Jeśli jesteś właścicielem tej strony, możesz wyłączyć reklamę poniżej zmieniając pakiet na PRO lub VIP w panelu naszego hostingu już od 4zł! Do you want to support owner of this site? Click here and donate to his account some amount, he will be able to use it to pay for any of our services, including removing this ad.
Otwarcia dwukolorowe
Władysław Izdebski
2C = układ 5-5 lub lepszy, kiery i młodszy, 6-10 PC;

2P = układ 5-5 lub lepszy, piki i młodszy, 6-10 PC
.
W E
2P ?

Inwit do końcówki w kolorze otwarcia
Jako E posiadamy:
K 9 2
10 9 6 4
D W 10
A 9 3
Jeśli drugim kolorem partnera są kara, to nasza ręka jest silna - wszystkiewartości pracują.
Natomiast jeśli partner ma z boku trefle, nasze wartości karowe do niczego się nie przydadzą.
Cóż prostszego, jak przez 2BA spytać się o drugi kolor partnera. Tak było do tej pory.
Ale zwyciężyła koncepcja, by 2BA forsowało do dogranej,
a inwitem było np. transferowe wskazanie fitu (tu poprzez 3C).
Wadę tego rozwiązania obrazuje podany powyżej przykład.
Są jednak i zalety:
- 2BA forsuje do dogranej, a tym samym mamy duży komfort licytacji szlemikowej;
- Po sekwencji inwitującej, np.

W E
2C
3/4
C
3K
pas
przeciwnicy nie znają bocznego koloru otwierającego, a tym samym mają utrudniony wist.

Z otwarcia 2C, w odróżnieniu do poprzednich wersji, wykluczony został układ 5/5 na starszych.
Wariant "kiery i inny"sprawia kłopoty z uzgodnieniem pików z siłą inwitu, a także możliwość
zgubienia pików po interwencji przeciwników.
Np. partner otwiera 2
C (kiery i inny), a my mamy:
K 10 8 2
D 4
A 9 8 7 6
9 3
Co z taką kartą zalicytować? Statystycznie partner ma z boku trefle, więc pas wydaje się rozsądną decyzją.
Jeśli jednak partner ma piki - zgubimy końcówkę.
A jak zainwitować końcówkę pikową, gdy nie wiemy czy partner piki posiada?

Prszypadek interwencji obrońcy:

W N E S
2C 2BA ?
.
W 10 8 2
W 4
A 9 8 7 6
8 3
Znowu, jeśli partner ma piki, chcielibyśmy je uzgodnić. Te same kłopoty wystąpią po interwencji kolorem młodszym.
Wiemy jak ważnym jest, by nie zgubić koloru starszego.
Przy okazji, stosując 2
C (kiery i młodszy) zdecydowanie poprawia nam się precyzja dalszej licytacji.

Co więc z układem 5/5 na starszych w sile 6-9(10)PC?
-  Pasujemy. Nie powinno być kłopotówz ujawnieniem tego układu w dalszej licytacji.

Odpowiedzi na otwarcie 2
C (kiery i młodszy):
W E
2C ?
2P = 6+ pików, nie forsuje, ale otwierający z dublem i ładną ręką powinien licytację podtrzymać;
2BA = pytanie o drugi kolor, forsuje do końcówki w kiery, co najmniej do 4 w młodszym;
3T = do koloru partnera, pasuj lub popraw;
3
K = transfer - inwit do koćówki kierowej;
3
C = taktyczne, sign-off;
3P = naturalne, forsing na solidnym kolorze 6+;

Odpowiedzi na otwarcie 2P (piki i młodszy):
W E
2P ?
2BA = pytanie o drugi kolor, forsuje do końcówki w piki, co najmniej do 4 w młodszym;
3T = do koloru partnera, pasuj lub popraw;
3
K = transfer - 6+ kierów. Otwierający z dublem i ładną ręką powinien licytację podtrzymać;
3Ctransfer - inwit do koćówki pikowej;
3P = taktyczne, sign-off;

    Przejście do licytacji szlemowej

Po odpowiedzi 2BA:

- uzgodnienie koloru starszego wskazuje aspiracje szlemikowe;
- zgłoszenie najbliższego koloru bocznego jest silnym uzgodnieniem koloru młodszego;

-
bezpośrednie uzgodnienie koloru młodszego jest inwitem do końcówki w tym kolorze;

W E
2C
3T
2BA
?
3K = silne (szlemikowe) uzgodnienie trefli;
3
Csilne (szlemikowe) uzgodnienie kierów;
4
T = inwit do końcówki treflowej;

W E
2P
3K
2BA
?
3Csilne (szlemikowe) uzgodnienie kar;
3P =
silne (szlemikowe) uzgodnienie pików;
4K = inwit do końcówki karowej;



