WSPÓLNY JĘZYK 11
Odwrotny (transferowy) czwarty
kolor
§/¨/©Š/Ş.
Wprowadzenie
2§ - klasycznie rzecz ujmując
jest czwartym kolorem. Nasza innowacja polegać ma na tym,
że otwierający ma automatycznie zgłosić 2¨
(z wyjątkowo dobrą kartą może się nie podporządkować
tej dyspozycji), po których odpowiadający wyjaśnia o
co mu chodzi.
Przypominam ideologię czwartego koloru:
Czwarty kolor niesie rozterkę co do wyboru ostatecznego
kontraktu. Po tej odzywce zadaniem otwierającego jest sprecyzowanie siły
i układu preferując, przy słabym zatrzymaniu w czwartym
kolorze, uzgodnienie, nawet negatywne (drugą figurą),
koloru partnera. Ta preferencja wynika z faktu,
iż czwarty kolor obiecuje w kolorze pierwszej odpowiedzi
zwykle longer pięciokartowy.
Czwarty kolor po odpowiedzi one-over-one
zgłoszony ekonomicznie (poniżej koloru odpowiedzi)
nie przesądza końcówki.
Czwarty kolor zgłoszony rewersowo lub po odpowiedzitwo-over-one
przesądza końcówkę.
W klasycznym pojmowaniu czwartego koloru, zadaniem otwierającego
było doprecyzowanie opisu
swej ręki.
Teraz sytuację odwracamy; po czwartym kolorze otwierający
automatycznie licytuje następny kolor,
a odpowiadający informuje o co mu chodzi:
2§ – odwrotny czwarty kolor.
2¨ – automatyczne
(prawie).
Proszę zauważyć analogię do odwrotnego magistra.
By zachować spójność, także dalszy schemat
licytacji będzie identyczny:
pas – słaba ręka z fitem karowym, np: ŞD4,©KW65,¨D8765,§97;
2©
– 5+ inwitujące;
2Ş – 4 piki, miltonowy
inwit. 10-11 PC w składzie zrównoważonym;
2BA – forsujące;
3§ – prawdziwy czwarty
kolor, czyli pytanie o stopera w treflach
3¨
– forsujące uzgodnienie koloru;
3Ş – 4 piki, forsujące
uzgodnienie koloru, aspiracje szlemikowe;
3©
– 6+, forsujące;
Z powyższego wynikają wnioski znane już nam z odwrotnego
magistra:
2¨
– inwit miltonowy, 10-11 PC, 4(5) kar w składzie zrównoważonym;
3¨
– inwit układowy;
3Ş – inwit układowy;
(jeśli stosujemy tzw. inwitujące
zniesienie, to tu: 3©
= forsing do dogranej na bardzo dobrym kolorze)
Oto kolejna sekwencja, w której stosujemy odwrotny (transferowy)
4-ty kolor:
2¨
– słabe;
2©
– odwrotny 4-ty kolor;
2Ş – 5+, inwit;
inne, naturalne, tj:
2BA – inwitowe,
3§/¨
– inwit
3©
– 5-5 forsing do dogranej (skok nowym kolorem forsuje do dogranej).
3Ş – inwit na dobrym
kolorze (jeśli stosujemy tzw. inwitujące
zniesienie, to 3Ş = forsing do dogranej
na bardzo dobrym kolorze, a z inwitem licytujemy 1¨-2Ş)
2Ş = automat i dalej E licytuje:
pas – sign-off;
2BA – forsujące;
3§/¨
– forsujące uzgodnienie;
3©
– prawdziwy czwarty kolor, pytanie o zatrzymanie;
3Ş – 6+; forsujące.
Czwarty kolor w pozycji rewersowej
lub na wysokości trzech forsuje do dogranej.
Jeśli czwartym kolorem jest
odzywka 2Ş lub wyższa, to dalej licytujemy klasycznie.
bez automatycznych odzywek,
na które nie ma już miejsca.
lub
Po tych sekwencjach licytujemy naturalnie.
I jeszcze jedna sekwencja, w której funkcjonuje ten sam
mechanizm – transferowy trzeci kolor:
2©
– transfer na piki;
2Ş – 5+; inwit;
2BA – naturalne, inwitowe;
inne – naturalne, tj.:
3§ – naturalne, forsujace;
3¨
– inwitowe;
3©
– 5-5 forsing do dogranej (skok nowym kolorem forsuje do dogranej).
(jeśli stosujemy tzw. inwitujące
zniesienie, to 3Ş = forsing do dogranej
na bardzo dobrym kolorze,
a z inwitem licytujemy 1¨-2Ş)
2BA – forsujące;
3¨
– forsujące uzgodnienie kar;
3©
– 5-5, powtórzenie trzeciego koloru jest inwitem (z ręką forsującą nastąpiłby
skok na 3©
w poprzednim okrążeniu, po 2¨)
3Ş – 6+, forsujące.
Podsumowanie:
1. Stosując odwrotny 4-ty kolor zachowujemy naturalne
(inwitowe) 2BA z ręki odpowiadającego.
2. Możemy bezpiecznie inwitować z ręką na pięciokarcie
starszym.
