SYGNAŁY  WISTOWE
Na podstawie artykułu R.Kiełczewskiego.

I) Wist królem lub asem w nielicytowany kolor

    a) W stole ukazują się blotki
S gra 4P.
Wist As pik.
6 4
A W 6
7 5 4
A K D 10 4
A K 8 5
9 2
A D 6
8 5 3 2
N
W     E
S
D 10 2
8 3
W 10 9 3 2
9 7 6
W 9 7 3
K D 10 7 5 4
K 8
W

 
 

Do asa dokładamy markę, wskazując istotną wartość w zagranym kolorze.
Przy grze kolorowej może to być sygnał na przebitkę.
Gdyby po ataku figurą pik, E miał dubletona pikowego, 
ale przy braku możliwości
promocji atutowej - powinien zniechęcić.
Gdyby E w podanym przykładzie nie posiadał Damę pik, lecz Króla karo - także powinien zniechęcić.
Partner bez trudu odgadnie, gdzie mogą być nasze lewy.

Nie zawsze oczywiście sytuacja będzie tak przeirzysta jak w podanym przykładzie,
ale wskazówka - chodź lub nie chodź - zwiększa szanse obrony.

b) W stole ukazuje się dama
D 6 5
A K 10 7 3
N
W     E
S
W 9 4 2

-  Jeśli E popierał kolor partnera, dokłada możliwie czytelną ilościówkę;
-
W pozostałych przypadkach E zachęca lub zniechęca, co oczywiście zależy od tego czy gramy w kolor,
   czy w BA, czyli od naszych intencji.


c) W stole ukazuje się walet
W 6 5
A lub K
N
W     E
S
10 8 7 2
E postępuje jak wyżej.

d) W stole ukazuje się as
A 6 5
K D 10 8
N
W     E
S
7 2

- Jeśli król się utrzymuje - zniechęcasz, co nie znaczy, że partner ma zakaz kontynuowania koloru wistu;
- Jeśli król zostaje zabity asem:
        #1. zrzucasz ilościówkę, jeśli oceniasz, że dojdziesz do ręki wcześniej niż partner;  
        #2. jeśli oceniasz inaczej - zrzuć demarkę.


II) Wist królem w licytowany kolor

a) W stole ukazuje się as
A 6 5
K D 10 5 2
N
W     E 
S
8 3
Niezależnie od tego, czy król się utrzymuje czy nie, zrzucamy ilościówkę,
która jest bardziej przydatna w tej sytuacji niż marka.
Dzięki ilościówce bowiem, partner łatwiej namierzy ewentualnego drugiego waleta w zakrytej ręce,
co może mieć olbrzymie znaczenie, szczególnie przy grze w BA.
Oczywiscie tu także mamy na uwadze to, czy król zostaje zabity w pierwszej lewie czy przepuszczony oraz to, 
kto pierwszy dojdzie do ręki, ale o wiele częściej dokładamy ilościówkę.

b) W stole ukazuje się as i walet
A W 5
K D 9 5 2
N
W     E
S
10 6 5 4

- Jeśli podnosiłeś kolor partnera - zrzuć czytelną ilościówkę, bez względu na to, czy król sie utrzymał się czy nie;
-
Jeśli nie uzgadniałeś koloru, twoja zrzutka może być ilościówką lub Lavinthalem (to będzie zależało od całokształtu rozdania).
   W sytuacji, gdy król sie utrzyma, będzie to na ogół Lavinthal.


III) Wist damą

a) W stole brak honoru
7 4 3
D W 9 5 2
N
W     E 
S
?
E zachęca mając honor (króla lub dziesiątkę!), asem czasami bije, w innych przypadkach zniechęca.

b) W stole ukazuje się as
A 4 3
D W 10 7 6
N
W     E
S
8 2

- Jeśli dama zostaje zabita asem, dokładamy markę lub demarkę;
-
Jeśli puszczona do króla - zrzucamy ilościówkę.

c) W stole ukazuje się król, który bierze lewę

Zachowujemy sie jak wyżej.

d) W stole ukazuje się as i król
A 4 3
Wist damą
N
W     E
S
?
Jeśli wiemy, że S ma maximum dubletona lub mamy dużą szansę, że pierwsi dojdziemy do ręki
- dokładamy ilościówkę.
Jeśli te warunki nie są spełnione, markujemy.
Sytuacja powinna być w miarę czytelna dla obu obrońców.

e) W stole ukazuje się A10x, K10x, AK10
Przy takiej konfiguracji sytuacja jest oczywista - nie ma co markować (chyba, że wist nastąpił
z drugiej damy do waleta w ręce E) - zrzucasz więc ilość lub Lavi.
Rozróżnienie, co dołożył partner powinno być oparte o całość wiedzy o rozdaniu, np. jeśli wiadomo,
że E jest bardzo słaby - zrzuca ilościówkę, ale jeśli sie można spodziewać u niego istotnych wartości
- jego zrzutka jest Lavi.

