Na podstawie artykułów Włodzimierza Krysztofczyka w "Świecie Brydża"

Tak grają włoscy mistrzowie Lauria - Versace, a możemy grać i my!

Konwencja MAKARON 

Rozdanie z zawodów w Polsce

A W 8 7 2
A K 9 8 3
A 2
2
W    E
K 10 4 3
7 2
K 5
A W 9 8 6
.
E
1P
2C
3C
pas
2T
2P
4P

Licytacja strefą. Na koniec każdy miał swoje racje.
Odpowiadający sforsował licytację do dogranej, silnie uzgodnił kolor, ale potem zrozumiał,
że licytuje do strefy 11-21 i dał do tyłu. Chciał się zlimitować.
Z kolei otwierający wymyślił sobie słabą, zrównoważoną  kartę z trzema blotkami kier u partnera.
Już z wzięciem 11 lew mogą być problemy.
Włosi grają inaczej.
Poniższe schematy są uniwersalne i możemy je stosować zarówno w WJ jak i w strefie.

Trzy strefy
Sekwencja:
W
E
1P
2
C
?
2T*
2P**

* - GF
** - relay, uzgodnienie pików;
Otwierający dzieli swoje ręce na dwie strefy.
Najprościej przyjąć:
I - do 14PC
II - 15+PC.
Pokazujemy siłę i układ ręki.
Następnie licytujący mogą przejść do strefy trzeciej.

Schemat jest prosty
:
W
E
1P
2
C
?
2T (GF)
2P (R)

2BA = pierwszy szczebel - siła do 14PC, skład dowolny;
  Wyższe - naturalne (z grubsza) i siła 15+;
3T = 5-4-1-3 (3 trefle);
3
K = 5-4-3-1 (3 kara);
3
C = 5 pików/5 kierów;
3P = 6 pików/4 kiery;
3BA = 5-4-2-2;
Po negacie 2BA odpowiadający dalej może spytać o skład, licytując najbliższy kolor - relay.

Schematy stosujemy w 4 sekwencjach
:

1C - 2T*

2K - 2C
  ?

1P - 2T*

2K - 2P
  ?

1P - 2T*

2C -  2P
  ?

1P - 2K*

2C - 2P
  ?
* - GF;

Sekwencja
W
E
1C
2
K
?
2T*
2
C**

* - GF;
** - relay - uzgodnienie kierów;

Dalsza licytacja wg tego samego schematu
:
2P = do 14PC, układ dowolny;
Wyższe odzywki z siłą 15+:
2BA = 5422;
3T =
5431 z trójką trefl (1-5-4-3);
3K = 5 kierów/5 kar;
3C = 6 kierów/4 kara;
3P = 
5431 z trójką pik (3-5-4-1);
.
W
E
1C
2
K
2P*
?
2T
2
C
2BA**

* - do 14PC, układ dowolny;
** - dalsze pytanie;

Dalsza licytacja analogiczna
:
3T =
5431 z trójką trefl (1-5-4-3);
3K = 5 kierów/5 kar;
3C = 6 kierów/4 kara;
3P = 
5431 z trójką pik (3-5-4-1);
3BA = 5422;

Przy uzgodnieniu pików drobna nieregularność:
W
E
1P
2
K
?
2T*
2P
**

* - GF;
** - relay - uzgodnienie pików;

2BA jest negatem - do 14PC, układ dowolny.
Inne pokazują naturalnie siłę 15+wg znanego nam już schematu;
W
E
1P
2
K
2BA*
?
2T
2
P
3T**

* - do 14PC, układ dowolny;
** - dalsze pytanie;

Dalsza licytacja
:
3K = 5431, krótkość nieznana - relay pyta o singla (odpowiedzi kolejnościowo - od młodszego);
3C = 5 pików/5 kar;
3P =
6 pików/4 kara;
3BA = 5422;

Schemat jest prosty i powtarzalny.
Teraz mamy możliwość przejścia do trzeciej strefy.
Naszą dotychczas pokazana kartę znowu dzielimy na dobrą i słabą.
Zalicytowanie 3BA wskazuje na minimum minimorum - to tzw. non serious 3NT.
Ominięcie 3BA to cuebid i dobra karta w ramach dotychczas przekazanych informacji.

Wróćmy do naszego przykładu

A W 8 7 2
A K 9 8 3
A 2
2
W    E
K 10 4 3
7 2
K 5
A W 9 8 6
.
E
1P
2C
3C*
4T**
2T
2P
3P

* - 15+, 5/5;
** - poważny cuebid (ominięcie 3BA);
Otwierający ma 16PC, ale za to jakie!
3 asy, dobrze zlokalizowane honory a i pikowy walet się przyda.
Ładne punkty upoważniają do poważnego cuebidu.
Jeśli po kolejnych cuebidach partner wyhamuje w 4P, już nie ruszymy.
Z pozycji odpowiadającego szlemik jest już jednak z góry i jedynym problemem może być przymiarka do szlema.
Tak działa trzecia strefa.

A K D 10 6
A K 9
8 7 4 2
9
W    E
W 9 7 4
W 7 5 4
A
A W 10 8
.
W Versace N E Lauria S
1P
2
K
3C
4C
pas
5
C
pas
pas
pas
pas
pas
pas
2T
2P
3P
5T
rktr.
6P
pas
pas
pas
ktr.
pas
pas...
Versace pokazał skład 5-3-4-1 i 15+PC.
Cuebid 4
C przekazał precyzyjne informacje o rozłożeniu honorów.
Jak istotna była informacja o sile!

A 10 8 5 2
A K 9
8 7 4 2
9
Wiemy że W nie może mieć tak słabej karty - zalicytowałby wcześniej negat 2BA.

Lauria miał już szlemika na wyciągnięcie dłoni.
Ale może idzie szlem?
Temu służył cuebid 5T i rekontra.
Niestety W zgłosił tylko 5
C i szlemik zakończył licytację.
Po 6
C znamionujących pełne kolory starsze, E z pewnością zalicytowałby 7P.

K 10 6 5
W
A K D W
K 9 8 6
W    E
A W 7 3 2
4
10 9 8 7
A D W
.
W Versace
E Lauria
-
2T

2P
3T
3C
4T
pas...
1P
2K
2BA
3
K
3BA
4P

Versace po dwóch kolejnych pytaniach (3T i 3C) dowiedział się o składzie 5-1-4-3 (singiel w starszym) i sile do 14PC.
Po cuebidzie 4T Lauria zalicytował zachowawczo i licytacja wygasła.
Wydaje się, że mógł zalicytować 5T by po ewentualnym cuebidzie 5
K wycofać się na 5P.
Z odrobinę lepszą kartą (choćby o 10 pik, która jest u W) można by jeszcze zalicytować 5
C - cuebid last train.
Szlemik jest dobrym kontraktem.

A 6 5 4 2
D
K D 8 2
A 5 4
W    E
K W 10 7
K 6 4
A 9
D 10 6 2
.
W Versace
E Lauria
1P
2
K
3T
3P
4C
pas...
2T
2P
3
K
4K
4P

Nalicytowali się, ale wymiękli.
Oczywiście Versace z AK w treflach licytowałby dalej.

10 6
K D 10 5
A D 8 3
A 10 2
W    E
A 4
A 8 4 3 2
K 10 9 6
D 7
.
W Versace
E Lauria
-
2T
2
C
2BA
4T
4C
6K
1C
2K
2P
3BA
4
K
4P
pas...
Lauria pokazał skład 5422 i minimum.
Po dwóch cuebidach Versace zalicytował negatywne 4
C, ale partner i tak z piękną kartą zgłosił kolejny cuebid.
Zwróćmy uwagę, W jest kapitanem rozdania, on pyta o skład i otrzymuje informacje.
Potem wycofuje się z licytacji, a partner rusza do przodu. Brak dyscypliny?
Nie! Versace poiformował partnera cuebidem 4T, że jego dobra karta (w ramach dotychczasowej licytacji) może dać szlemika.
Cuebidy są bardzo trudne i warto się uczyć od najlepszych.

