Otwarcia dwukolorowe
Władysław Izdebski
2C = układ 5-5 lub lepszy, kiery i młodszy, 6-10 PC;

2P = układ 5-5 lub lepszy, piki i młodszy, 6-10 PC
.
W E
2P ?

Inwit do końcówki w kolorze otwarcia
Jako E posiadamy:
K 9 2
10 9 6 4
D W 10
A 9 3
Jeśli drugim kolorem partnera są kara, to nasza ręka jest silna - wszystkiewartości pracują.
Natomiast jeśli partner ma z boku trefle, nasze wartości karowe do niczego się nie przydadzą.
Cóż prostszego, jak przez 2BA spytać się o drugi kolor partnera. Tak było do tej pory.
Ale zwyciężyła koncepcja, by 2BA forsowało do dogranej,
a inwitem było np. transferowe wskazanie fitu (tu poprzez 3C).
Wadę tego rozwiązania obrazuje podany powyżej przykład.
Są jednak i zalety:
- 2BA forsuje do dogranej, a tym samym mamy duży komfort licytacji szlemikowej;
- Po sekwencji inwitującej, np.

W E
2C
3/4
C
3K
pas
przeciwnicy nie znają bocznego koloru otwierającego, a tym samym mają utrudniony wist.

Z otwarcia 2C, w odróżnieniu do poprzednich wersji, wykluczony został układ 5/5 na starszych.
Wariant "kiery i inny"sprawia kłopoty z uzgodnieniem pików z siłą inwitu, a także możliwość
zgubienia pików po interwencji przeciwników.
Np. partner otwiera 2
C (kiery i inny), a my mamy:
K 10 8 2
D 4
A 9 8 7 6
9 3
Co z taką kartą zalicytować? Statystycznie partner ma z boku trefle, więc pas wydaje się rozsądną decyzją.
Jeśli jednak partner ma piki - zgubimy końcówkę.
A jak zainwitować końcówkę pikową, gdy nie wiemy czy partner piki posiada?

Prszypadek interwencji obrońcy:

W N E S
2C 2BA ?
.
W 10 8 2
W 4
A 9 8 7 6
8 3
Znowu, jeśli partner ma piki, chcielibyśmy je uzgodnić. Te same kłopoty wystąpią po interwencji kolorem młodszym.
Wiemy jak ważnym jest, by nie zgubić koloru starszego.
Przy okazji, stosując 2
C (kiery i młodszy) zdecydowanie poprawia nam się precyzja dalszej licytacji.

Co więc z układem 5/5 na starszych w sile 6-9(10)PC?
-  Pasujemy. Nie powinno być kłopotówz ujawnieniem tego układu w dalszej licytacji.

Odpowiedzi na otwarcie 2
C (kiery i młodszy):
W E
2C ?
2P = 6+ pików, nie forsuje, ale otwierający z dublem i ładną ręką powinien licytację podtrzymać;
2BA = pytanie o drugi kolor, forsuje do końcówki w kiery, co najmniej do 4 w młodszym;
3T = do koloru partnera, pasuj lub popraw;
3
K = transfer - inwit do koćówki kierowej;
3
C = taktyczne, sign-off;
3P = naturalne, forsing na solidnym kolorze 6+;

Odpowiedzi na otwarcie 2P (piki i młodszy):
W E
2P ?
2BA = pytanie o drugi kolor, forsuje do końcówki w piki, co najmniej do 4 w młodszym;
3T = do koloru partnera, pasuj lub popraw;
3
K = transfer - 6+ kierów. Otwierający z dublem i ładną ręką powinien licytację podtrzymać;
3Ctransfer - inwit do koćówki pikowej;
3P = taktyczne, sign-off;

    Przejście do licytacji szlemowej

Po odpowiedzi 2BA:

- uzgodnienie koloru starszego wskazuje aspiracje szlemikowe;
- zgłoszenie najbliższego koloru bocznego jest silnym uzgodnieniem koloru młodszego;

-
bezpośrednie uzgodnienie koloru młodszego jest inwitem do końcówki w tym kolorze;

W E
2C
3T
2BA
?
3K = silne (szlemikowe) uzgodnienie trefli;
3
Csilne (szlemikowe) uzgodnienie kierów;
4
T = inwit do końcówki treflowej;

W E
2P
3K
2BA
?
3Csilne (szlemikowe) uzgodnienie kar;
3P =
silne (szlemikowe) uzgodnienie pików;
4K = inwit do końcówki karowej;



