Na podstawie artykułów Władysława Izdebskiego w "Świecie Brydża".
Wykorzystałem także pracę Piotra Lutostańskiego "Transfery w licytacji dwustronnej".
Transfery po interwencji w pigułce |
Po otwarciu partnera i interwencji obrońcy stosujemy transfery
poczynając od najbliższej odzywki, także jeśli jest to kontra lub rekontra.
Wyjątkiem jest kontra sputnik, która pozostaje bez zmian.
Stosujemy przy tym zasadę
najpierw kolor (układ), później nadwyżki w sile.
|
|
E | S |
2K |
pas |
2T* ? |
pas |
Teraz E ze słabą kartą spasuje, a z silną będzie licytował dalej.
Ten mechanizm znany jest wszystkim pod postacią transferu Jacoby'ego po otwarciu 1BA.
.
|
|
E | S |
pas |
pas |
2T* ktr. |
2C |
|
|
E | S |
? |
|
ktr.* |
pas |
Teraz W, przy sile 12-14PC, z czterema pikami licytuje nieforsujące 2P.
Z trzema pikami - 1P (przy sile co najwyżej inwitującej).
1BA wyklucza w zasadzie 3 piki.
Kolor przeciwnika oznacza silną rękę z fitem.
|
|
E | S |
? |
|
ktr.* |
2C |
Z fitem 4-kartowym W licytuje piki z bilansu (z silną ręką - kolor przeciwnika).
Z trzema pikami daje kontrę fit.
|
|
E | S |
1BA (1P) |
|
ktr.* |
pas |
W | E | |
W x (x) | A D x | |
W x (x) | K x x | |
D x (x) | A x x | |
K x (x) | D x x | |
K x (x) | x x (x) |
Obie przed Rozdawał W |
5 4 A D 9 7 3 2 A 10 9 D 5 |
|
A 9 4 3 K 5 4 K 7 K 9 8 3 |
N W - E S |
K W 8 7 2 10 6 D W 8 2 A 2 |
D 10 W 8 6 5 4 3 W 10 7 6 4 |
|
|
E | S |
2P |
pas |
ktr.* 4P |
pas pas... |
Obie przed Rozdawał W |
D W 4 A D 9 5 2 10 9 3 W 5 |
|
A 9 7 6 W 7 A 7 2 K 8 7 2 |
N W - E S |
K 8 K 6 4 K D W 8 D 9 6 3 |
10 5 3 2 10 8 3 6 5 4 A 10 4 |
|
|
E | S |
1BA |
pas |
1P* 3BA |
pas pas... |
D W 3 2 A K 9 6 4 2 A K 5 |
N W - E S |
K 10 8 6 5 2 D 9 8 2 7 D 9 |
|
|
E | S |
1P 4P |
pas pas... |
ktr.* 2P |
pas pas |
|
|
E | S |
3K |
pas... |
1P* . |
pas . |
W 3 A 10 9 2 A W 5 K 10 4 2 |
N W - E S |
8 6 K D W D 9 2 A D W 8 7 |
|
|
E | S |
1BA 3T 3C |
pas pas pas |
1P* 2C 3K 4C |
pas pas pas pas... |
|
|
E | S |
pas* |
|
rktr.* |
pas |
|
|
E | S |
|
|
? |
|
|
|
|||
K x x W x D x x x K x x x |
x x x D x K W x x A x x x |
x x x x K D x x A D x x x |
|
|
||
K 10 x x K x x A W x x x x |
— K x A D x x K x x x x x x |
|
|
||
x x x x K D x x x x W x x |
A D x K x K W x x x A W x |
|
|
|
|||
x x x x x x K x x D x x |
W x x D x x D x x x D x x |
K x D W x x A K x x D x x |
|
|
||
D x x A x x x x x x x K x |
x x D x x x K W x x D x x |
|
|
|
|||
x x K x x x x A x x D x x |
x x x A x x x K D x x x x |
x K W x x K D x x W x x x |
|
|
||
K x x A x x W x x x x K x |
x x x K x x A D x x D x x |
|
|
||
x x x A D W x x x D x x x |
D x x x x x K D W x x x x |
|
|
||
x K x x x x x x x x x x x |
x x x x W x x x x K x x x |
|
|
E | S |
|
|
? |
|
|
E | S |
|
|
? |
|
|
E | S |
1BA |
pas |
ktr.* ? |
pas . |
|
|
|
|||
x x x x D x x K D x x x x |
x x x x A x x D W x x x x |
x x W x K x x x D W 10 x x |
|
|
||
x x x x K x x x A D W x x |
x x x K D x x A K W x x x |
|
|
||
x x x K 10 K x x x A W x x |
x x D W K x x x x A W x x |
|
|
||
x x x D x A W x x A x x x |