A) Sekwencja

W
E
1C
?
2T*

* - forsing do dogranej.
Mamy:
W1 A D 8 4
A K 7 4 2
6 5
7 3
W2 A D 8 4
A K 7 4 2
K 5
7 3
z pierwszą kartą licytujemy banalne 2C.
Mogą jednak nadejść kłopoty, gdy partner będzie próbował uzgodnić piki.
W
E
1C
2
C
2T*
2P
Ostatnia odzywka przyrzeka kolor lub zatrzymanie.
Choćby taką kartę:

K 10 9
D 7
4 3 2
A K W 9 8
Jak odróżnić kolor od stopera?
Można zastosować patent Władysława Izdebskiego z serii artykułów "Sprawdzanie zatrzymań do 3BA".
Ale nie jest to bułka z masłem.

Wydaje się natomiast, że po rewersie z ręką W2 nareszcie wchodzimy na utarte ścieżki. Pozornie...
Kiery i piki musimy uzgodnić znowu na dużej wysokości. Kiedy sprzedamy skład i kolejne nadwyżki?

B) Sekwencja
W
E
1C
2P**
2T*

* - GF;
** - 5 kierów/4 piki, siła dowolna.
Część par przyjęło proste i logiczne założenie.
Skoro 2T forsuje do dogranej, licytujmy od razu piki, nie zważając na siłę.
Mamy z głowy skład, z siłą może sobie "jakoś" poradzimy.
Owo "jakoś" znowu zaczyna się na wysokim poziomie, bowiem kiery i piki uzgadniamy na wprost przez 3
C/P.

Oto jakie rozwiązanie zaproponowali włoscy mistrzowie Lauria - Versace:
W
E
1C
?
2T/K (GF)

2C = 5+kierów/ 4+piki, siła dowolna!!
2P = karta z którą do tej pory licytowaliśmy 2
C, ale bez czwórki pikowej! (taki worek z rękami z którymi nie ma innej licytacji).
Z czwórką (+) pik licytujemy ZAWSZE 2
C.

Po co ta dziwna przestawka? Na pierwszy rzut oka zamiana odzywek odzywek 2
C i 2P wygląda jałowo.
Wróćmy do pozycji wyjściowej:
W
E
1C
2
C (5+kierów/4+piki)
2T (GF)
?
2P = FIT KIEROWY! Pytanie o skład i siłę z fitem kierowym. Na jak niskim poziomie!
2BA = pytanie o skład bez fitu kier. Możemy - ale nie musimy - mieć czwórkę pikową!
3
C = to nie jest uzgodnienie kierów;
3P = to nie jest uzgodnienie pików.
Włoski styl! Zapomnijmy o typowych wartościach, miltonażu...

Jeśli chcemy grać w kiery, pytamy o skład licytując ...2P.
Możemy zagrać w inny kolor niż kiery, ale dopiero na poziomie szlemika.

Z kolei pików nie możemy uzgodnić wprost, licytując 3P.
Jeśli chcemy grać w piki, licytujemy najpierw enigmatyczne 2BA.
Pytamy o siłę i skład, a dopiero potem uzgadniamy najstarszy kolor.


W
E
1C
2
C (5+kierów/4+piki)
?
2T (GF)
2P
(relay z fitem kier)

2BA = minimum siły, skład dowolny;
Pozostałe odpowiedzi wskazują na nadwyżkę:
3T = 4513 (trójka trefl);
3
K = 4531 (trójka karo);
3C = układ 6/4 (relay pyta o krókość);
3P = układ 6/5;
3BA = 5422;
.
W
E
1C
2
C (5+kierów/4+piki)
?
2T (GF)
2BA
(relay z fitem kier)

3T = minimum siły, bez fitu w domniemanym kolorze partnera (tu bez 3 trefli), poza tym skład dowolny;
3K = mam dobrą wiadomość - fituję twój kolor (tu 3 trefle). Spytaj relayem 3C o siłę (I szczebel-dół, II - góra).
Pozostałe odpowiedzi pokazują nadwyżkę:
3C = układ 6/4;
3P = układ 6/5;
3BA = 5422 lub 5431 z singlem trefl (nie pokazujemy złego singla);

Lauria - Versace dysponują bardziej rozbudowanym schematem.
Jest w nim miejsce na pokazanie specyficznych układów: 5440, 5530, 6430.
Nam wystarczy podstawa.
D 9 8 5
W 10 9 4 2
A
A 8 4
W    E
K 7 6 3
A K 6
K 9 8
K D 10
.
W (Lauria)
E (Versace)
1C
2C
2BA
3K
3BA
4
K
pas
2T
2P
3T
3
C
4T
4
C

2P = uzgodnienie kierów;
2BA
= minimum, skład dowolny;
3T = dalsze pytanie;
3
K = 45(31) - kolor krótkości na razie nieznany;
3
C = pytanie o singla (wg schematu);
3BA = singiel karo (
kolejnościowo - wyższa odzywka - starszy singiel);
4T/
K = cuebidy;
Gdy W wskazał układ 5 kierów/4 piki, E stanął przed dylematem wyboru koloru do gry.
Wybrał kiery (licytujac piki!). Praktycznie wykluczył możliwość zagrania końcówki w piki, ale szlemika już nie.
Ponadto niskie uzgodnienie dawało większe możliwości sprawdzenia karty.
W wskazał kolejno na minimum siły, skład 5431 i wreszcie singla karo.
4T wniosło zainteresowanie szlemikiem, a 4
K informowało o singlowym asie.
(Renons karo był wykluczony, włoski system umożliwiał wcześniejsze ujawnienie renonsu).
Partnerzy wymienili cuebidy i E zalicytował negatywne 4
C.
Proszę zwrócić uwagę, że W musiał zgłosić 4
K.
Rozumowanie w stylu: mam minimalną kartę, nie licytuję cuebidu jest niedopuszczalne, gdy partner prowadzi licytację.

Dopiero teraz nadszedł czas na pokazanie siły karty.
Niestety nie mieliśmy wcześniej możliwości zalicytowania non serious 3NT.
4
C nie było bezwzględnie do pasa.
Gdyby W miał ładniejszą kartę licytowałby dalej, z ręką poniżej przeciętnej - spasował.

W 8 6 5
D 4
9 8 4
W 8 5 3
K D 9 7
--
A K W
D 10 9 6 4 2
N
W - E
S
A 4 3 2
A K 9 7 6 5
7 6 3
--
10
W 10 8 3 2
D 10 5 2
A K 7
.
W E
-
2T
2BA
3K
3P
4
K
4P
6P
1C
2C
3T
3
C
4T
4
C
5T
pas
2BA = pytanie bez fitu kier;
3T = minimum bez fitu w domniemanym kolorze partnera (w treflach);
3
K = dalsze pytanie;
3
C = układ 6/4;
3P = uzgodnienie koloru;
4T
= poważny cuebid (w odróżnieniu od non serious 3NT);
4
K/C = cuebidy;
4P = nie mam nic więcej;
5T = renons i piękna karta;

E (Lauria) ocenił swoje 11 PC jako wspaniałą kartę w ramach minimum.
Jeśli jesteście zdziwieni, spójrzcie na dwie ręce:

W1 A W 8 3
K W 7 6 5 4
W 4
4
W2 W 9 5 3
A K D 8 5 4
K W 5
--
Z kartą W1 Versace otworzył 1C i oczywiście potraktował kartę jako minimum minimorum.
W2 - tym razem po otwarciu 1
C wskazał nadwyżkę (czyli nominalnie 15+PC).
Włosi nie są zbytnio przywiązani do miltonów, gdy przychodzi im układowa karta.
Rozdanie było ciekawe w rozgrywce.
Po ataku karowym Giubilo przebił 3 trefle wracajac karami. Potem zgrał asa atu i celnie przebił kiera figurą atu.
Niestety w końcówce nie trafił, czy S ma skład 2533, czy 1543. Zagrał na ten pierwszy i przegrał.

