WSPÓLNY JĘZYK  11
Odwrotny (transferowy) czwarty kolor
§/¨/©Š/Ş.
Wprowadzenie
W
E
1¨
1©
1Ş
2§
?
2§ - klasycznie rzecz ujmując jest czwartym kolorem. Nasza innowacja polegać ma na tym,
że otwierający ma automatycznie zgłosić 2¨ (z wyjątkowo dobrą kartą może się nie podporządkować
tej dyspozycji), po których odpowiadający wyjaśnia o co mu chodzi.
Przypominam ideologię czwartego koloru:
Czwarty kolor niesie rozterkę co do wyboru ostatecznego kontraktu. Po tej odzywce zadaniem otwierającego jest sprecyzowanie siły i układu preferując, przy słabym zatrzymaniu w czwartym
kolorze, uzgodnienie, nawet negatywne (drugą figurą), koloru partnera. Ta preferencja wynika z faktu,
iż czwarty kolor obiecuje w kolorze pierwszej odpowiedzi zwykle longer pięciokartowy.
Czwarty kolor po odpowiedzi one-over-one zgłoszony ekonomicznie (poniżej koloru odpowiedzi)
nie przesądza końcówki.
Czwarty kolor zgłoszony rewersowo lub po odpowiedzitwo-over-one przesądza końcówkę.
W klasycznym pojmowaniu czwartego koloru, zadaniem otwierającego było doprecyzowanie opisu
swej ręki.
Teraz sytuację odwracamy; po czwartym kolorze otwierający automatycznie licytuje następny kolor,
a odpowiadający informuje o co mu chodzi:
W
E
1¨
1©
1Ş
2§
2¨
?
2§ – odwrotny czwarty kolor. 2¨ – automatyczne (prawie).
Proszę zauważyć analogię do odwrotnego magistra. By zachować spójność, także dalszy schemat
licytacji będzie identyczny:
pas – słaba ręka z fitem karowym, np:   ŞD4,©KW65,¨D8765,§97;
2© – 5+ inwitujące;
2Ş – 4 piki, miltonowy inwit. 10-11 PC w składzie zrównoważonym;
2BA – forsujące;
3§ – prawdziwy czwarty kolor, czyli pytanie o stopera w treflach
3¨ – forsujące uzgodnienie koloru;
3Ş – 4 piki, forsujące uzgodnienie koloru, aspiracje szlemikowe;
3© – 6+, forsujące;

Z powyższego wynikają wnioski znane już nam z odwrotnego magistra:
W
E
1¨
1©
1Ş
?
2¨ – inwit miltonowy, 10-11 PC, 4(5) kar w składzie zrównoważonym;
3¨ – inwit układowy;
3Ş – inwit układowy;
(jeśli stosujemy tzw. inwitujące zniesienie, to tu: 3© = forsing do dogranej na bardzo dobrym kolorze)

Oto kolejna sekwencja, w której stosujemy odwrotny (transferowy) 4-ty kolor:
W
E
1¨
2§
?
2¨ – słabe;
2© – odwrotny 4-ty kolor;
2Ş – 5+, inwit;
inne, naturalne, tj:
2BA – inwitowe,
3§/¨ – inwit
3© – 5-5 forsing do dogranej (skok nowym kolorem forsuje do dogranej).
3Ş – inwit na dobrym kolorze (jeśli stosujemy tzw. inwitujące zniesienie, to 3Ş = forsing do dogranej
na bardzo dobrym kolorze, a z inwitem licytujemy 1¨-2Ş)
 
W
E
1¨
2§
2©
2Ş
?
2Ş = automat i dalej E licytuje:
pas – sign-off;
2BA – forsujące;
3§/¨ – forsujące uzgodnienie;
3© – prawdziwy czwarty kolor, pytanie o zatrzymanie;
3Ş – 6+; forsujące.

Czwarty kolor w pozycji rewersowej lub na wysokości trzech forsuje do dogranej.
Jeśli czwartym kolorem jest odzywka 2Ş lub wyższa, to dalej licytujemy klasycznie.
bez automatycznych odzywek, na które nie ma już miejsca.
W
E
1©
2¨
3§
lub
W
E
1©
2§
2¨
2Ş
Po tych sekwencjach licytujemy naturalnie.

I jeszcze jedna sekwencja, w której funkcjonuje ten sam mechanizm – transferowy trzeci kolor:
W
E
1¨
2¨
?
2© – transfer na piki;
2Ş – 5+; inwit;
2BA – naturalne, inwitowe;
inne – naturalne, tj.:
3§ – naturalne, forsujace;
3¨ – inwitowe;
3© – 5-5 forsing do dogranej (skok nowym kolorem forsuje do dogranej).
(jeśli stosujemy tzw. inwitujące zniesienie, to 3Ş = forsing do dogranej na bardzo dobrym kolorze,
a z inwitem licytujemy 1¨-2Ş)
W
E
1¨
2¨
2©
2Ş
?
2BA – forsujące;
3¨ – forsujące uzgodnienie kar;
3© – 5-5, powtórzenie trzeciego koloru jest inwitem (z ręką forsującą nastąpiłby skok na 3©
w poprzednim okrążeniu, po 2¨)
3Ş – 6+, forsujące.