A W x x x A D x x A D W x |
|
|
||
K x x x x A D x x D x x x |
D W x x W x A D x x x x x x |
|
|
||
x x x x A D x K W x x x x |
A x x x K x x K x x x x x |
|
|
|
|||
A D x x K x x K D x x x x |
A D x x A K x A D x x x x |
x K x K D x A K x x x x x |
1P = transfer na BA. 1BA = transfer na trefle itd. Wyższe analogicznie jak po wejściu 1P. 3BA = niemożliwe 3BA - chęć gry 4C i co najmniej 1,5 lewy defensywnej. 4T/K = kolor + fit, bilans na 4C, min. 10 kart w głównych kolorach. 4C = chęć gry 4C, ale co najwyżej 1 lewa defensywna. |
1BA = transfer na trefle. 2T = transfer na kara. 2K = transfer na kiery. 2C = dwuznaczne: słabe podniesnienie do 2P lub GF z fitem. 2P = normalne podniesnienie. 2BA = inwit z fitem pik - nieokreślony. Dalsza licytacja jak bez interwencji. 3BA = niemożliwe 3BA - chęć gry 4P i co najmniej 1,5 lewy defensywnej. 4T/K = kolor + fit, bilans na 4P, min. 10 kart w głównych kolorach. 4P = chęć gry 4P ale co najwyżej 1 lewa defensywna. |
|
|
E | S |
|
|
? |
|
|
|
|||
K D 10 x x x x x x x x x x |
A D x x D x K x x x x x x |
A K W x x x A x W x x x x |
|
|
|
|||
A x x x x K D x x K W x x |
A x W x D x x x x D x x x |
W x x K x x K x x x D x x |
W1 | N1 | E1 | S1 | W2 | N2 | E2 | S2 | ||
1T ? |
1C . |
1P . |
2C . |
1T ? |
1C . |
1BA . |
2C . |
|
|
||
W x x D W 10 x K W x W x x |
D x x K 10 9 K x x x x x x |
|
|
||
W x x x D W x x x x A x x |
A K x x x x K D x x x W x |
|
|
||
A W x x x K x x D W x x x |
A x W x x K x D x x x x x |
|
|
||
K x x x x D x A K W x x x |
K x x W x x A x K D x x x |
|
|
||
A W x x x x x x A x x x x |
D W 9 x x x x x x K x A x |
|
|
||
K W x K 10 9 x D x x D x x |
K x K D x D x x x W x x x |
|
|
||
W x W 9 x K x K D W x x x |
K x x x A D x x x x x x x |
|
|
E | S |
? |
. |
ktr.* . |
pas . |
|
|
|
|||
K x x x x x A D x x K x x |
A W x x K x x x A K W x x |
D x x A K x x A D x x K x |
|
|
|
|||
D x x x x K W x A D x x x |
K x x D 10 x A x x K W x x |
D x x K W x x A x x K x x |
|
|
||
K x x x K x x K x x K x x |
A W x x D x x x x K D W x |
|
|
E | S |
1BA |
pas |
ktr.* ? |
pas |
|
|
||
K W x x x x x x D W x x x |
D x x x x x x K W x x x x |
|
|
||
A x x x x x D x x x x x x |
W x x x x x K D W x x x x |
|
|
||
K W x x x x x A x x K x x |
D W 10 x x x x x x x K W x |
|
|
||
K x x x x x x A D K D x x |
A D x x x x K x x D x x x |
|
|
||
K x x x A x x D x x x D x |
D x x x K D x x D x x D x |
Wejście karami i transfer na kiery | Wejście karami i transfer na piki |
1C = dokładnie 3 kiery, F; 1BA = nF, jeśli 3 kiery, to z ręką z którą chcemy zająć BA ze swojej ręki; 2T = 15+, 5+trefli, możliwe 4 piki (możliwe 3 kiery jeśli mamy 4 piki); 2K = silne z fitem 4+ kierów, 18+ (teraz 3K=transfer); 2C = 4 kiery, 12-14; 2P = 5+ pików, silny trefl; 2BA = naturalne, 18+, 4 piki jak i 3 kiery możliwe; 3T = 5 trefli/ 4 kiery, 15-16PC; 3C = jw. 5 trefli/ 4 kiery, ale 17-18PC; |
1BA = nF, jeśli 3 piki, to z ręką z którą chcemy zająć BA ze swojej ręki; 2T = 15+, 5+trefli; 2K = silne z fitem 4+ pików, 18+ (teraz 3C=transfer); 2C = 5+ kierów, silny trefl; 2P = 4 piki, 12-14; 2BA = naturalne, 18+, 3 piki możliwe; 3T = 5 trefli/ 4 piki, 15-16PC; 3P = jw. 5 trefli/ 4 piki, ale 17-18PC; |