A 10 8 5
A D W 8 5
7 3 2
K
W    E
9 7
K 10 7 3
A K D
A 8 3 2
.
W  Versace
E  Lauria
1C
2C
2BA
3K
3P
4P
5P
pas
2T
2P
3T
3
C
4T
4BA
6
C

2P = relay - uzgodnienie koloru otwarcia - kierów;
2BA
= minimum, skład dowolny;
3T = dalsze pytanie;
3
K = 45(31) - kolor krótkości na razie nieznany;
3
C = pytanie o singla (wg schematu kolejnościowego);
3P = singiel trefl (niższa odzywka - młodszy singiel);
4T/P
= cuebidy;
4BA = 102+Q;
Lauria uzgodnił kiery, wypytał partnera o siłę i skład, po czym zalicytował poważny cuebid 4T.
Ze słabszą ręką zgłosiłby non serious 3NT.
Versace oczywiście przyjął propozycję partnera i niebawem stanęło na prostym szlemiku.
Rozdanie bez historii? Niezupełnie. Przecież z kartą:

A K 8 5
A D W 8 5
7 3 2
4
idzie szlem w kiery!
Dlaczego Lauria nawet nie podjął próby szlemowej?
Mógł zalicytować 5BA - Grand Slam Try. W z kartą powyżej inwit by przyjął. Nie wiadomo.

K 9 7 4
A K 7 4 2
7 5
W 2
W    E
A D 6 3
10 8
A W 6 4 3
A 9
.
W  Versace
E  Lauria
1C
2C
3T
3BA
pas
2K
2BA
3P
4P

2P = relay - brak fitu kier, możliwy pikowy;
2BA
= minimum, brak fitu 3+karowego, poza tym skład dowolny;
3P = uzgodnienie pików (dalsze pytania nie są obligatoryjne);
3BA = mała karta w granicach minimum -
non serious 3NT;
Lauria chcąc uzgodnić piki -ze składem bez singla - musiał przejść przez 2BA.
Gdy partner pokazał minimum, E niespodziewanie zrezygnował z dalszych pytań i bezpośredio uzgodnił piki.
Zapomniał systemu? Nic z tych rzeczy!
Szlemik idzie, gdy zastaniemy u partnera idealną kartę, maksymalną w ramach minimum.
Wyobrażmy sobie następujące ręce:
K 9 7 4
A D 7 4 2
K D
7 2
W    E
A D 6 3
10 8
A W 6 4 3
A 9
.
W  Versace
E  Lauria
1C
2C
3T
4
K
5K
pas
2K
2BA
3P
4C
6P

2P = relay;
2BA
= minimum bez fitu karo;
3P =
uzgodnienie pików;
4
K = poważny cuebid, ładna karta (brak cuebidu trefl);
4
C = cuebid zastępczy - nie wiadomo co w kierach, ale napewno trzymam trefle;
5
K = dodatkowa wartość w karach;
Informacje o cudownej karcie najłatwiej jest uzyskać, gdy wciągniemy partnera w zabawę w trzeciej strefie.

-----------------------------------------------------------------------------------------------
Zobaczmy co się przydarzyło w autentycznym rozdaniu znanym arcymistrzom
:
9 4 2
8 7
K 10 9 8 6 2
K 10
K D
D 5 4 2
7
A D W 6 4 2
N
W - E
S
A W 7 6 5
A 10 9 3
A 3
8 5
10 8 3
K W 6
D W 5 4
9 7 3
.
W N E S
-
2T
4K
5K
-
pas
pas
pas
1P
2C
4BA
6
C
pas
pas
pas
pas...
W dał splintera, a partner po sprawdzeniu asów zgłosił szlemika. "Banalne rozdanie".
Jak widać kontrakt był bardzo kiepski, a rozkłady nieprzychylne. Gdyby E miał mniej gorącą głowę
mógł dać cuebid 4P, a po 5T partnera jeszcze 5
K. 5C jeszcze dawało się wygrać...

Przyczyną nieszczęścia był bardzo wysoki splinter, z konieczności dany z ręką niemodelową.
Za dużo w pikach, za mało w kierach i treflach. Straciliśmy mnóstwo miejsca w licytacji
i potem zabrakło precyzji.
Ten system trzeba zmienić! I tu z pomocą przychodzi Lorenzo Lauria.
W
E
1P
2C
2T
?
Zanim przejdziemy do strefy szlemowej, musimy ustalić bilans rozdania.
Generalnie ręka zrównoważana powinna zadawać pytania i poszukiwać singla. u partnera.
Gdy sami mamy krótkość i fit, zwykle dobrze jest go pokazać, aby partner przewartościował rękę.
Oto nasz schemat:
W
E
1P
2C
2T
?
2P = relay z fitem w kolorze otwarcia (pik) - Trzy strefy;
2BA = relay, nie przyrzeka fitu pik, choć go nie wyklucza;
3
C = uzgodnienie koloru odpowiedzi (tu: kierów) oraz singiel w kolorze niższym (tu: karo);
3P = uzgodnienie kierów i singiel w kolorze wyższym (tu: pik);

UWAGA: Włosi pokazują krótkości kolejnościowo, my w WJX bezpośrednio jak to możliwe,
a ewentualna wolna odzywka pokazuje singla najbardziej oddalonego czy też pozostałego.

W powyższej sekwencji:

3C = uzgodnienie koloru odpowiedzi (tu: kierów) oraz singiel w kolorze najbardziej oddalonym (tu: karo);
3P = uzgodnienie kierów i singiel w kolorze w kolorze otwarcia (bezpośrednio);


Kolor otwarcia zawsze uzgadniamy ekonomicznymi 2P.
Wszystko przed nami, partner może mieć zarówno 10 jak i 18PC.
Możemy zastać u niego skład 5422 jak i 6520. Czy można bez rozpoznania wchodzić w strefę szlemową?
Najpierw bilans!
Klasyczny skok na 3P z wielkim fitem w tym kolorze i dobrymi treflami zabiera mnóstwo przestrzeni.
Potem można sprawdzić jedynie dobre samopoczucie!

Drugi kolor otwierającego (tu: kiery) uzgadniamy na dwa sposoby.
Bez singla, z ręką z grubsza zrównoważoną, pytamy o skład przez 2BA i dopiero potem uzgadniamy kiery.
Czasem na wprost, innym razem cuebidem, a w rzadkich przypadkach intencjonalnie.
Mając bocznego singla i fit kierowy, pokazujemy go, korzystając ze schematu krótkościowego.
Bezpośrednio, a wolna odzywka (tam gdzie nie możemy mieć singla)  - wskazuje najbardziej oddaloną krótkość.

Teraz partner będzie mógł właściwie ocenić swoją rękę.
Jeszcze jedna sekwencja:
W
E
1C
2C**
2T*
?
* 2T = forsing do dogranej;
** 2
C
= w systemie Laurii i Versace (a teraz także i WJ21+) wskazanie składu 5+kierów/4+piki, siła dowolna;
Dalsza licytacja:
2P = uzgodnienie koloru otwarcia !!;
2BA = pytanie o skład, być może z fitem pik, z pewnością bez 3+ kierów;
3
C = fit pik i singiel kier (bezpośrednio);
3P = 
fit pik i singiel kier (pozostała krótkość);
3
K = czwarty kolor;
3BA, 4
C = do gry;
Możemy dodać jeszcze trzy odzywki 4T/
K/P które będą pokazywać niezbyt silną
układową rękę z fitem 5-kartowym w drugim kolorze partnera.
Skoro w powyższej sekwencji E ma 5 kierów, to z 6 treflami:
4
K = renons karo, 2506;
4P =
renons pik, 0526;
4T = 1516;

Te schematy stosujemy w 4 sekwencjach:

 1C - 2T*

 2K - ?

 1C - 2T*

 2C** -  ?

 1P - 2T*

 2K -  ?

 1P - 2T*

 2C -  ?

* - GF;

** - 5+kierów/4+piki, siła dowolna;

Po rebidzie 2K mamy następującą sytuację:

oprócz przeciętnych składów, odpowiadający może mieć jeszcze taki: 6 trefli/5 w starszy. 

Stosując analogię, tzn. podniesienie koloru rebidu nie jest jego uzgodnieniem, 

3K będzie oznaczało właśnie układ 6 trefli/5 w kolorze starszym przeciwnym do otwarcia.

