W | E |
2K | ? |
Odpowiedzi:
2C = a) do koloru partnera, do gry;
b) naturalne, dobry kolor 5+, GF;
Oczywistym niebezpieczeństwem takiego ustalenia jest
to, że możemy zagrać 2 w starszy na 11 atutach, gdy idzie nam końcówka.
Niemniej statystycznie jest to bardzo mało prawdopodobne, gdyż ten zabieg
będziemy stosować przy misficie w drugim kolorze
starszym,
a wtedy przeciwnicy będą mieli w nim 10+ kart
i zwykle znajdą się w licytacji.
Poza tym, skoro my posiadamy kolor
pięciokartowy z honorami, to partner i owszem kolor 6+
mieć mógłby, ale honorów w nim już nie!
Stąd też prosty wniosek,
że koloru tego nie posiada, chyba, że otwiera 2K
z tak słabym kolorem, np:
A 4
10 6 5 4 3 2 K D 2 9 4 |
2P = a) do koloru partnera, do gry, obiecuje dobre kiery (inwituje końcówkę
4C);
b) naturalne dobry kolor 5+, GF;
2BA = pytanie,
co najmniej inwit do dogranej, po którym:
3T = (+) ładna ręka, nie wiadomo jeszcze
na jakim kolorze,
3K = (-)
z kierami, transfer, teraz 3C
jest do pasa;
3C = (-)
z pikami, transfer, teraz 3P jest do
pasa;
3T/K = naturalne,
F1:
3C = taktyczne, pasuj z kierami lub licytuj 3P z pikami (pass or correct);
3P = naturalne, inwit na sześciokarcie, misfit kier;
4T = żądanie pokazania transferem koloru otwarcia;
4K = pokaż kolor otwarcia bezpośrednio - naturalnie;
końcówka = sign off na własnym kolorze;
4BA - pytanie
o asy na 4 wartości (mam silną układową rękę i nie chcę, by król w kolorze
partnera pojawił sie jako piąta wartość w pytaniu o asy).
W | E |
2K 3T |
2BA ? |
Rozróżnienie, czy ręka jest ładna (+) czy słaba (-) zależy
od stylu gry pary.
Generalnym kryterium powinna być uroda karty. Np.
W1 | 2
D W 10 5 4 3 A 10 9 2 4 3 |
W2 | W
K 9 7 6 5 4 K 3 2 D 3 2 |
W | E |
2K 2P |
2C ? |
(mając 7 kierów, W może zalicytować 3C
zamiast pasować na 2C)
2BA - zwiadowcze,
może być w ramach inwitu do końcówki, na którą szanse pojawiły się z racji
tego, że partner ma piki;
3T/K =układ 5 kierów / licytowana 5-ka, GF,
3C = 6+ kierów, GF;
3BA = z pięciokartem kierowym.
W | E |
2K 2BA* |
2P ? |
(*2BA = mam kiery, a mając 7 pików, W może zalicytować 3P
zamiast pasować na 2P)
3T/K =układ 5 pików / licytowana 5-ka, GF,
3C = inwit do 4C;
3P = 6+ pików, GF;
3BA = z pięciokartem pikowym;
W | E |
2K 3T 3C |
2BA 3K ? |
3T = ładna ręka na nieznanym kolorze;
3K = relay;
3C = piki;
teraz:
relay (tu 3P)
to pytanie o singletona, odpowiedzi naturalnie, ale powrót na kolor uzgodniony
na najniższej wysokości
oznacza brak singla, a 3BA to zawsze singel najbardziej
oddalony (tu: kierowy);
wyższe = cue-bid;
W | E |
2K 3K |
2BA ? |
3K = brzydka ręka na kierach i teraz:
3C
= sign off;
3P = relay, pytanie
o singla, odpowiedzi naturalnie jak wyżej;
W | E |
2K ? |
4T . |
7 6 4
8 6 2 K D 9 8 3 3 2 |
||
A 10 9 8 5 2
10 4 W D 10 9 5 |
W E S |
W
K D 9 5 3 A 7 A K W 8 4 |
K D 3
A W 7 10 6 5 4 2 7 6 |
W | E |
2K 3C 6T |
3T 4T ? |
Przy koncepcji przyjętej w WJ-21 licytacja przebiegałaby tak:
W | E |
2K 2P ... |
2C 3T 6T |
Przykład 2.
K W 9 6 5 4
D 7 6 9 D 5 4 |
|
3
A K W 9 2 A 10 4 K W 10 3 |
W | E |
2K 2P 4C |
2C 3BA pas |
2C
= do koloru partnera lub naturalne, silne;
3BA = silna ręka, a więc kiery były naturalne na piątce.
Przykład 3
a)
A W 9 6 5 4
D 7 6 9 D 5 4 |
|
3
A K 2 A 10 4 A K W 8 7 3 |
W | E |
2K 4K (...) pas |
3T (...) 7T . |
b)
A W 9 6 5 4
D 7 6 D 5 4 9 |
|
3
A K 2 A 10 4 A K W 8 7 3 |
W | E |
2K 3P pas |
3T 3BA . |
Licytacja odpowiadającego po interwencji po naszym otwarciu MULTI
a) kontrą:
- pas - 5+ kar, dopuszcza grę 2K
z ktr. w przypadku zastania co najmniej dubla u otwierającego;
- rekontra - licytuj relay (2C)
i pasuj na wszystko, ja zadecyduję;
- inne - bez zmian;
a) kolorem na wysokości 2:
- kontra - karna;
- nowy kolor - jeżeli starszy, to do koloru
partnera;
- 3T/K =
jeśli jesteśmy przed pasem - naturalne, forsujące, ale jeśli jesteśmy już
po pasie,
to jest to wskazanie wartości z fitem w kolorze otwierającego;
- 2BA - bez zmian: pytanie;
c) kolorem na wysokości trzech:
- kontra - karna;
- kolor starszy na wysokości 3 - do
długości (pasuj lub przenieś na drugi starszy, tzn. po 3C
licytuj
z pikami 3P,
a po 3P licytuj z kierami 3BA, by końcówkę
w kiery mógł grać partner).
Analogicznie
do sekwencji 2K-2C/P może to być też silna ręka na własnym kolorze i np. drugim
kolorze młodszym.
Jest praktycznie niemożliwe, by partner miał na otwarcie ten sam kolor.
Pokaże więc
na swój własny poprzez 3P (po 3C)
lub sztuczne 3BA (po 3P), a my mając
silną rękę,
odlicytujemy
to zgłaszjąc np. kolor boczny.
- 3K
(po 3T) = naturalne, forsujące;
- 4T
(po 3K)
= naturalne, forsujące;
- 4T
(po 3T) = pokaż teksasem swój kolor;
- 4K
= zawsze, pokaż swój kolor;
- 4C/P
= sign-off na własnym kolorze;
Przykładowo:
W | N | E | S |
2K |
3T |
? |
W | N | E | S |
2K |
3K | ? |
W | N | E | S |
2K |
3C | ? |
W | N | E | S |
2K ? |
pas . |
2BA . |
3T . |
W | N | E | S |
2K pas* |
pas pas |
2BA .? |
3T . |
W | N | E | S |
2K ? |
pas . |
2BA . |
3K . |
W | N | E | S |
2K ? |
pas . |
2BA . |
3C . |
W | N | E | S |
2K ? |
pas . |
2BA . |
3P . |