||||||||||||||||
W sekwencji:
3T = stayman: 4 piki/4+ kiery; 3K = powtórny transfer oznacza kolor 5+ (jeśli na 6-karcie to nie z siłą inwitu, bo nie daliśmy inwitującego zniesienia 2C); 3C = 5 trefli/4 kiery, aspiracje (wiadomo że nie mamy GF, bo przy transferach, w układzie 5m/4M nie ma preferencji kolorów starszych); 3BA = do gry; 4T/K = autosplinter na sześciokarcie, ale z siłą poniżej 9PC (nie daliśmy inwitu w 1. okrążeniu); |
transferach, w układzie 5m/4M nie ma preferencji kolorów starszych); 3K = transfer na kiery, czyli układ 5/4 (siła ok. 11+ bo nie daliśmy wcześniej 2T=starsze 4/4+ do 10 PC); 3C = powtórny transfer oznacza kolor 5+ (jeśli na 6-karcie to nie z siłą inwitu, bo nie daliśmy inwitującego zniesienia 2P); 3BA = do gry; 4T/K = autosplinter na sześciokarcie, ale z siłą poniżej 9PC (nie daliśmy inwitu w 1. okrążeniu); |
||||||||||||||||
3C = przyjęcie transferu oznacza dwa kiery; 3P = 3 kiery (dalej ew. następny transfer 4K). |
3BA = 3 piki (dalej ew. następny transfer 4C). |
||||||||||||||||
4T = 5 kierów/4 trefle, aspiracje; 3BA = do gry; 4C = do gry; |
4T = 5 pikrów/4 trefle, aspiracje; 3BA = do gry; 4P = do gry; |
Wejście kontrą i transfer na kiery | Wejście kontrą i transfer na piki |
1C = dokładnie 3 kiery, F; 1BA = nF, jeśli 3 kiery, to z ręką z którą chcemy zająć BA ze swojej ręki; 2T = 15+, 5+trefli, możliwe 4 piki (możliwe 3 kiery jeśli mamy 4 piki); 2K = naturalna odwrotka (system on); 2C = 4 kiery, 12-14; 2P = 5+ pików, silny trefl; 2BA = naturalne, 18+, 4 piki, 3 kiery możliwe; 3T = 5 trefli/ 4 kiery, 15-16PC; 3C = jw. 5 trefli/ 4 kiery, ale 17-18PC; |
1BA = nF, jeśli 3 piki, to z ręką z którą chcemy zająć BA ze swojej ręki; 2T = 15+, 5+trefli; 2K = naturalna odwrotka (system on); 2C = 5+ kierów, silny trefl; 2P = 4 piki, 12-14; 2BA = naturalne, 18+, 3 piki możliwe; 3T = 5 trefli/ 4 piki, 15-16PC; 3P = jw. 5 trefli/ 4 piki, ale 17-18PC; |
||||||||||||||||
W sekwencji:
3K = powtórny transfer oznacza kolor 5+ (jeśli na 6-karcie to nie z siłą inwitu, bo nie daliśmy inwitującego zniesienia 2C); 3C = transfer na trefle: 5 trefli/4 kiery, aspiracje; 3P = transfer na kara: 5 kar/4 kiery, aspiracje; 3BA = do gry; 4T/K = autosplinter; |
3K = transfer na kiery, czyli układ 5/4; 3C = powtórny transfer oznacza kolor 5+; 3P = 5 trefli/4 kiery, aspiracje; 3BA = do gry; 4T/K/C = autosplinter; |
||||||||||||||||
3C = przyjęcie transferu oznacza dwa kiery; 3P = 3 kiery (dalej ew. następny transfer 4K). |
3BA = 3 piki (dalej ew. następny transfer 4C). |
||||||||||||||||
4T/K = naturalne, aspiracje; 3BA = do gry; 4C = do gry; |
4C = silne uzgodnienie pików; 3BA = do gry; 4P = do gry; |
Wejście kierami i transfer na piki |
1BA = nF, jeśli 3 piki, to z ręką z którą chcemy zająć BA ze swojej ręki; 2T = 15+, 5+trefli; 2K = silny trefl na karach; 2C = silne z fitem 4+ pików, 18+ (teraz 3C=transfer); 2P = 4 piki, 12-14; 2BA = naturalne, 18+, 3 piki możliwe, jeśli mamy rękę z którą woleliśmy zająć BA; 3T = 5 trefli/ 4 piki, 15-16PC; 3P = jw. 5 trefli/ 4 piki, ale 17-18PC; |