Analogicznie do sekwencji:

W
E
1C
2C
2T
?
w tej:
W
E
1C/P
2K
2T
?
3C/P = licytowana krótkość, 5 trefli/4 kara, nadwyżka;
.
N S
1P
2
K
2T
?
2BA = pytanie o skład i siłę, jeśli z fitem 4-kartowym  w karach to 2245;
3T = 6+ bardzo dobrych trefli;
3
K = 6 trefli/5 kierów (!);
3
Ckrótkość kier - modelowo 2146;
3P = 
krótkość pik !! - modelowo 1345;
3BA = do gry;
N S
1C
2K
2T
?
2BA = pytanie o skład i siłę, jeśli z fitem 4-kartowym  w karach to 2245;
3T = 
= 6+ bardzo dobrych trefli;
3K = 6 trefli/5 pików (!);
3C = krótkość kier !! - modelowo 3145;
3P = 
krótkość pik - modelowo 1246;
3BA = do gry;
.
Jak licytować po pokazaniu układu
6 trefli/5 w starszy?:
N S
1P
2
K
?
2T
3K*
 
      *3K=6 trefli/5 kierów.
3BA = do gry;
3P = dobra szóstka, misfity;
pozostałe odzywki są nat. uzgodnieniem koloru;
3Cuzgodnienie kierów, pytanie o renons
        (odpowiedzi wg schematu krótkościowego);
4T = uzgodnienie trefli, pytanie o renons (schemat);
Po pokazaniu składu, relay (z pominięciem koloru
uzgodnionego) jest pytaniem o asy.
N S
1C
2K
?
2T
3K*
 
     *3K=6 trefli/5 pików.
3BA = do gry;
3
C = dobra szóstka, misfity;
pozostałe odzywki są nat. uzgodnieniem koloru;
3Puzgodnienie pików, pytanie o renons
        (odpowiedzi wg schematu krótkościowego);
4T = uzgodnienie trefli, pytanie o renons (schemat);
Po pokazaniu składu, relay (z pominięciem koloru
uzgodnionego) jest pytaniem o asy.

.i

N S
1P
2K
2T
?
możliwy jest układ ręki E: 6 trefli/5 kar;
4P = do gry;
4T = 
1156 (kolor szóstki = dwa single);
4K = 0256 (pozostały renons);
4
C = 2056 (licytowany renons);
N S
1C
2K
2T
?
możliwy jest układ ręki E: 6 trefli/5 kar;
4
C = do gry;
4T = 1156
(kolor szóstki = dwa single);
4P = 0256
(licytowany renons);
4
K = pozostały renons: 2056;
.i:
N S
1P
2
C
2K
?
możliwy jest układ ręki E: 6 trefli/5 kierów;
4P = do gry;
4T = 2560 (licytowany renons);
4
K = 1561(kolor szóstki = dwa single);
4
C = 0562 (pozostały renons);
N S
1C
2C
2K
?
 możliwy jest układ ręki E: 6 trefli/5 pików;
4C = do gry;
4T = 5260
(licytowany renons);
4K5161(kolor szóstki = dwa single);
4P
5062 (pozostały renons);
.i:
K D 8 5 4 2
8 2
A W 10 7
2
W    E
10
A 9 4 3
K D 5 3
A K 9 5
.
W
E
1P
2K
3P
5K
2T
3K
4T
6
K
2T = GF;
3
K = uzgodnienie kar, singiel pikowy,
    (3
C mówiłoby bezpośrednio o kierowym, a 3P o składzie 6 trefli/5 pików !!)
Po wskazaniu singla w kolorze otwarcia (!) W pokazał słabą, ale układową kartę.
Ta informacja wystarczyła partnerowi do zgłoszenia szlemika.
Rozkłady przeciętne i swoje.
UWAGA - tak grają Włosi, my w WJX pokazujemy krótkość przy ficie karo inaczej:
W
E
1P
2K
2T
?
3C/P = 5 pików, 4 kara, nadwyżka i krótkość - bezpośrednio.
3K = wolna odzywka nie oznacza uzgodnienia kar tylko nietypowy układ 6 trefli/5 w nielicytowany starszy.
Chodzi o powtarzalny schemat, np.
W
E
1P
2P
2T
?
3P = to 6 trefli/5 kierów a nie uzgodnienie pików. Te mozemy uzgodnić pośrednio, najpierw relay 2BA.
.
2
A 9 8 7 6 4
A K 7 6 4
2
W    E
A 7 4 3
--
D W 8 5
K D W 8 4
.
W
E
1P
2K
3P
pas
4BA
6
K
2T
3C
4C (Kontra)
4P
5T
pas

3C = singiel kier (bezpośredni, 3K oznaczałoby singla oddalonego - pik);
4C = wzmocnienie informacji o kierach - renons;

.
K 10 7 5 2
A 10 7 4
A 9
D 9
W    E
A
D 9 8 2
K D
K 8 6 4 3 2
.
W
E
1P
2C
3BA
pas
2T
3P
4C

3P = splinter pikowy uzgadniający kiery;
3BA = non serious 3NT (brak nadwyżek);
Może trochę dziwić splinter w kolorze partnera z singlowym asem.
Ale graczowi E piki były niepotrzebne. Potrzebował od partnera informacji o uzupełnieniu trefl i dobrych kierach.
Relay 2BA niewiele by tu pomógł. Dowiemy się o sile i układzie, ale co dalej?
Partner nigdy się nie dowie, że mamy tak układową kartę i modlimy się o dobre uzupełnienia.
Przełóżmy króla pik do kierów:
10 9 7 5 2
A K 10 7
A 9
D 9
W    E
A
D 9 8 2
K D
K 8 6 4 3 2
Z tak piękną kartą należy zgłosić poważny cuebid 4K i po 4P partnera pokazać damę trefl przez kolejny cuebid 5T.
Karta jak na dłoni! Partner pewnie zalicytuje szlemika.

Dwukolorówka 6/5
Co się przydarzyło norweskim galaktykom Helgemo - Helness?
NS po partii
Rozdawał W
A K 9 7 2
A 8 4
4
W 8 7 3
W 10 8 5
8 5
5 2
K D 9 6 2
N
W - E
S
D 5 4
W 9 3
A 9 6 3
A 5 4
3
K D 10 7 2
K D W 10 8 7
10
.
N S
1P
2P
3BA
4P
2K
3C
4
C
pas
S sprzedał układ 6/5, ale tu zapewne skończyły się ustalenia, a zaczęła improwizacja.
Skończyło się prozą życia: -200.
Widocznie innym rzadko przychodzą układy 6/5.
W systemie Laurii - Versace nie można się pomylić.

N S
1P
2P
4T
4C
2K
3P
4
K
pas
2K = GF;
2P = w miarę normalne, także 15+ PC i 6+pików;
3P = 6 kar/5 kierów !!
4T = intencjonalne uzgodnienie kierów (kara uzgadniamy bezpośrednio);
4
K = cuebid;

W klasycznych systemach silnie uzgadniamy piki przez ich podniesienie do 3P.
Oznacza to wielką stratę przestrzeni w licytacji. całe okrążenie - żadnych zysków.
Partner może mieć przeróżne ręce: 6 pików, punkty, fit karowy.
Kiedy sprawdzimy walory partnera?
W systemie Laurii (i naszym:), chcąc uzgodnić piki, najpierw pytamy o o skład oraz siłę przez 2BA.
Na piki przyjdzie czas w kolejnym okrążeniu. Uzgodnimy je, mając informacje o sile, składzie czy uzupełnieniu treflowym.
Bezpośrednie podniesienie pików (jak na diagramie) wskazuje niezwykłą rękę. To jest właśnie skład 6/5!
Licytując 3P, zabieramy tyle przestrzeni, że partner musi miec klarowną informację o naszej ręce.
Możemy nawet zagrać 3BA.
Co dalej po 3P?
Otwierającemu pozostaje jedna wolna odzywka: 4T.
Logika podpowiada jej znaczenie: intencjonalne, zachęcające uzgodnienie kierów.
Nic nie mówi o treflach. Po cuebidzie partnera wracamy na 4
C, pokazując niezbyt wielką kartę.
Partner nie ma powodu by pytać o asy. Z trzema asami zgłosimy przecież kolejny cuebid.
Cała sekwencja (także po otwarciu 1C):
N S
1P
2P

2K
?
2BA = pytanie o skład i siłę;
3T = 5+ kar/4+ trefle;
3
C = trzeci kolor (nie mogliśmy zająć BA);
3P = 6 kar/5 kierów (!);
3BA = do gry;
N S
1C
2P
2K
?
2BA = pytanie o skład i siłę;
3T = 5+ kar/4+ trefle;
3
C6 kar/5 pików (!);
3P = 
trzeci kolor (nie mogliśmy zająć BA);
3BA = do gry;
Mnemotechnika: kolor otwarcia oznacza układ 6 w młodszy/5 w starszy;
Relay 2BA to praktycznie jedyna droga do silnego uzgodnienia koloru otwarcia;

2P to worek z różnymi rodzajami rąk, z którymi nie mamy dobrego rebidu.
Może to być słaba ręka z kolorem treflowym, z fitem karo lub na 6 niezbyt mocnych pikach/kierach.
Może też być nadwyżka z fitem karo/trefl bez krótkości.