Przykład 1

4 3
K W 9 7 6

K 10 9 6 5 3
W   E
A W 7
A 10 8 2
W 10 4 3
A D
.
W E
2C
3T
4T
5T
6K
pas
2BA
3C
4BA
5
K
7C
3Csilne (szlemikowe) uzgodnienie kierów.
Po szlemikowym uzgodnieniu koloru pokazujemy krótkość, wg schematu:
  3P =
singelton (renons) pikowy;
  inne = wskazują singla karo tj.:
  3BA = singiel karo, non serious 3NT czyli dolny limit otwarcia;
  4T = singiel karo i cuebid treflowy;
  4
K = renons karo (powtórzenie krótkości ją pogłębia);
  4
C = singiel karo, wyraźnie zniechędające;
Dalsze wyjaśnienia:
4T = krótkość w karach i cuebid trefl;
4BA = blackwood 102;
5T = jedna wartość;
5
K = pytanie o damę atu;
6
K = dama atu i renons karo;

Przykład 2

K D 9 7 5
-
K 9 6 5 4 3
8 3
W   E
A W
W 9 8 3
A D 8 2
A 7 5
.
W E
2P
3K
3P
4
C
5T
7K
2BA
3C
4T
4BA

5BA
pas

3Csilne uzgodnienie kar;
3P = krótkość w kolorze najbardziej oddalonym - kierach;
4
C = renons;
4BA = 102+Q;
5T = 1 wartość;
5BA = inwit wielkoszlemowy;

Przykład 3

4 3
K W 9 7 6

K W 9 6 5
W   E
K D 5
A D 8 2
A 10 4 3
A 10
.
W E
2C
3T
4T
5T
pas
2BA
3C
4BA

6C

4T = krótkość karo i cuebid trefl, niezła ręka;
(3P oznaczałoby krótkość pik, a 3BA krótkość karo i rękę minimalną)

Przykład 4

3 2
K D 7 6 3
-- 
K 10 7 6 5 3
W   E
A K 6
A 2
W 10 5 3
A D 8 4
.
W E
2C
3T
3C
4K
6T
pas
2BA
3K
4T

4P
7T

3K = silnie uzgadnia trefle i pyta o krótkość;
3
Ckrótkość najbardziej oddalona - karo (pozostałe odzywki mówiłyby o krótkości pik, np 3P=renons itd.);
4K = renons (bezpośrednio zalicytowana krótkość).
4P = "oszukańczy" cue-bid sugerujący brak stopera w kierach. Teraz W bez króla kier musiałby zgłosić 5T, z królem zaś 4BA

(cue-bid ogólny, jako sygnał: chciałbym, lecz boję się) lub 6T (mam cuebid kier i niczego się nie boję, bo mam nadwyżki).

Przykład 5

K W 8 5 4
10 3

K W 9 3 2
W   E
A D 7 2
K D 2
A 8 4 3
A 10
.
W E
2P
3T
4T
5T
pas
2BA
3P
4BA

6P

3P = silne uzgodnienie pików;
4T
krótkość karo i cuebid trefl;

Przykład 6

K W 9 7 6
9 8
K 9 7 6 5 3
--
W   E
A D 5 2
A K 3
A 4
W 8 7 6
.
W E
2P
3K
4T
6P
pas
2BA
3P
4
C
7P

3P = silne uzgodnienie pików;
4T
= renons (3BA mówiłoby o krótkości najbardziej oddalonej, wyższe o treflowej);
4C = ukrycie cue-bidu karo spowoduje, że bez niego W zalicytuje negatywne 4P;
6P = stoper karo i ładna ręka;

Przykład 7

K D 7 6 3
3 2
K 10 7 6 5 3
-- 
W   E
A 2
A K 6
A D 8 4
W 10 5 3
.
W E
2P
3K
4T
4P
5T
pas
2BA
3C
4C
4BA
7
K

3P = silne uzgodnienie kar;
4T
= renons (3P mówiłoby o krótkości najbardziej oddalonej, wyższe o treflowej);
4C/P = cuebidy;

Po interwencji:
A) kontrą:
- rekontra = silna, wskazuje chęć łapania przeciwników na kontrę karną;
- 2BA = pytanie o drugi kolor otwierającego;
- odejście w nowy kolor = sign-off na własnym kolorze;
- podniesienie koloru otwarcia = blok;
- kolor przeciwnika = aspiracje;

B) kolorem:
- kontra = karna;
- 2BA = pytanie o drugi kolor;
- podniesienie koloru otwarcia = sign-off;
- nowy kolor = przed pasem - naturalne, forsujące; po pasie - do koloru partnera;