3T = transfer: 5 kar/4 piki, aspiracje (wiadomo że nie mamy GF, bo przy transferach, w układzie 5m/4M nie ma preferencji kolorów starszych); 3K = 5 trefli/4 kiery, aspiracje; 3C = powtórny transfer oznacza kolor 5+; 3P = !! 4144 (teraz zgłoszenie młodszego to blkw a dalej 4BA do gry); 3BA = do gry; 4T/K/C = autosplinter na sześciokarcie; |
||||||||||||||||
3BA = 3 piki (dalej ew. następny transfer 4C) |
4C = silne uzgodnienie pików; 3BA = do gry; 4P = do gry; |
|
|
E | S |
|
|
? |
|
|
|
|||
A D x x K x x x x x K x x |
K x K D x x A K x x x x x |
x x K W x x x x A x x x x |
|
|
|
|||
K x x x A x x x x x x x x |
K x x x x A x x x K x x x |
A W x x x x K x A x x x x |
|
|
|
|||
K x x A x x x x x D x x x |
x x A x x K x x x K D x x |
K x x x x A x A D x x x x |
|
|
|
|||
D x A x K 10 x K W x x x x |
A D x x A x x — K D W x x x |
x x A x x x x D W x x x x |
|
|
||
K x x W x K x x K W x x x |
A W x D W x x D x x x x x |
|
|
||
A x x x x x K W x K x x x |
x x D x x D W x x A D x x |
|
|
||
A x x x x x K D x x x x x |
D x D x x x x A D 10 x x x |
|
|
E | S |
? |
|
ktr. |
pas |
|
|
||
D x x K x x x x x x A K x x |
A x x A x x K x x D x x x |
|
|
||
A W x x K x x W x D W x x |
K x x x D x A D W x x x x |
|
|
||
K x x x x D x x A D x x x |
x x x D x x A D x K W x x |
|
|
E | S |
1P/1BA |
pas |
ktr.* ? |
pas |
|
|
||
x x x x x x x x K x x A x |
A x K D x x x D x x x x |
|
|
||
A W x K D x x x x D x x x |
W x x A x x x A x x K D x |
|
|
E | S |
1BA |
pas |
1C* ? |
pas |
|
|
E | S |
1C |
pas |
ktr* ? |
pas |
|
|
||
K x x K x x x W x x D x x |
K x x K W x x x A x x x x |
|
|
|
|||
A D x x K D x x A x x x x |
K x x x A D x x x K D x x |
D x K D x x x x x A D x x |
|
|
|
|||
K x x A x x x x x x x x x |
K x x D x x x x A x x x x |
x x K D x x x D x x x x |
|
|
E | S |
|
|
? |
|
|
||
10 x K 10 x x K W x x x x |
A x x x — K x x A K W x x x |
|
|
||
x x K x x K W x x x x x x |
A K x x x K x x x A D x x |
|
|
||
x x A x x A x x x x W x x |
K x x x D W x x A x x x x |
|
|
||
x x A x x x x K D 10 9 x x |
K x x x x x x A D W 10 x x |
|
|
||
x x x x x A W x x x x x x |
x x x x K x x x W x x x x |
WE po partii Rozdawał N |
x K D 9 8 A x x x x D x x |
|
D x x x x x x x D W 10 9 x |
N W - E S |
K W x x A W 10 x x x 10 x x |
A x x x — K x x A K W 9 x x |
|
|
E | S |
2C pas pas pas |
pas 2BA 3BA 6T |
1C pas pas pas pas... |
1BA* 2P 3K 4C |
|
|
E | S |
|
|
? |
|
|
||
x x K x x x x x K x x W x |
x x x K D x x x A x D x x |
|
|
||
K D x D x x W 10 x K 10 x x |
A D 10 D x x x x D 10 x x x |
Rktr. = 5+ kar, siła półpozytywna. 1K = 4+ kiery. 1C = 4+ piki (jeśli 5 pików/4 kiery to inwit+). 1P = transfer na BA lub trefle. 1BA = transfer na trefle . 2T = transfer na kara. 2K = odwrotne Flannery: 4 kiery/5+pików,6-9PC. 2C/P = inwitujące zniesienie. 2BA = inwit. 3T = inwit na 6-karcie. 3K = inwit na solidnym 6-karcie. |
.