Przykład 1

4 3
K W 9 7 6

K 10 9 6 5 3
W   E
A W 7
A 10 8 2
W 10 4 3
A D
.
W E
2C
3T
4T
5T
6K
pas
2BA
3C
4BA
5
K
7C
3Csilne (szlemikowe) uzgodnienie kierów.
Po szlemikowym uzgodnieniu koloru pokazujemy krótkość, wg schematu:
  3P =
singelton (renons) pikowy;
  inne = wskazują singla karo tj.:
  3BA = singiel karo, non serious 3NT czyli dolny limit otwarcia;
  4T = singiel karo i cuebid treflowy;
  4
K = renons karo (powtórzenie krótkości ją pogłębia);
  4
C = singiel karo, wyraźnie zniechędające;
Dalsze wyjaśnienia:
4T = krótkość w karach i cuebid trefl;
4BA = blackwood 102;
5T = jedna wartość;
5
K = pytanie o damę atu;
6
K = dama atu i renons karo;

Przykład 2

K D 9 7 5
-
K 9 6 5 4 3
8 3
W   E
A W
W 9 8 3
A D 8 2
A 7 5
.
W E
2P
3K
3P
4
C
5T
7K
2BA
3C
4T
4BA

5BA
pas

3Csilne uzgodnienie kar;
3P = krótkość w kolorze najbardziej oddalonym - kierach;
4
C = renons;
4BA = 102+Q;
5T = 1 wartość;
5BA = inwit wielkoszlemowy;

Przykład 3

4 3
K W 9 7 6

K W 9 6 5
W   E
K D 5
A D 8 2
A 10 4 3
A 10
.
W E
2C
3T
4T
5T
pas
2BA
3C
4BA

6C

4T = krótkość karo i cuebid trefl, niezła ręka;
(3P oznaczałoby krótkość pik, a 3BA krótkość karo i rękę minimalną)

Przykład 4

3 2
K D 7 6 3
-- 
K 10 7 6 5 3
W   E
A K 6
A 2
W 10 5 3
A D 8 4
.
W E
2C
3T
3C
4K
6T
pas
2BA
3K
4T

4P
7T

3K = silnie uzgadnia trefle i pyta o krótkość;
3
Ckrótkość najbardziej oddalona - karo (pozostałe odzywki mówiłyby o krótkości pik, np 3P=renons itd.);
4K = renons (bezpośrednio zalicytowana krótkość).
4P = "oszukańczy" cue-bid sugerujący brak stopera w kierach. Teraz W bez króla kier musiałby zgłosić 5T, z królem zaś 4BA

(cue-bid ogólny, jako sygnał: chciałbym, lecz boję się) lub 6T (mam cuebid kier i niczego się nie boję, bo mam nadwyżki).

Przykład 5

K W 8 5 4
10 3

K W 9 3 2
W   E
A D 7 2
K D 2
A 8 4 3
A 10
.
W E
2P
3T
4T
5T
pas
2BA
3P
4BA

6P

3P = silne uzgodnienie pików;
4T
krótkość karo i cuebid trefl;

Przykład 6

K W 9 7 6
9 8
K 9 7 6 5 3
--
W   E
A D 5 2
A K 3
A 4
W 8 7 6
.
W E
2P
3K
4T
6P
pas
2BA
3P
4
C
7P

3P = silne uzgodnienie pików;
4T
= renons (3BA mówiłoby o krótkości najbardziej oddalonej, wyższe o treflowej);
4C = ukrycie cue-bidu karo spowoduje, że bez niego W zalicytuje negatywne 4P;
6P = stoper karo i ładna ręka;

Przykład 7

K D 7 6 3
3 2
K 10 7 6 5 3
-- 
W   E
A 2
A K 6
A D 8 4
W 10 5 3
.
W E
2P
3K
4T
4P
5T
pas
2BA
3C
4C
4BA
7
K

3P = silne uzgodnienie kar;
4T
= renons (3P mówiłoby o krótkości najbardziej oddalonej, wyższe o treflowej);
4C/P = cuebidy;

Po interwencji:
A) kontrą:
- rekontra = silna, wskazuje chęć łapania przeciwników na kontrę karną;
- 2BA = pytanie o drugi kolor otwierającego;
- odejście w nowy kolor = sign-off na własnym kolorze;
- podniesienie koloru otwarcia = blok;
- kolor przeciwnika = aspiracje;

B) kolorem:
- kontra = karna;
- 2BA = pytanie o drugi kolor;
- podniesienie koloru otwarcia = sign-off;
- nowy kolor = przed pasem - naturalne, forsujące; po pasie - do koloru partnera;