Podsumowanie:
1. Stosując odwrotny 4-ty kolor zachowujemy naturalne (inwitowe) 2BA z ręki odpowiadającego.
2. Możemy bezpiecznie inwitować z ręką na pięciokarcie starszym.
3. Mamy komfort licytacji w strefie szlemowej i końcówki.
 

Przykład 1
8  (W 8 4)
A W 4  (A)
A D 9 5 4 2
D 6 5
W---E
K D 9 7 6 5
10 3 2
6
K 10 2
.
W
E
1¨
1Ş
2¨
2©
2Ş
pas
2© – transferowy 3-ci kolor.
2Ş – automatyczne, ale z ręką podaną w nawiasach, znakomitą do gry w piki, należy powiedzieć 3Ş, które E podniesie do czterech.

Przykład 2

K W 8
A D W 5 4 2
K 6 5
W---E
K D 10 7 6
10 2
8 3
A D 3
.
W
E
1¨
1Ş
2¨
2Ş
3BA
pas
2Ş – inwitowe.
3BA – z bilansu.

Przykład 3

K 9 8 (D98)
A W 10 4 2
A D 6 5
W---E
A 10 9 7 6
A 2
K 8
K 10 3 2
.
W
E
1¨
1Ş
2§
2©
2Ş
3§
3¨
3©
4©
6§
pas
 
2§ – układ 5-4 w młodszych.
2© – odwrotny 4-ty kolor.
2Ş – automatyczne.
3§ – forsujące uzgodnienie trefli, E wnosi zainteresowanie grą kolorową.
3¨ – 5 kar.
3© – wyczekujące, E nie chce przekraczać 3BA.
4© – cue-bid. Ze słabszą kartą, np. tą w nawiasach, W zgłosiłby 3BA.

Przykład 4
8 2 
D 7
A W 4 2
A D 7 6 5
W---E
K 10 7 6
A 9 6 2
K 8
W 3 2
.
W
E
1¨
1©
2§
2BA
pas
 
2 BA – inwitowe.

Refleksja
   Wczasach agresywnego brydża, gdy z ręką układową otwieramy już na 11 (niekiedy 10) PC, powinniśmy mięć możliwość wyhamowania w częściówce 2BA, a więc odzywka ta zgłoszona przez odpowiadającego w sposób uchodzący za naturalny – jest naturalna, nie forsuje!
Natomiast 2BA poprzedzone przez odpowiadającego odzywką sztuczną (magister, 4-ty kolor,
trzeci kolor) forsuje do końcówki. W ten sposób zachowujemy komfort licytacji w strefie końcówki
i szlemikowej, a także możliwość grania naturalnych, bilansowych 2BA.
 

Czwarty kolor z pozycji odpowiadającego, np.
W
E
1¨
1©
1Ş
2§
(wariant klasyczny) jest odzywką sztuczną, przekazującą partnerowi informację o kłopotach z wyborem ostatecznego kontraktu. Otwierający sporo już powiedział o swojej karcie, a mimo to E nadal nie wie,
jaki kontrakt jest właściwy i prosi partnera o sprecyzowanie obrazu swej karty.
E może mieć rozterkę typu: grać w kolor czy BA, częściówkę czy końcówkę, końcówkę czy szlemika?
Czwarty kolor jest więc wołaniem o pomoc przy wyborze ostatecznego koloru.

Tak rozumiany czwarty kolor może być zgłoszony także przez otwierającego.
 
9
#1
AD1072
A10765
W---E
94
AK9 W84
KDW9 1073
.
W
E
1©
1Ş
2§
2©
?
 
2§ - nie forsuje, a więc zawęziło siłę do inwitu (do 17-18 pkt);
2© - negatywny wybór koloru z dubla, siła półpozytywna (6-9 pkt);
? - W może teraz zrobić krok do przodu, gdyż właśnie ma maximum.
Mimo, że odlicytował dwa kolory, nie powinien głosić trzeciego - 3¨, w sensie opisu ręki.
Windowanie z tą kartą licytacji na poziom trzech, by grać w razie konieczności 3©
na siedmiu kiepskich atutach jest złą licytacją.
Zdecydowanie lepszą jest odzywka 2BA, która wymaga tylko 8 lew i właściwie przekazuje
intencje gry bezatutowej. Taka jest logika tej sekwencji.
Co więc powinien oznaczać czwarty kolor w powyższej sekwencji?
Niechęć do gry bezatutowej (dobre kiery), problem z wyborem ostatecznego kontraktu:
po pierwsze: grać końcówkę czy częściówkę, po drugie: w jaki kolor? Popatrzmy:
K9
#2
A10872
AK1095
W---E
W4
97 1084
ADW9 K73
.
W
E
1©
1Ş
2§
2©
3¨
4©
pas
Idealnie sfitowane ręce, znakomita końcówka.

Ale gdyby ręce wyglądały tak:
K9
#4
D10872
AK1095
W---E
W4
97 AD4
ADW9 732
.
W
E
1©
1Ş
2§
2©
3¨
3BA
pas
3BA = maksimum siły, dobry stoper.

Lub tak:
K9
#5
A10872
AK1095
W---E
84
97 DW4
ADW9 732
.
W
E
1©
1Ş
2§
2©
3¨
3©
pas
Z minimum u E zagramy rozsądną częściówkę.