1C = 4+ piki. 1P = transfer na BA lub trefle. 1BA = transfer na trefle . 2T = transfer na kara: a) 4+ kara do 8PC lub b) 12+, brak starszych czwórek. 2K = 4+ kara, 9-11PC. 2C/P = inwitujące zniesienie. 2BA = inwit. 3T = inwit na solidnym 6-karcie. 3K = blok. |
2T = starsze 4+/4+. 2K = transfer: 5+ kierów. 2C = transfer: 5+ pików. 2P = transfer: 6+ trefli. 2BA = młodsze 5/5. 3T = transfer: inwit na 6-karcie karo. 3K = transfer: inwit na solidnym 6-karcie kier. 3C = transfer: inwit na solidnym 6-karcie pik. |
2T = Starsze 4+/4+. 2K = Transfer: 5+ kierów. 2C = Transfer: 5+ pików. 2P = Transfer: 6+ trefli. 2BA = Dwukolor trefle/starszy. 3T = Transfer na kara - słabsze lub silne. 3K = Dokładnie inwit z fitem. 3C/P = inwit na solidnym 6-karcie. |
1K – 1BA(5/4) – ? |
Ktr.
= negatywna; |
Ktr. = karna, ok. 10+PC; 2T = 5 pików i tolerancja kierowa (dubel); 2K = transfer: 3+ kiery; 2C = transfer: 6+ pików, zwykle singiel kier; 2P = transfer: 6+ trefli; 2BA = młodsze 5/5; 3T = transfer: 6+ kar. |
.
Ktr. = karna, ok. 10+PC; 2T = 5 kierów i tolerancja pikowa (dubel); 2K = transfer: 6+ kierów, zwykle singiel pik; 2C = transfer: 3+ piki; 2P = transfer: 6+ trefli; 2BA = młodsze 5/5; 3T = transfer: 6+ kar. |
Ktr. = karna, ok. 10+PC; 2T = naturalne, 5+; 2K = transfer: fit kier, podniesienie lub GF; 2C = fit kier, inwit; 2P = transfer na kara, słabe; 2BA = transfer na trefle, ostry inwit +; 3T = transfer na kara, ostry inwit +; |
Ktr. = karna, ok. 10+PC; 2T/ K = naturalne, 5+, nF; 2C = transfer: fit pik, podniesienie lub GF; 2P = fit pik, szeroki inwit; 2BA = transfer na trefle, ostry inwit +; 3T = transfer na kara, ostry inwit +. |
2K = transfer: 5+ kierów. 2C = transfer: 5+ pików. 2P = 5+ pików/4+ kiery, w sile 7-10PC. 2BA = naturalne, inwit. 3T = transfer na kara (5+), ostry inwit+ (jak inwit to 6+ kar). 3K = transfer: inwit na solidnym 6-karcie kier. 3C = transfer: inwit na solidnym 6-karcie pik. 3P = transfer na 3BA. |
2K = transfer: 5+ kierów. 2C = transfer: 5+ pików. 2P = 5+ pików/4+ kiery, 7-10PC. 2BA = Naturalne, inwit. 3T = transfer na kara: fit 4+ kara a) słabe, do 9PC, b) GF. 3K = inwit z fitem karo (11-12PU). 3C/P = inwit na solidnym 6-karcie. |
|
|
E | S |
? |
. |
ktr. . |
pas . |
2K = transfer: fit kier i: a) do 8(9)PC, w zasadzie 3 kiery; b) GF. 2C = transfer: 5+pików. 2P = transfer na BA, inwit+. 2BA = szeroki inwit z fitem (dalsza licytacja jak bez interwencji). 3T = transfer na kara (5+), ostry inwit+ (jak inwit to 6+ kar). 3K = transfer na kiery: 7-10PU z fitem 4-kartowym (mixed raise). 3C = blok. 3P = inwit na solidnym sześciokarcie. |
2K = transfer: 5+kierów. 2C = transfer: fit pik i: a) do 8(9)PC, w zasadzie 3 piki; b) GF. 2P = transfer na BA, co najmniej inwit. 2BA = szeroki inwit z fitem (dalsza licytacja jak bez interwencji). 3T = transfer na kara (5+), co najmniej ostry inwit (jak inwit to 6+ kar). 3K = transfer: inwit na solidnym s6-karcie kier. 3C = transfer na piki: 7-10PU z fitem 4-kartowym (mixed raise). 3P = blok. |