Sekwencje:

N S
1P
3P

2T/K
?
N S
1C
3C
2T/K
?
oznaczają nadwyżkową rękę (15-17) na dobrym sześciokarcie.




Dalsza licytacja po relayu 2BA.
N S
1P
2P
?

2T
2BA

.
Rebid 2P może mieć wiele znaczeń.
Po 2T to na pewno siła 12-14 w układzie
a) 5332,
b) z longerem 6-kartowym,
c) z 4+kartowym longerem trefl.

Wiadomo, że nie mamy drugiego koloru starszego ani longera karowego.
W większości przypadków E będzie zainteresowany potencjalnym sześciokartem pikowym lub fitem treflowym.
Dlatego otwierający, w swych odpowiedziach na 2BA, powinien uwzględniać obie te informacje.
Pomocne będzie  transferowe wydłużenie kolorów. Tu sześciokarta w sile 12-14 pokażemy transferem.
zaś bezpośrednie powtórzenie koloru otwarcia bedzie oznaczać bardzo dobrego sześciokarta (AKDxxx, koronka, ADW9xx, KDW9xx itp
.).

N S
1P
2P
?
2T
2BA
.
wszystkie odzywki z siłą 12-14PC:
3T = 
4 trefle;
3
K = (!) niezłe 3 trefle, [5-(3-2)-3]
3
Ctransferowe wydłużenie: 6 pików;
3P = 6 bardzo dobrych pików;
3BA = 5332, jeśli z 3 treflami, to minimum.
4T/
K/C = autosplinter, bardzo dobry kolor;
N S
1C
2P
?
2T
2BA
.
wszystkie odzywki z siłą 12-14PC:
3T = 4 trefle;
3Ktransferowe wydłużenie: 6 kierów;
3C6 bardzo dobrych kierów;
3P =  (!) niezłe 3 trefle [5-(3-2)-3]
3BA = 5332, jeśli z 3 treflami, to minimum.
4T/K = autosplinter, bardzo dobry kolor;
4
C = autosplinter pikowy, bardzo dobry kolor.
.
Analogicznie wygląda licytacja po odpowiedzi 2
K:

N S
1P
2P

2K
?
2BA = pytanie o skład i siłę;
3T = 5 kar/4 trefle;
3K = 6 kar (oczywiście GF);
3C = trzeci kolor (nie mogliśmy zająć BA);
3P = 6 kar/5 kierów (!);
3BA = do gry;
N S
1C
2P
2K
?
2BA = pytanie o skład i siłę;
3T = 
5 kar/4 trefle;
3K = 6 kar, GF;
3C6 kar/5 pików (!);
3P = 
trzeci kolor (nie mogliśmy zająć BA);
3BA = do gry;
Mnemotechnika: kolor otwarcia oznacza układ 6 w młodszy/5 w starszy;
Relay 2BA to praktycznie jedyna droga do silnego uzgodnienia koloru otwarcia.

Dalsza licytacja po relayu 2BA
Wiemy że otwierający nie ma drugiego koloru starszego, natomiast może mieć longer treflowy.
N S
1P
2P
?
2K
2BA
.
3T = 4+ trefle, 12-14 (wyjątek 15-17, dokładnie 5224);
wyższe odzywki z siłą 12-14PC:
3K = fit karo, ładna karta w ramach negatu;
3Ctransferowe wydłużenie: 6 pików;
3P = 6 bardzo dobrych pików bez singla;
3BA = 5332, jeśli z 3 karami, to minimum.
4T/
K/C = autosplinter, bardzo dobry kolor;
N S
1C
2P
?
2K
2BA
.
3T = 4+ trefle, 12-14 (wyjątek 15-17, dokładnie 2524);
wyższe odzywki z siłą 12-14PC:
3
K6 kierów, transferowe wydłużenie;
3C6 bardzo dobrych kierów bez singla;
3P = fit karo, ładna karta w ramach negatu;
3BA = skład równy, jeśli 3 kara, to dół.
4T/K = autosplinter, bardzo dobry kolor;
4
C = autosplinter pikowy, bardzo dobry kolor.
.
Transferowe wydłużenie kolorów
Konwencja ta pozwala łatwo uzgodnić kolor i dalszą precyzyjną licytację.
Przyjęcie transferu uzgadnia kolor i jest jednocześnie pytaniem o krótkość:
W
E
1P
2P
3C
?
2T
2BA
3P
.
W
E
1C
2P
3K
?
2T
2BA
3
C
.
3C - transferowe wydłużenie pików.
3P - uzgodnienie pików, pytanie o skład, po którym:
    3BA - brak singla, ale niezła ręka;
    4T/
K/C - licytowany singelton;
    4P - brak singla i brzydka ręka.
3K - transferowe wydłużenie kierów.
3
C - uzgodnienie pików, pytanie o skład, po którym:
    3P
- singiel pik;
    3BA - brak singla, ale niezła ręka;
    4T/
K - licytowany singelton;
    4P - brak singla i brzydka ręka.
.
W
E
1P
2P
3P
2T
2BA
?
W
E
1C
2P
3C
2T
2BA
?
3P - bardzo dobry sześciokart bez krótkości
(nie padł autosplinter).
Teraz 3BA do gry (mamy dokładny obraz ręki W),
wyższe - cuebid.
3C - bardzo dobry sześciokart bez krótkości
(nie padł autosplinter).
Teraz 3P to cuebid, 
3BA do gry (mamy dokładny obraz ręki W),
wyższe - cuebid.

Czwarty kolor
Czy uzgodnienie koloru otwarcia (pików) może być poprzedzone czwartym kolorem? Niekiedy tak!
Modelowym na tę okoliczność przykładem jest sekwencja deskryptywna (opisowa).
A W 10 5 2
K 4
K W 8 5 (A 10 8 5)
9 6
W - E
1P - 2T

2K - 2C
2BA - 4P
?      
K D 3
A 10 8 7
6
A D 10 5 4
Tylko w opisowy sposób można sprzedać krótkość w drugim kolorze partnera.
Otwierający spasuje z pierwszą ręką, a pódzie do szlemika z układem w nawiasie.