IV) Partner wistuje w nasz licytowany kolor

a) W stole ukazują się blotki
7 6 3
Wist asem
N
W     E
S
1) K 9 8 4 2
2) D 9 8 4 2
3) D W 10 9 2
4) K D W 8 2
1) zachęcamy, chyba, że inne zagranie jest dla E bardziej atrakcyjne;
2) zniechęcamy;
3) dodajemy damę (Lavinthal na starszy kolor) lub dziewiątkę (Lavi na młodszy);
4) w zależności od sytuacji:
    - chcemy kontynuacji - dokładamy króla (lub 2 w wiście odmiennym);
    - chcemy zagrania w starszy kolor - dokładamy damę, w młodszy - ósemkę.

b) W stole ukazuje się król
K 6 3
Wist asem
N
W     E
S
D W 10 7 5 2
Dokładamy kartę, która jest sygnałem Lavinthala.
Przy grze w BA zachęcamy lub lavinthalujemy, 
jeśli podejrzewamy, że partner miał singlowego asa.

V) Partner wistuje w swój kolor, w który go poparliśmy

a) Dalsza kontynuacja nie wchodzi w rachubę
W 4 3
K D 6
7 6 2
8 7 5 4
D
A 10 9 7 4 3
K W 3
D 10 3
N
W     E
S
8 6
W 8 2
A 10 9 4
W 9 6 2
.
W
N
E
S
1C
pas
2C
4P
pas...
     
Po wiście asem kier poszczególne zrzutki oznaczją:

    - dwójka = chodź w trefle;
    - walet = chodź w kara (taka zrzutka nastąpi w tym rozdaniu);
    - ósemka = nie mam zdecydowanej preferencji.
W musi zagrać stosownie do intencji:
jeśli zagra w karo, E będzie miał problem, co podgrywać - trefle czy kara.
Najbardziej praktyczne ustalenie to:
- zagranie możliwie małym numerkiem (w zasadzie nie dalszym niż 4-ta najlepsza) - kolor wartościowy z figurą;
- zagranie wysokiej karty oznacza tylko chęć dopuszczenia partnera w celu podegrania innego koloru.
W naszym przypadku W wychodzi w 3-kę karo, a E kontynuuje ten kolor.

b) Dalsza kontynuacja wistu jest możliwa
Generalnie - markujemy posiadane figury (honory). 
Jeśli drugą lewę bierze figura z dziadka - lavinthalujemy w tej lewie.

V) Pozycje Lavinthalowe

a) Partner wistuje z krótkości
D W 6
D W 7 4
W 7 4
D 9 3
3
A 8 3
10 9 8 6 2
K 10 7 4
N
W     E
S
10 9 8 5 2
5
D 5 3
A 8 5 2
NS grają końcówkę kierową po jednostronnej licytacji,
w której S zdradził też posiadanie czwórki pików.
Wist 3-ka pik, ze stołu 6-ka.
Nie nadbijaj bezmyślnie wyższym numerkiem. Dołóż 2-kę pik jako Lavinthala na trefle.
Wprawdzie partner może wstrzymać się z zabiciem pierwszego kiera i w następnej lewie
podjąć decyzję w oparciu o kolejność dokładania przez nas atutów (Lavinthal pomocniczy),
lub czekać na markę bezpośrednią, jeśli mamy tylko 1 atuta.
Ale czasem partner może mieć nadzieję na dwie przebitki i przepuszczenie spowoduje stratę lewy.
Albo partner może mieć np. tylko Kxx w atu, a przeciwnik zagra najpierw kartę niższą od asa
i wtedy przepuszczenie nie ma sensu a nasza zrzutka w atu nic nie mówi.
W naszym przypadku, W, po otrzymaniu Lavinthala treflowego bierze pierwszą lewę atutową asem
i zagrywa najmniejszym treflem wskazując figurę w tym kolorze.
Pozwoli to, przy ewentualnych AW w treflach u E, na wzięcie dwóch lew przebitkowych.
Zagranie po asie kier wysokiego trefla w charakterze Lavinthala na przebitkę pik jest zagraniem typu:
"partnerze, ja naprawdę miałem singla pik, może nie pamiętasz licytacji".
Jest to często popełniany błąd. czy zdarza się wam dwukrotnie pytać o asy w jednym rozdaniu?
Tak więc wysoka blotka trefla to tylko oznaka braku figury w tym kolorze.