W1 | N1 | E1 | W2 | N2 | E2 | |
1K | 2C | 2P | 1T | 2K | 2C |
|
|
E | S |
|
|
? |
|
|
E | S |
|
|
? |
|
|
E | S |
|
|
? |
W1 | N1 | E1 | W2 | N2 | E2 | |
1T | 2K | ? | 1BA | 2K | ? |
W1 | N1 | E1 | S1 | W2 | N2 | E2 | S2 | |
1T 4T |
2C |
3C |
pas . |
1BA 3P |
2P |
3K |
pas
|
|
|
E | S |
|
|
3T* |
|
|
|
E4 | ||||
x x K x x K W 10 x x x x x |
x x x K x x x x x x A x x |
x x x x K D W x x x x x x |
A x x x x D W x x x x x x |
|
|
||
A x x A D W x x x K D W x |
D x A D W x A x x K x x x |
|
|
|
|||
K x A x x A x x x A x x x |
K D 10 A D x x x x x x K W |
A D x D x x x A x K W x x |
|
|
||
x x A D W 10 A x x A D x x |
A x A K W 10 D x x D x x x |
|
|
||
x x A D x A x x x K D x x |
x x x A x x A K x K D x x |
|
|
E | S |
|
|
3C* |
|
|
|
|||
A W x x x x x x K D x x x |
K x x x x x x A x x x D x |
K W x x x x K x x D x D x |
|
|
||
x x D x x A x x x A K x x |
D x K W x K W x x K x x x |
|
|
||
D x x K D 10 x A D W 10 x x |
D x A D W x x x A x x x x |
|
|
||
D x x x x A W x x A x x x |
x x x x A x K W x x K x x |
|
|
||
x x A K x x A K J x x x x |
x A x x A K x A K W 10 x x |
|
|
||
D x x x x x A K x x A x x |
D x x x x A x x A K x x x |
2C = zwykłe podniesienie. 2P = naturlne, nieforsujące, ale zawiera też ręce inwitujące (z nadwyżką trzeba podtrzymać licytację). 2BA = transfer na trefle, co najmniej inwit. 3T = fit kier, inwit do dogranej. 3K = fit kier, forsing do dogranej,nie mówi o karach 3C = blok. 3P = 5+ trefli, GF. ręka niedobra do zajęcia BA 3BA = naturalne. 4T = kolor + fit. 4K = splinter. |
2C = naturalne, nieforsujące, ale zawiera też ręce inwitujące (z nadwyżką trzeba podtrzymać licytację). 2P = zwykłe podniesienie. 2BA = transfer na trefle, co najmniej inwit. 3T = fit pik, inwit do dogranej. 3K = transfer na kiery, co najmniej inwit. 3C = fit pik, GF. 3P = blok. 3BA = do gry. 4T = kolor + fit. 4K = splinter. |
||||||||||||||||
Wyjaśnień wymaga niewątpliwie forsing na pikach w kontrze. Oczywiście jest to rozwiązanie, które zwiększa naszą wrażliwość na blok przeciwnika. Z drugiej jednak strony my możemy przyblokować przez 3C (zamiast przeznaczać tę odzywkę na transfer na piki), a także mamy więcej miejsca na konstruktywną licytację (jak nas nie przyblokują). Miejsce takie może się często przydać, gdyż mamy w takiej sytuacji najczęściej wybór między aż trzema końcówkami (pikową, kierową i bezatutową) i aby dokonać poprawnego wyboru, będziemy często potrzebować licznych informacji. Umieszczenie inwitu w 2P, a nie w kontrze, wydaje się dosyć oczywiste. Kontra byłaby zdecydowanie przeładowana, jakby znajdował się w niej jeszcze inwit na pikach. Przy zaproponowanym rozwiązaniu największym zagrożeniem jest granie od czasu do czasu o oczko wyższego kontraktu (3P zamiast 2P) niż reszta sali. Unikamy za to wielu problemów w dalszych sekwencjach licytacyjnych – szczególnie prawdopodobnych, jeśli przeciwnicy nie będą potulnie pasować. |