Zasadniczo czwarty kolor służy jednak innym celom, komunikuje:
Partnerze, mam kłopoty z wyborem ostatecznego kontraktu,
proszę o pomoc!
Zwykle chodzi o wybór między grą kolorową, a bezatutową.
Przykład
K 8 6 5 3
A D
D 10 8 5
9 6
W - E
1P - 2T

2K - ?
10 9 2
8 7
A 6
A K D 10 5 4
Na pewno nie powinniśmy uzgadniać pików. Mamy prawdopodobnie 7 lew na BA
i licytując czwarty kolor (2
C) w tym kierunku skierujemy swe kroki.
Odzywka ta w pierwszym czytaniu wnosi obawy o kolor kierowyi z dużym prawdopodobieństwem
unaturalnia trefle (sama odpowiedź 2T nie obiecuje longera treflowego).
K 8 6 5 3
A D
D 10 8 5
9 6
W - E
1P - 2T

2K - 2C
2BA - ?
10 9 2
8 7
A 6
A K D 10 5 4
Teraz gdy partner obiecał stopera kierowego, narzuca się prostolinijne 3BA.
Ale czy ta odzywka, gubiąca fit pikowy jest dobrą licytacją?
Mamy 7 lew na BA, a partner co najmniej 12PC. Trudno więc znaleźć u niego kartę,
przy której 3BA byłoby gorszym kontraktem. 3BA jest znacznie lepszą zapowiedzią niż 3P.
Dlaczego? Przypuśćmy, że po 2BA E ma dokonać natychmiastowego wyboru końcówki:
4P lub 3BA (inne akcje zabronione). 80% z nas skłoniłoby się ku 3BA.
Z tego wynika, że E powinien dość zdecydowanie namawiać partnera do 3BA,
a co najwyżej akceptować grę w piki. Tak więc propozycja gry w piki nie powinna wyjść z ręki E.
Stosując się do zasady: wszystkie drogi otwarte, E powinien zgłosić 3T
oczekując reakcji partnera. Jeśli u W spotkamy kartę:
A K W 8 6
A 9 4
D 10 8 5
9
W - E
1P - 2T

2K - 2C
2BA - 3T
?      
10 9 2
8 7
A 6
A K D 10 5 4
to po naszych 3T pochwali się on urodą swoich pików licytując 3P, które podniesiemy do czterech.

 W licytacji bardzo ważne jest przekazanie partnerowi właściwych intencji:
- chciałbym grać w piki, bez atu, jestemw rozterce;
- nie wiem, czy grać bez atu, czy w kolor;
- chciałbym grać tylko częśćiówkę, namawiam do końcówki, szlemika, szlema.

Przykłady
W
E
1P
2K
2BA
2T
2C (4.kolor)
3
K
Sekwencja ta tylko proponuje grę w kara, niczego nie przesądzając.
Tak np. zalicytujemy z kartą:
K 9
10 9 8
K 10 8 5
A K 5 3
Wszystko jest tu jeszcze możliwe: 3BA, 4P, 5K, a może nawet 6K
(otwierajcy może mieć jeszcze maksimum otwarcia).
W
E
1P
2K
2BA
2T
2C (4.kolor)
3
K
Powyższa sekwencja zdecydowanie namawia do gry kolorowej, wskazuje typowy miltonaż,
ale ponieważ nie wychodzimy z licytacją powyżej 3BA, więc kontrakt ten dopuszczamy.
Przykładowa ręka E
:
9
W 7 3
K D 8 5
A K W 5 3
W
E
1P
2K
2T
4
K
Tu E jest zdecydowany graćw kara, ma zapewne bilans na szlemika.
4
K wymusza od partnera cuebid.
Przykładowa ręka E:
9
9 3
A D 8 5
A K D 6 5 3
W
E
1P
2K
2T
4BA

Na pewno 4BA nie jest naturalnym inwitem, gdyż wtedy by stworzyć sobie lepsze warunki
do oceny siły połączonych rąk, E zgłosiłby najpierw wywiadowcze 2BA.
4BA jest więc blackwoodem na uzgodnionych karach.
Tak np. zalicytujemy z kartą:
K 9
9
K D 8 5
A K W 6 5 3

Postępowanie otwierającego na czwarty kolor.
Partner oczekuje informacji o stoperze, ficie w kolorze odpowiedzi, sile itp.
W
E
1P
2K
?
2T
2
C
.
2BA = zatrzymanie kierowe, układ 5341 lub 5242;
3T = fit treflowy, a więc układ 5143;
3
K = 5-5;
3
C = 3 kiery bez stopera, nadwyżka w sile;
3P = 6 pików, nadwyżka;
3BA = ręka wyraźnie zorientowana bezatutowo, a więc co najmniej 1,5 zatrzymania w kierach,
        dużo kart środkowych (wysokich blotek), brak nadwyżek w sile;
2P = wszystko, co nie zmieściło się w odzywkach wymienionych.


Czy czwarty kolor oznacza brak wartości w tym kolorze? - Nie zawsze.
Popatrzmy chociażby na taki rozdanie
:
A W 8 6 3
9 4
A K 10 3
D 2
W - E
1P - 2T

2K - 2C
2P - 3T
4
K - 4BA
(...) - 7T  
9
A K 7 2
D 6
A K W 9 5 4
2C - pewnie wielu polskich brydżystów wybrałoby forsujące 2BA. Ale to zły pomysł.
    przecież nasze 2T mogło być zupełnie bezatutowe, tymczasem mamy potężny układ kolorowy.
    Powinniśmy więc przekazać partnerowi zainteresowanie grą kolorową.
    3T (WJ21+) byłoby nieforsujące, dlatego przechodzimy przez czwarty kolor.
2P - "worek" z pozostałymi odzywkami;
4
K - W ma piękną kartę do gry kolorowej, więc natychmiast wychodzi z licytacją powyżej 3BA.
    Mógł zgłosić prostolinijne 4T, ale chcąc zaakcentować lokalizację figur, skoczył na 4
K - cuebid
    (nie może być to odzywka naturalna,  gdyż W wykluczył pięć kar odzywką 2P).
4BA - po skoku na 4
K dama karo stała się lewą, nasza karta nabrała pełnej mocy.
Na tematy dotyczące tego typu akcji trzeba prowadzić dogłębne dyskusje z partnerem
Chodzi o to, by wasze myśli chodziły tymi samymi ścieżkami.
 Gdyby rozdanie wyglądało np. tak:
K D 10 6 3
D 4
A W 8 3
3 2
W - E
9
A K 7 2
D 6
A K W 9 5 4
chcielibyśmy grać tylko 3BA.
By zdecydować o ostatecznym kontrakcie, konieczna jest w tym przypadku współpraca obu partnerów,
a więc licytacja dwustronna.


Przykład licytacji jednokierunkowej:
A 10 8 6 3
W 4
A W 8 3
K D
W - E
1P - 2T

2K - 2C
2P - 2BA
3T - 3
C
4T - 4C
(...) - 6T  
K 5
A K 7 2
D 6
A W 10 5 4
2C - i znowu, stosując polskie wzory licytacji, większość graczy zgłosiłoby forsujące 2BA.
    My, chcąc wnieść zainteresowanie grą kolorową, wybieramy ekonomiczne 2
C (czwarty kolor).
2BA - waiting, kolejna odzywka wyczekująca.
3T - nadwyżkowe, lokalizacyjne, steruje grę kolorową. Z układem 5242 i minimum
    otwierający podniósłby 2BA do trzech. Ponieważ wcześniej W wykluczył trzy trefle,
    więc teraz 3T sugeruje "grubego" dubla.
3
C - jeszcze jeden waiting.
4T - W ma do wyboru 3BA (brak dalszych nadwyżek) oraz 4T.
Decyduje się na to drugie
ze względu na potężne - jak na dubla - odchylenie dodatnie w treflach
(dobra lokalizacja figur to też nadwyżka).


Przykład

W E
1P
2
C
2T
?
Jako E mamy
D 10
A D 9 6
9 3 2
A 10 9 4
Wprawdzie tylko 12PC, a więc w ramach forsingu do końcówki jest to karta zupełnie minimalna,
to jednak wszystkie nasze figury tworzą bazę, mamy dobre atuty i 4 kontrole (2 asy), nawet 10 pik robi dobre wrażenie.
Możemy więc sobie doliczyć 2-3 punkty za lokalizację figur.
Z czystym sumieniem możemy sprawdzić możliwości szlemikowe.
Mamy na linii co najmniej 8 kierów, a uzgadnianaie ich bez krótkości, musimy zapoczątkować relayem 2BA.
Powyższa karta jest zdecydowanie lepsza od takiej:
9 3
A W 9 6
D 10 2
A W 10 4
z którą powinniśmy skoczyć na 4C, ostrzegając partnera przed ewentualną próbą szlemikową.