b) W stole ukazuje sie singelton
K D 6
D
A D 5 4
W 10 7 3
5
A K 9 7 4
10 9 3
9 6 4 2
N
W     E
S
8
W 10 6 3 2
K W 8 7 6 2
- -
Przeciwko szlemikowi w piki W zawistował Asa kier. E dokłada dwójkę - Lavinthal na wist treflowy.
Walet lub dziesiątka zachęcałyby do wistu karowego. Dołożenie karty środkowej, nieczytelnej, 
zachęca pośrednio do kontynuacji ataku, co mogłoby być skuteczne w takim np. rozdaniu:
A K D
5
A D W 8 5
K D 7 4
5
A K W 9 7 4
10 9 3
W 9 6
N
W     E 
S
W 9 3
10 6 3 2
7 6 2
10 5 3

c) Możliwy singelton w ręce rozgrywającego lub dalsza kontynuacja nie wchodzi w rachubę
K 6 3
K W 8 4
10 7 2
8 5 4
A 9 4
7 6 3
K W 8 3
10 9 3
N
W     E
S
D W 10 7 5 2
5
A D 6
7 6 2
.
E
S
W
N
2P
3C
3P
4C
    pas...
     
Wist pik. Poszczególne zrzutki E oznaczają:
- 2-ka pik = graj w trefle;
- Dama pik = graj w kara;
- 7-ka pik = nie mam wyraźnej preferencji, rób co uważasz za słuszne;
- 10 lub 5 = jak wyżej, lecz 10 lekko preferuje kara, a 5 - trefle.

d) W stole ukazuje się zamknięty longer
np.:

x x x
K x
K x
A K D x x x

Przeciwnik otworzył 2P i gra końcówkę w piki. W zawistował z dubla trefl, posiadając kontrolę atutową (Ax lub Kxx). 
Przy rozgrywaniu atutów E musi zasygnalizować partnerowi,
którego króla w stole należy podegrać, 
aby uratować co się jeszcze da.

e) W stole leży longer bez dojścia
Ręka niekontrolująca tego koloru zrzuca maxymalnier czytelną ilościówkę.

f) Partner wistuje asem lub królem, my mamy damę z waletem
K 10 3
8 4
7 2
A K D 10 5 4
N
W     E
S
2
D W 10 7 3
D W 10 6
7 6 2
S rozgrywa 4P, W wistuje w Asa kier.
Dokładamy damę, co świadczy o posiadaniu waleta (rzadko dama będzie singlowa, co i tak jest bez znaczenia). 
Jeśli partnerowi potrzebne będzie dojście do nas, to wykorzysta
tę wyjątkowo oczywistą sytuację. 
Jeśli partner posiada Asa karo, to możemy szybko odebrać 4 lewy.

f) Partner wistuje asem lub królem, my mamy sekwens od waleta
Jeśli nie spowoduje to straty lewy, dokładamy waleta.

VI) Sygnały wynikające z kolejności zagrań

a) Zmuszenie partnera do wzięcia lewy
K 10 9 8
D 9
A 10 9 4
D 10 3
N
W     E 
S
A D 7 2
A 6
K 7 5 2
7 6 2
.
S
N
1T
 1P
 1BA
 3BA
 pas...
 
Partner zawistował 7-ką kier, ze stołu dziewiątka. Zabiłeś asem i co dalej?
Położenie blotki ze stołu świadczy o tym, że partner zawistował z K1087(x) lub KW97(x). 
Jeśli natychmiast odejdziesz w kiera, to partner mając pierwszy wariant

może przepuścić (wręcz powinien), tracąc bezpowrotnie lewę na króla.
Ty wiesz, że rozgrywający musi się przedzierać przez kara i przez piki,
nawet jeśli ma gotowych 5 lew treflowych. 
Odejdź więc pasywnie w trefla
i dopiero po ponownym dojściu zagraj w kiera. 
Będzie to sygnał, że nie masz
już więcej kart tego koloru, a partner czym prędzej weźmie lewę 
i podegra inny kolor,
oczywiście nie ten, który zagrał rozgrywający, a którym my doszliśmy do ręki.

Pamiętaj - opóźnione zagranie w takiej sytuacji świadczy o dubletonie w kolorze ataku.

b) Singelton czy dubleton?

D 6 3
8 2
A D 10 7
K W 10 5
9 4
10 9 7
W 9 5 2
A D 8 7
N
W     E
S
E1 A 5 3
A D W 5 4 3
7 4 3
3
E2 A 5 3
A D W 5 4 3
7 4
6 3
S gra 4P, po wiście 9-ką kier. E bierze asem.
Z ręką E1 do sukcesu prowadzi teraz zagranie trefla do asa i przebitka
po odwrocie w ten kolor.
Z E2 trzeba trefla raz puścić, dla zachowania komunikacji.

Jaka sekwencja zagrań może pomóc W w odczytaniu intencji partnera?

