk okupiony jest też stratą: kontrakt kierowy będzie grany z gorszej ręki.
Analogicznie:

E
1C
2BA(piki)
2C
3P
3P = negat, 4 piki.

Zaprezentowana koncepcja nie pozwala wylicytować wszystkich szlemików, ale przeważającą liczbę możliwych już tak.

Nie było tu mowy o skokach otwierającego nowym kolorem, np.:

E
1C
3P,4T/K
2C
.
To zostawiamy ambitnym parom.

Koncepcja licytacji szlemikowej jest zbudowana na bazie systemu Wspólny Język,
więc nie może być automatycznie przeniesiona do innego systemu.