Całe rozdanie

A K 9 7 2
W 10 8 7

K W 7
W    E
D 10
A D 9 6
9 3 2
A 10 9 4
.
W
E
1P
2C
3K
3P
pas
2T
2BA
3C
4C
.
2C = 4+ kiery;
2BA = relay - droga by uzgodnić kiery bez krótkosci;
3
K = fit w kolorze partnera (5413), siła nieznana;
3
C = pytanie o siłę;
3P = minimum;
4
C = do gry;
pas
= gdyby W miał silniejszą rękę w ramach minimum, zrobiłby jeszcze jeden krok.
Wprawdzie w kontekście dotychczasowej licytacji karta otwierającego jest lekko nadwyżkowa
(układ 5413, aż 4 kontrole i lekko
podwiązane kiery), ale nadwyżki wynikające jedynie z urody karty to za mało
w tej sytuacji, by próbować szlemika.

Przykład

A K 9 7 2
W 10 8 7
9      (A 10 3)
A 10 3   (9)
W    E
D 4
A K D 9
8 7 2
K D 7 4
.
W
E
1P
2C
3K
3P
4
C
5C
pas
2T
2BA
3
C
4T
4BA
6C
.
3K = fit w kolorze odpowiedzi (5413), siła nieznana;
3
C = relay;
3P = 12-14;
4T = cuebid, intencjonalne uzgodnienie kierów;
4
C = brak nadwyżek;
4BA = 102+Q - jednak E tym razem jest dużo silniejszy.

Z kartą W w nawiasach:
W
E
1P
2C
3T
3BA
pas
2T
2BA
3
K
4C
.
3T = minimum, bez fitu trefl;
3K = relay;
3BA = singiel trefl lub 5422;
4
C = jeśli partner nie ma nic szczególnego, to do pasa;

Przykład
A K W 7 6 2
K 10 8 4

8 7
W    E
D 10
A D 9 6
10 8 2
A 10 9 4
.
W
E
1P
2C
3T
3BA
4BA
6C
2T
2BA
3
C
4T
5P
pas

3T = minimum, bez fitu trefl;
3
C = uzgodnienie kierów;
3BA
= krótkość karo - najbardziej oddalona (3P=5422, 4T=krótkość trefl) - po uzgodnieniu koloru nie gramy non serious 3NT
        tylko sprzedajemy krótkość wg schematu.

1C - 2T
2
C - 2BA (relay tu: bez fitu kier)
?

1C - 2T
2
C - 2BA
3
T - 3K (relay)
?

3T = minimum bez fitu w domniemanym kolorze partnera (tu: bez 3+ trefli);
3
K = fit w domniemanym kolorze patnera (tu: 3+ trefle), 
          relay pyta o siłę, I szczebel - dół, II – góra;

powyższe z nadwyżką:

3C = 4-6;
3
P = 5-6;
3BA = 4522 lub 4531 (tu: singel trefl) - nie pokazujemy złego singla;

powyższe z minimum:

3C = 4-6;
3
P = 5-6;
3BA = 4522 lub 4531 (tu: singel trefl)

.
Forsujące 2BA
Czy 2BA może być licytowane z fitem pikowym?
Zgodnie z zasadą elastyczności - TAK.
Ale jeśli fit pikowy jest przyzwoity, zdecydownie preferujemy 2P.
2BA wskazuje kierunek bezatutowy, zrównoważony charakter ręki, a jeśli ma charakter
zwiadowczy w kontekście licytacji szlemikowej, to uzgodnionym kolorem będzie zwykle
drugi kolor otwierającego lub trefle odpowiadającego (powtórzenie trefli nie forsuje).
Jeśli zdecydujemy się na 2BA, a później ujawnimy fit pikowy, to na pewno nie jest on zbyt silny,
a aspiracje szlemikowe niezbyt duże.

Non serious 3NT (frywolne 3BA).

Po uzgodnieniu koloru starszego na wysokości trzech, 3NT oznacza minimum w ramach określonego wcześniej przedziału siły.
Mając ładna rękę dajemy cuebid.
Gdy mamy uzgodniony kolor młodszy nie stosujemy Non Serious 3NT.

1C - 2T
2
C - 2BA
3
T - 3P
3BA - 4
P

Po 3T nie ma obowiązku relayowych pytań,
można bezpośrednio uzgodnić piki, 
gdy szlemik jest możliwy tylko przy ładnej ręce otwierającego. 
Tu Non Serious 3NT pokazało minimum, 
więc odpowiadający "wyprzągł".

5NT to inwit do szlema.

Silna ręka zrównoważona zwykle powinna zadawać pytania o układ.

Gdy sami mamy krótkość z fitem, najlepiej ją pokazać, by partner przewartościował rękę.

1P - 2T
2
C - ?

2P = uzgodnienie koloru otwarcia (tu: pików) i pytanie o układ,

2BA = pytanie o skład bez fitu w kolorze otwarcia (tu: pik) (nie przyrzeka fitu kier, choć go nie wyklucza);

3T = 6+ trefli, GF;

3K = czwarty kolor;

3C = uzgodnienie kierów i krótkość w niższym z pozostałych kolorze (tu: w karach)

3P = uzgodnienie kierów i singel w starszym z dwóch pozostałych (tu: pikach);

Po uzgodnieniu koloru starszego na wysokości 3 stosujemy Non Serious 3NT.

Kolor otwarcia (tu: piki) uzgadniamy TYLKO za pomocą 2P.


Drugi kolor (tu: kiery) na dwa sposoby:

- z ręką zrównoważoną pytamy o skład i dopiero potem uzgadniamy kiery, czasami na wprost, innym razem cuebidem lub intencjonalnie.

- mając fit kierowy i bocznego singletona pokazujemy go, korzystając ze schematu kolejnościowego.

1.

1P - 2K
2
P - ?

1C - 2T
2
P - ?

2BA = a) naturalne, pytanie o skład,
            b) fit pik (tylko tak można uzgodnić piki);

3T = 5+ kar/4+ trefle;
3
K = 6 kar, GF;
3
C = trzeci kolor (obawa o trefle);
3
P = !! 6 kar/5 kierów;
3BA = do gry;

Po 3P (oznaczającym układ 6 w młodszy / 5 w starszy) - intencjonalnie 
- licytacja 4 w nowy kolor młodszy uzgadnia kolor starszy;

2BA = a) naturalne, pytanie o skład,
            b) fit kier (tylko tak można uzgodnić kiery);
3
T = 6 trefli, GF;
3
K = trzeci kolor (stoper karo, obawa o piki);
3
C = !! 6 trefli/5 pików;
3
Ptrzeci kolor (stoper pik, obawa o kara);
3BA = do gry;

Jak widać nie można koloru otwarcia uzgodnić bezpośrednio po 2P, bo zgłoszenie koloru otwarcia oznacza,
że two over one daliśmy z układem 6 w młodszy/5 w starszy.
Praktycznie jedyną drogą uzgodnienia koloru otwarcia jest relay 2BA - pytanie o siłę i skład.

.

1P - 2K
2
P - 3P
?

1C - 2T
2
P - 3C
?

3BA = do gry;
4
T = uzgodnienie kierów, aspiracje;
4
K = uzgodnienie kar, aspiracje;
4
C = bez aspiracji;
4
P = solidny 6-kart;

3Puzgodnienie pików, aspiracje (pytanie o renons ==> 
        odpowiedzi wg schematu krótkościowego:
        3BA=renons najbardziej oddalony - kier,4T=5116,4
K=5206);
3BA = do gry;
4
T = uzgodnienie trefli;
4
C = solidny 6-kart;
4
P = bez aspiracji;


Analogiczny schemat stosujemy po naturalnym rebidzie 2K

1P - 2T
2
K - ?

1C - 2T
2
K - ?

2C = czwarty kolor, brak fitu pik;
2
P = uzgodnienie pików - relay;
2BA = relay bez fitu pik, GF
3
T = 6 trefli, GF;
3
K = fit karo, singel w niższym (kier);
3
Cfit karo, singel w wyższym (pik);
3
P!! 6 trefli/5 kierów (4K uzgodni kiery);

2C = uzgodnienie kierów - relay;
2
Pczwarty kolor , brak fitu kier;
2BA = relay bez fitu kier, GF;
3
T = 6 trefli, GF;
3
K = fit karo, singel w niższym (kier);
3
C = !! 6 trefli/5 pików (3P uzgodni piki);
3
Pfit karo, singel w wyższym (pik);

Zgłoszenie koloru otwarcia oznacza, że two over one daliśmy z układem 6 w młodszy/5 w starszy.

