Wspólny Język 15
Otwarcie 1¨
– rebid z singletonem pik
Checkback po otwarciu 1¨
§/¨/©Š/Ş
Po otwarciu 1¨
występuje poważny kłopot w sekwencji:
Otwierający z trójkolorówką, np:
3
K W 7 6
A W 7 6
K W 8 3 |
nie ma dobrej licytacji; 2§
jest złe z dwóch powodów:
- partner spodziewa się układu 5-4 (we WJ do tego nie
wiadomo, który kolor młodszy jest dłuższy),
- gubi cztery kiery.
Jeśli obie ręce wyglądają tak:
3
K W 7 6
A W 7 6
K W 8 3 |
W E
|
A D 9 7 6
D 10 8 4
10 5
10 6 |
.
E znajdzie się w tragicznej sytuacji, gdyż 2©
jest konwencyjne - czwarty kolor.
A więc z trójkolorówką lepszy jest rebid 1BA, pod warunkiem,
że E, mając na uwadze możliwość zastania singletona w ręku W, nie będzie
licytować 2Ş z pięciokartem.
Także, po początkowej licytacji
ręka:
3
K W 7 6
A W 6 4 3
D W 3 |
nie nadaje się na rebid 2¨.
Zdecydowanie, ze względów o których mówiliśmy powyżej,
lepiej jest zgłosić 1BA (po rebidzie 2¨,
2© odpowiadającego
to także gadget Odwrotny trzeci kolor
Przypominam, że z ręką:
A W 3
K 10 7 6
A W 7 6 2
8 |
Licytujemy rebid 2Ş (patrz:
Podniesienie
z fitem trzykartowym).
Zaś z ręką:
A 3
K 10 7 6
A W 7 6 2
W 8 |
najbliższy prawdy jest rebid 1BA.
Proszę też zauważyć, że sekwencja:
jest jedyną, w której rebid 1BA może być zgłoszony z singletonem.
Już po otwarciu 1¨
i odpowiedzi 1©
takie kłopoty nie mają miejsca. Nie występują one także po otwarciach 1§
i 1©.
W sekwencji:
mając trójkolorówkę z krótkością pik, otwierający po usłyszeniu
inwitującego pytania 2§, nie licytuje automatycznych
2¨ tylko 2©
(trójkolorówka 1444 lub 1453). Patrz "Magister
podwójny"
Pamiętaj, że singleton w kolorze i trojkolorówka 1444
obniżają bilans połączonych rąk
i powinieneś mieć wyraźną nadwyżkę by zgłosić końcówkę,
np.
5
D 9 7 6
A K W 3
K W 8 6 |
W E
|
K D 9 8 4
A 8
D 7 6
7 6 4 |
.
W powyższej sekwencji licytuj tylko 2BA (inwit z piątką pik).
Macie 25 PC, a końcówka 3BA jest beznadziejna. W powinien spasować mimo
maksimum siły.
Trójkolorówka w kontekście gry bezatutowej to najgorsza
karta.
Zapamiętaj. Sekwencja:
jest jedyną, w której rebid otwierającego 1BA może być zgłoszony
z singletonem w kolorze odpowiedzi.
Kłopoty sekwencji 1¨
– 1Ş
Mówiliśmy, iż sekwencja:
jest jedyną, w której rebid 1BA może być zgłoszony z singletonem
pik, np. z rękami:
5
K D 7 3
A W 6 3
K 9 7 4 |
lub
|
5
K D 7 3
K 9 6 5 3
A 10 9 |
Słuszność takiego postępowania zostało w sposób przekonywujący
wyłuszczona.
Jeśli tak, to jak licytować poniższe ręce:
10 2 (2)
A 9 8 3
K D 7 3
D W 2 (D W 8 2) |
W---E
|
A W 9 8 4
2
10 8 4
K 10 9 7 |
.
Jeśli E zgłosi 2Ş i spotka
singletona, będzie źle. Jeśli zaś partner ma dubla lub 3 piki, kontrakt
pikowy będzie bardzo dobry (dużo lepszy od bezatutowego).
Rozwiązać ten problem nie jest łatwo.
1) Z ręką 5-3-3-2 raczej nie wybierajmy się nigdzie dalej
i pasujmy na 1BA;
2) Z układem 5 pików i 4 kiery, nie ma kłopotu - licytujemy
2©;
3) Dopiero układ 5 pików i 4+ w młodszym przyprawia o
ból głowy, gdyż boimy się zgłosić 2Ş,
w obawie przed singletonem,w jakim to przypadku chcielibyśmy
grać grę kolorową.