Czy 3T ma być inwitem z fitem, a 3C forsingiem, czy może na odwrót. Może lepiej by niższa z możliwych odzywek oznaczała forsing od końcówki, a wyższa inwit? Jednak, jeśli ta wyższa nie daje partnerowi miejsca na odzywkę pośrednią między przyjęciem inwitu lub nie, to uważam, że warto o taką przestrzeń licytacyjną zadbać, nawet poświęcając trochę miejsca przy rękach forsujących do końcówki. |
Ktr. = 9+ PC, brak fitu kier i kontry karnej na piki. 2P = 4+ kiery, szeroki inwit układowy. 2BA = transfer na trefle, co najmniej inwit. 3T = transfer na kara, co najmniej inwit. 3K = 3+ kiery, a) bilans na 8 i pół - 9 lew, b) GF. 3C = 3+ kiery, inwit siłowy (po wejściu 2P - każdy inwit); 3P = 5+ trefli, GF. ręka niedobra do zajęcia BA. 3BA = do gry. 4T/K = kolor + fit. |
Ktr. = co najmniej 4-3 na młodszych, brak fitu pik; 2P = podniesienie. 2BA = transfer na trefle, co najmniej inwit. 3T = transfer na kara, co najmniej inwit. 3K = fit pik, inwit. 3C = fit pik, a) na 8,5-9 lew (ten wariant tylko po wejściu 2P) b) forsing do końcówki; 3P = blok. 3BA = do gry. 4T/K = kolor + fit. 4C = splinter. |
||||||||||||||||
Zachowujemy wywoławczy charakter kontr na sztuczne odzywki i stosowanie trapping pasa. Jak mamy do wyboru, jakie karty mamy sprzedawać szybko, a z jakimi możemy na razie spasować, to na pewno najbezpieczniej jest pasować, posiadając kontrę karną na jedyny kolor, jaki do tej pory przeciwnicy odlicytowali, gdyż szansa na to, że postawią nas teraz w trudnej pozycji, jest najmniejsza. Drugą kwestią jest problem szerokiego inwitu (w powyższej sekwencji - 2P). Przykład skrajnych kart, z którymi można dać taki inwit:
duże walory układowe, a wszystkie honory mają dużą szansę okazać się grające. Natomiast druga karta jest znacznie silniejsza i niektórzy zaklasyfikowaliby ją nawet do forsingu do końcówki Posiadanie tak różnych kart w jednej odzywce nie stanowi znaczącego problemu, gdyż od 2P do 3C jest jeszcze dużo przestrzeni, a my już przekazaliśmy, że nasza karta ma charakter układowy i intencje inwitowe – to dosyć dużo informacji. Z pierwszą kartą partner będzie musiał zalicytować 3K, albo samemu zgłosić końcówkę, gdyż inaczej nie przyjmiemy zaproszenia. Natomiast z drugą kartą jedynie zgłoszenie przez partnera przy najbliższej okazji 3C powstrzyma nas od zalicytowania końcówki. Odzywki 3K i 3C, to powtórzenie schematu, jaki zastosowaliśmy na wysokości 2, tylko w dużo mniej komfortowych warunkach. Brak przestrzeni licytacyjnej sprawił, że warianty siły odzywki 3K są bliższe sobie, niż w podobnych sekwencjach na wysokości 2, co niewątpliwie wnosi pewne szkody do schematu, ale mimo to ten pomysł za wart zastosowania. Warto też wspomnieć o odzywkach 3P i 3BA. Dwie odzywki, a chciałoby się włożyć do nich 3 typy rąk: splintera, rękę na treflach niewygodną do zajmowania BA i naturalne 3BA do gry. Można zrezygnować z tego