Gdy mamy uzgodniony kolor młodszy nie stosujemy Non Serious 3NT. Cuebidy pomijające 3NT nie obiecują więc wtedy nadwyżki.


1C - 2T
2
K - 2BA (relay tu: bez fitu kier)
?

1C - 2T
2
K - 2BA (relay tu: bez fitu kier)
3
T - 3K (relay)
?

1C - 2T
2
K - 2BA (relay tu: bez fitu kier)
3
K - 3C (relay – pytanie o siłę)
?

3T = minimum bez fitu w domniemanym
        kolorze partnera (tu: bez 3+ trefli);
3
K = fit w domniemanym kolorze
        patnera (tu: 3+ trefle), relay pyta o siłę ==>
        I. szczebel - dół, II. – góra;
    powyższe z nadwyżką:
3
C = 4 kara/6 kierów;
3
P = wolna odzywka - 5 kierów/5 kar;
3BA = 2542 lub 3541 (tu: singel trefl) - nie pokazujemy złego singla;

powyższe z minimum:

3C = 6 kierów/4 kara;
3
P = !! 5 kierów/5 kar;
3BA = 2542 lub 3541;

3P = 12-14;

3BA = 15-17(18);
.

1P - 2T
2
K - 2BA (relay tu: bez fitu pik)
?

1P - 2T
2
K - 2BA (relay tu: bez fitu pik)
3
T - 3K (relay)
?

1P - 2T
2
K - 2BA (relay tu: bez fitu pik)
3
K - 3C (relay – pytanie o siłę)
?

3T = minimum bez fitu w domniemanym
        kolorze partnera (tu: bez 3+ trefli);
3
K = fit w domniemanym kolorze
        patnera (tu: 3+ trefle), relay pyta o siłę ==>
        I. szczebel - dół, II. – góra;
    powyższe z nadwyżką:
3
C = !! wolna odzywka - 5 pików/5 kar;
3
P4 kara/6 pików;
3BA = 5242 lub 5341 (tu: singel trefl) - nie pokazujemy złego singla;

powyższe z minimum:

3C = !! 5 pików/5 kar;
3
P4 kara/6 pików;
3BA = 
5242 lub 5341;

3P = 12-14;

3BA = 15-17(18);
.

1C - 2T
2
K - 2C (uzgodnienie kierów - relay)
?

1C - 2T
2
K - 2C
2P - 2BA (relay)
?

znany schemat:

2P = 12-14, skład dowolny;
 - - - - - - - -
powyższe z nadwyżką - naturalnie:

2BA = 15+ 
2542;
3
T = 15+ 1543;
3
K = 15+ 5/5;
3C = 15+ 4/6;
3
P = 15+ 3541;

powyższe 12-14 - naturalnie:

3T = 1543;
3
K = 5/5;
3C = 4/6;
3
P = 3541;
3BA = 2542;

.

1P - 2T
2
K - 2P (uzgodnienie pików)
?

1P - 2T
2
K - 2P
2BA – 3T (relay)
?

znany schemat:

2BA = minimum siły, skład dowolny;

powyższe z nadwyżką - naturalnie:

3T = 15+ 5143;
3
K = 15+ 5/5;
3
C = 15+ 5341;
3
P = 15+ 4/6;
3BA = 15+ 5242
;

odpowiedzi z minimum:

3K = 5143/5341 (relay 3C o singla, odpowiedzi wg schematu);
3
C = !! wolna odzywka - 5 pików/5 kar;
3P = 4 kara/6 pików;
3BA = 5242
;

Po 3K i relayu 3C odpowiadamy wg schematu krótkościowego,
tj. 3P=singiel najbardziej oddalony (kier), a 3BA pozostały  - trefl.

.

Mając układ 6 kierów/5 pików otwieramy 1C, podobnie z ukadem 6 kar/5 starsza - 1K.
Niestety z układem 6 trefli/5 starsza - 1 w starszy;

1C - 1P
4
P

1C - 1BA
2
P

1C - 1BA
3
P

układ 6 kierów/5 pików
brzydka ręka;
układ 6 kierów/5 pików,
12-14PC, nF;
układ 6 kierów/5 pików, 15-17PC, nF;

Teraz 4T/K uzgadniają z aspiracjami odpowiednio 
kiery i piki.

.
Two over one - pozostałe rebidy otwierającego
N S
1P
?

2K
.
2BA = nadwyżka, zwykle 5332, ale może być i 6 pików za słabych na rebid 3P, możliwe też 5242;
3T = nadwyżka, 5+ pików/4+ trefle;
3P = nadwyżka, dobre 6 pików;
Dwie "wolne" odzywki to nadwyżka, fit 4 kara i odpowiednia krótkość:
3
K = krókość trefl (pozostała), nadwyżka;
3
C = krótkość kier (bezpośrednio), nadwyżka;
N S
1C
?
2K
.
2BA = nadwyżka, zwykle 5332, ale może być i 6 kierów za słabych na rebid 3C, możliwe też 2542;
3T = nadwyżka, 5+ kierów/4+ trefle;
3Cnadwyżka, dobre 6 kierów;
Dwie "wolne" odzywki to nadwyżka, fit 4 kara i odpowiednia krótkość:
3
K = krókość trefl (pozostała), nadwyżka;
3P
= krótkość pik (bezpośrednio), nadwyżka;
A co ze składem 5242 i nadwyżką? Musimy przejść też przez 2BA a kara uzgodnić później.
Idąc dalej: 3BA jako naturalne nie ma sensu, bo partner może mieć wiele rodzajów rąk i możemy zabrać dużo przestrzeni.
Z drugiej strony, co zrobić z rękami 5/5 z piątką w kolorze odpowiedzi? Chodzi o ładną rękę ale bez nadwyżki siłowej.
Rebid 2P, a potem uzgadnianie kar to niezbyt kusząca perspektywa. Tak możemy licytować z czwórką karo.
Powyższe układowe, ale nie silne ręce pokażemy następująco:

N S
1P
?

2K
.
schemat krótkościowy:
3BA = krótkość kier - oddalona (5152);
4T = krótkość (5251);
4K"stary kolor" to dwa single (6151);
Dalej relay to Blackwood Kolorowe króle.
N S
1C
?
2K
.
schemat krótkościowy:
3BA =
krótkość pik - oddalona (1552);
4T = krótkość (2551);
4K = "stary kolor" to dwa single (1651);
Dalej relay to Blackwood Kolorowe króle.
.
Trochę bardziej skomplikowana licytacja po enigmatycznych 2T, jednak stosujemy analogiczne rozwiązania.
N S
1P
?

2T
.
2BA = nadwyżka, zwykle 5332, ale może być i 6 pików za słabych na rebid 3P, możliwe też 5224;
3P = nadwyżka, dobre 6 pików;
3
K = krókość karo (bezpośrednio), nadwyżka;
3
C = krótkość kier (bezpośrednio), nadwyżka;
Otwierający mając 5 pików/5 trefli nie ma pewności zastania dobrego fitu u partnera. Przy braku nadwyżek, skok na wys. 4 może być niebezpieczny. Dlatego też:
3T = 5 trefli, brak nadwyżek (z 4 treflami - 2P);
Dalej 
relay pyta o krótkość i WK/PS1, a bezpośrednie 4K to Blackwood Goldmana na treflach;
N S
1C
?
2T
.
2BA = nadwyżka, zwykle 5332, ale może być i 6 kierów za słabych na rebid 3C, możliwe też 2524;
3Cnadwyżka, dobre 6 kierów;
3
K = krókość trefl (bezpośrednio), nadwyżka;
3P
= krótkość pik (bezpośrednio), nadwyżka;
Otwierający mając 5 pików/5 trefli nie ma pewności zastania dobrego fitu u partnera. Przy braku nadwyżek, skok na wys. 4 może być niebezpieczny. Dlatego też:
3T = 5 trefli, brak nadwyżek (z 4 treflami - 2P);
Dalej relay pyta o krótkość i WK/PS1, a bezpośrednie 4K to Blackwood Goldmana na treflach;