3. Mamy komfort licytacji w strefie szlemowej i końcówki.
Przykład 1
8 (W 8 4)
A W 4 (A)
A D 9 5 4 2
D 6 5 |
W---E
|
K D 9 7 6 5
10 3 2
6
K 10 2 |
.
2©
– transferowy 3-ci kolor.
2Ş – automatyczne,
ale z ręką podaną w nawiasach, znakomitą do gry w piki, należy powiedzieć
3Ş, które E podniesie do czterech.
Przykład 2
8
K W 8
A D W 5 4 2
K 6 5 |
W---E
|
K D 10 7 6
10 2
8 3
A D 3 |
.
2Ş – inwitowe.
3BA – z bilansu.
Przykład 3
8
K 9 8 (D98)
A W 10 4 2
A D 6 5 |
W---E
|
A 10 9 7 6
A 2
K 8
K 10 3 2 |
.
W
|
E
|
1¨
|
1Ş
|
2§
|
2©
|
2Ş
|
3§
|
3¨
|
3©
|
4©
|
6§
|
pas
|
|
2§ – układ 5-4 w młodszych.
2©
– odwrotny 4-ty kolor.
2Ş – automatyczne.
3§ – forsujące uzgodnienie
trefli, E wnosi zainteresowanie grą kolorową.
3¨
– 5 kar.
3©
– wyczekujące, E nie chce przekraczać 3BA.
4©
– cue-bid. Ze słabszą kartą, np. tą w nawiasach, W zgłosiłby 3BA.
Przykład 4
8 2
D 7
A W 4 2
A D 7 6 5 |
W---E
|
K 10 7 6
A 9 6 2
K 8
W 3 2 |
.
2 BA – inwitowe.
Refleksja
Wczasach agresywnego brydża, gdy z ręką
układową otwieramy już na 11 (niekiedy 10) PC, powinniśmy mięć możliwość
wyhamowania w częściówce 2BA, a więc odzywka ta zgłoszona przez odpowiadającego
w sposób uchodzący za naturalny – jest naturalna, nie forsuje!
Natomiast 2BA poprzedzone przez odpowiadającego odzywką
sztuczną (magister, 4-ty kolor,
trzeci kolor) forsuje do końcówki. W ten sposób zachowujemy
komfort licytacji w strefie końcówki
i szlemikowej, a także możliwość grania naturalnych,
bilansowych 2BA.
Czwarty kolor z pozycji odpowiadającego, np.
(wariant klasyczny) jest odzywką sztuczną, przekazującą partnerowi
informację o kłopotach z wyborem ostatecznego kontraktu. Otwierający sporo
już powiedział o swojej karcie, a mimo to E nadal nie wie,
jaki kontrakt jest właściwy i prosi partnera o sprecyzowanie
obrazu swej karty.
E może mieć rozterkę typu: grać w kolor czy BA, częściówkę
czy końcówkę, końcówkę czy szlemika?
Czwarty kolor jest więc wołaniem o pomoc przy
wyborze ostatecznego koloru.
Tak rozumiany czwarty kolor może być zgłoszony
także przez otwierającego.
9 |
#1
|
AD1072 |
A10765 |
W---E
|
94 |
AK9 |
|
W84 |
KDW9 |
|
1073 |
.
2§ - nie forsuje, a więc
zawęziło siłę do inwitu (do 17-18 pkt);
2©
- negatywny wybór koloru z dubla, siła półpozytywna (6-9 pkt);
? - W może teraz zrobić krok do przodu, gdyż właśnie
ma maximum.
Mimo, że odlicytował dwa kolory, nie powinien głosić
trzeciego - 3¨,
w sensie opisu ręki.
Windowanie z tą kartą licytacji na poziom trzech, by
grać w razie konieczności 3©
na siedmiu kiepskich atutach jest złą licytacją.
Zdecydowanie lepszą jest odzywka 2BA, która wymaga tylko
8 lew i właściwie przekazuje
intencje gry bezatutowej. Taka jest logika tej sekwencji.
Co więc powinien oznaczać czwarty kolor w powyższej
sekwencji?
Niechęć do gry bezatutowej (dobre kiery), problem z wyborem
ostatecznego kontraktu:
po pierwsze: grać końcówkę czy częściówkę, po drugie:
w jaki kolor? Popatrzmy:
K9 |
#2
|
A10872 |
AK1095 |
W---E
|
W4 |
97 |
|
1084 |
ADW9 |
|
K73 |
.
W
|
E
|
1©
|
1Ş
|
2§
|
2©
|
3¨
|
4©
|
pas
|
|
Idealnie sfitowane ręce, znakomita końcówka.
Ale gdyby ręce wyglądały tak:
K9 |
#4
|
D10872 |
AK1095 |
W---E
|
W4 |
97 |
|
AD4 |
ADW9 |
|
732 |
.
W
|
E
|
1©
|
1Ş
|
2§
|
2©
|
3¨
|
3BA
|
pas
|
|
3BA = maksimum siły, dobry stoper.
Lub tak:
K9 |
#5
|
A10872 |
AK1095 |
W---E
|
84 |
97 |
|
DW4 |
ADW9 |
|
732 |
.
W
|
E
|
1©
|
1Ş
|
2§
|
2©
|
3¨
|
3©
|
pas
|
|
Z minimum u E zagramy rozsądną częściówkę.