ostatniego, gdyż z każdą kartą, z którą chcielibyśmy zalicytować takie 3BA, mamy co zrobić. Po prostu najpierw powiemy partnerowi, na czym pracujemy, a dopiero potem zgłosimy nasze 3BA. Czasami, przy nietypowych rękach partnera, może nam to wyjść na dobre. Oczywiście istotną wadą takiego rozwiązania jest dopisanie kolejnego nienaturalnego rozwiązania. Czy warto, czy nie, to zależy od predyspozycji pamięciowej danej pary. Na tej samej zasadzie po wejściu 2K można ustalić, że 3BA to splinter karo. |
Po interwencji Michaelsem licytujemy jak po wejściu naturalnym tym kolorem z dwukolorówki, który jest znany. Zatem między licytacją po wejściu 2C i po wejściu 2P jest tylko jedna różnica – po wejściu 2P mamy jedną odzywkę z fitem mniej, więc musimy rozszerzyć znaczenie odzywki 3C do znanego już schematu. |
INTERWENCJA PO NASZYM OTWARCIU 1BA – DALSZA LICYTACJA
1)
Licytacja po sztucznej kontrze lub wejściu 2T
o znaczeniu naturalne,
trefle + inny kolor lub jednokolorowa ręka na nieznanym – po prostu ignorujemy wejście
i gramy system on, czyli kontra na 2T jest Staymanem, Transfery, Texasy itd.
2) Licytacja po wejściu 2C
i 2P
2P = NF. 2BA = transfer na trefle, co najmniej inwit. 3T = transfer na kara, co najmniej inwit. 3K = transfer na kolor przeciwnika - GF, pyt. o stopera 3C = transfer na piki, inwit+. 3P = oba młodsze. 3BA = GF z zatrzymaniem. 4T/K = 5/5, licytowany kolor + piki, GF. 4C = texas transfer. |
2BA = transfer na trefle, inwit+. 3T = transfer na kara, co najmniej inwit. 3K = transfer na kiery, inwit+. 3C = transfer na kolor przeciwnika, GF, pyt. o stopera 3P = oba młodsze. 3BA = GF z zatrzymaniem. 4T = 5/5, trefle + kiery, GF. 4K = texas transfer. 4C = 5/5, kara + kiery, GF. |
||||||||||||||||
Po
przyjęciu transferu pasujemy z minimum nowy kolor - czwórka, kolor przeciwnika pytanie o zatrzymanie lub cue-bid. |
3) Licytacja po wejściu 2K multi
|
|
E | S |
|
|
? |
3K = pytanie o trzymania w starych – otwierający pokazuje zatrzymanie naturalnie
z jednoczesną obawą o drugi stary, 3BA - oba trzymania;
3C = 5431 z krótkości;
3P = 5431 z krótkości;
3BA = inwit szlemikowy, bo nie powiedzieliśmy 3ba od razu.
4) Licytacja po 2T na starszych
|
|
E | S |
|
|
? |
4) Licytacja po 3T
|
|
E | S |
|
|
? |
2P = 5+ pików, nieforsujące; 2BA = a) fit trefl, siła poparcia lub większa; b) silne: b1) dwukolorówka piki/kara; b2) 6 solidnych pików; 3T = 5+ kar, inwit+ (jeśli inwit to na sześciokarcie); 3K = forsing, w pierwszym czytaniu pytanie o zatrzymanie; 3C = 5+ pików, inwit+ (jeśli inwit to na sześciokarcie); 3P = transfer na 3BA; 3BA = do gry; |
2BA = a) fit trefl, siła poparcia lub większa; b) silne: b1) dwukolorówka kiery/kara; b2) 6 solidnych kierów; 3T = 5+ kar, inwit+ (jeśli inwit to na sześciokarcie); 3K = 5+ pików, inwit+ (jeśli inwit to na sześciokarcie); 3C = forsing, w pierwszym czytaniu pytanie o zatrzymanie; 3P = transfer na 3BA; 3BA = do gry; |
.
|
|
E | S |
|
|
? |