Otóż z ręką pierwszą E powinien zagrać asa pik i wyjść w trefla.
Jest to kolejność
tak nienaturalna, że W nie ma wuboru - musi bić i odwracać.
Z ręką drugą od razu gramy w trefla, a W powinien raz przepuścić,

bo szansa na dubletona jest większa niz na singletona.
Oczywiście E może mieć
singla trefl i np. króla karo i nie mając innego wyboru
też będzie próbował dostać przebitkę,
ale jak już powiedzieliśmy, na to jest mniejsza szansa.
Posiadając w pikach KWx i dubletona trefl, E powinien nim zagrać w drugiej lewie.

Mając zaś singla trefl powinien odejść bokiem i dopiero po dojściu pikiem zagrać trefla,

nie pozostawiając partnerowi wyboru.

c) W którym kolorze przebitka?
K 8 5 3
D 6 5 3
- -
K D 8 6 2
N
W     E
S
A D 6
4
D 9 8 7 6 4 2
10 7
.
S
N
1P
 4P
 pas...
 
Partner zawistował 10 kier. S bierze w ręku asem i gra ŞWaleta pik w koło. 
Bierzemy damą i co dalej?

Jeśli zagramy w trefla, partner może próbować dać nam przebitkę w tym kolorze.
Dla niego nie jest jasne, czy mamy Asa pik.
Gdybyśmy mieli singla trefl, to analogicznie do poprzedniego przypadku, 
zdjęlibyśmy
najpierw asa atu i dopiero zagrali w trefla.
W zaistniałej sytuacji powinniśmy wykonać zagranie neutralne - najlepiej nonsensowne zagranie w karo. 
Dopiero po tym przygotowaniu, po dojściu asem pik wychodzimy w trefla.

Teraz partner nie powinien mieć problemów z odwrotem.

d) Przejąć czy przepuścić?
8 6
K D 8 4
A D W 4
A K W
N
W     E
S
D 9 7 3 2
W 9 3 2
10 3
8 6
.
N
S
1T
1BA
3BA
pas...
W wistuje w Asa pik, oczywiście zachęcamy, więc partner kontynuuje królem i waletem.
Przejmujemy czy puszczamy?
Nietrafna decyzja spowoduje różnicę jednej czy dwóch lew na naszą niekorzyść i wypuszczenie kontraktu.
Postawmy się chwilowo w pozycji partnera (W). E zamarkował posiadanie damy.
Jeśli W ma w pikach AKW10, powinien w drugiej lewie waleta. Wtedy nie możemy się pomylić.
Jeśli jednak tak nie zagrał, powinniśmy przejąć waleta pik, bo ten kolor kończy się u partnera na tej karcie. 

Zasada: gdy partner gra naturalnie (waletem w 3 lewie), to my też naturalnie - przejmujemy.

VII) Kiedy marka, kiedy lavinthal?
 
W 6 3
10 7 2
D 10 6 4
A 6 4
A K
D W 9 8 5 4
K 9 8 3
W 7
N
W     E 
S
10 9 8 5 2
6 3
A W 8
D 10 9
Przeciwnik (S-po partii) gra 2T. Jeśli już pozwoliliśmy mu grać , zamiast samemu
utrzymać się w częścióce kierowej, to przynajmniej obłóżmy go za 200.
Wistujemy królem pik w kolor licytowany przez partnera.
E, co oczywiste, powinien zdemarkować, nie wiedząc jeszcze z jakiej konfiguracji wistujemy. 
W drugiej lewie W zagrywa asem pik, co wyjaśnia układ w tym kolorze.

W tej lewie E dokłada Lavinthala - wyższa karta od zagranej w pierwszej lewie  = wartość (dojście) w starszym kolorze. 
W podanym przykładzie E nie powinien w pierwszej lewie
dokładać 10 - najstarszej z sekwensu, 
aby mieć możliwość wspomnianego manewru.

Gdyby jednak 10-ka została dodana w pierwszej lewie, to w drugiej zagrywamy 9.
Nie zawsze ta druga karta będzie dla partnera tak czytelna.
A tu, po otrzymaniu sygnału, W zagrywa 3-ką karo, wskazując figurę w tym kolorze,
co pozwoli W na dwukrotne dojście do ręki i zagranie w piki najpierw do przebitki a potem do promocji. 
Pozwoli to stronie WE nadrobić pasywność w licytacji.

Rozdanie jest autentyczne, ale WE w rzeczywistości zgubili lewę łapiąc jajo w wyniku braku ustaleń opisanych powyżej. 
Zwracam uwagę, że o pokazujemy wartości
nie dzięki sekwencji zrzutek w pierwszej i drugiej lewie (starsza/młodsza lub odwrotnie),
ale w pierwszej lewie dajemy demarkę, a w drugiej Lavinthala.