Z kolorem karowym mieliśmy już wiele kłopotów, jeden z
nich rozwiązaliśmy za pomocą konwencji Transferowy
trzeci kolor. Przypomnijmy ten mechanizm, gdyż za chwilę wykorzystamy
go po raz drugi
- do rozwiązania powyższych kłopotów.
Transferowy trzeci kolor
2©
– transfer na piki;
2Ş – 5+; inwit do końcówki;
To jest sedno tej konwencji.
Powracamy do naszego problemu, modernizując nieco gadżet
2§:
Odzywka 2§ oprócz rąk inwitujących,
będzie zawierać dodatkowo słabe ręce (do 9 PC) z pięciokartem pikowym w
układzie 5Ş - 4+mł.
2¨
– automatyczne,
2©
– wyłamanie się z konwencji. Alarm – partnerze mam singla pik.
Teraz zaprzęgniemy do roboty przywołane transferowe 2©:
2©
– transfer na piki (także ze słabym wariantem);
2Ş – 5 pików, inwit
do końcówki
inne:
pas – słabe z fitem karowym;
2BA – 5 trefli i zgłoszone wcześniej 4 piki, inwit do
końcówki;
3§ – 6 trefli, sign
off;
3¨
– uzgodnienie kar, inwit miltonowy do końcówki;
3©
– 5-5 w starszych, inwit do końcówki;
3Ş – 5-5 piki/kara,
inwit, kolor + superfit;
3BA – wybierz między 3BA, a 4Ş.
W
|
E
|
1¨
|
1Ş
|
1BA
|
2§
|
2¨
|
2©(transfer
na piki)
|
2Ş
|
?
|
pas - słabe na pięciu pikach;
2BA – inwit 5 pików i 4 kiery;
3BA – jw., inwit 5 pików i 4 kiery;
3§ – forsing, fragment
bid: 5 pików, 4 kiery, 3 trefle, odciążamy forsujący gadget 2¨;
3¨
– forsing, fragment bid: 5 pików, 4 kiery, 3 kara.
3©
– 5+pików i 4 kiery, aspiracje szlemikowe;
3Ş – 6-4 w starszych,
inwit do końcówki;
Jeszcze została nam do omówienia licytacja po zgłoszeniu
przez otwierającego singletona pik:
2©
– mam nietypowy (z singletonem pik) rebid 1BA.
2Ş – a ja mam nietypowy
(słaby) gadżet 2§.
Dalej W licytuje:
2BA – z układem 1453,
3§ – z układem 1444.
pas – może się zdarzyć, że E posiada np: A10654,KW5,8,W876;
2Ş – słabość (7-9PC),
przygotowanie sign-off;
inne:
2BA – 5 pików, inwit do końcówki;
3§ – 5 trefli, inwit
do końcówki (partner ma na pewno 3-4 trefle);
3¨
– inwit miltonowy;
3©
– 5 pików i 4 kiery, zachęcajace do szlemika;
4©
– j.w., bez aspiracji;
3Ş – 5-5, piki i kara
(kolor + superfit), inwit do końcówki (kliknij
tu);
3BA – 5 pików, bilans na końcówkę.
W typowej sekwencji po odpowiedzi 1©:
pas – wybór kontraktu, słabe z fitem karowym;
2©
– 5 kierów, inwit do końcówki;
2Ş – 6 kierów i 4 piki,
inwit do końcówki;
2BA – 5 trefli i zgłoszone wcześniej 4 kiery, inwit do
końcówki;
3§ – 6 trefli, inwit
do dogranej;
3¨
– uzgodnienie kar, inwit miltonowy do końcówki;
3©
– 5-5 kiery/kara, inwit, kolor + superfit;
3BA – wybierz między 3BA, a 4©.
Przykład
10
A 9 8 3
K D 7 3
D W 8 2 |
W---E
|
A W 7 6 4 3
6 2
10 8
K 9 7 |
.
2Ş - wymaga sześciu pików.
5
A K 8 3
K 8 7 5 3
D W 2 |
W---E
|
K W 9 8 4
6 2
4
K 10 9 7 3 |
.
W
|
E
|
1¨
|
1Ş
|
1BA
|
2§
|
2©
|
2Ş
|
2BA
|
3§
|
pas
|
|
2©
– mam nietypowy rebid 1BA: singleton pik;
2Ş – a ja mam nietypowy
(bo słabym 7-9PC) checkback 2§;
2BA – 1453.
10 2
A 9 8 3
K D 7 3
D W 2 |
W---E
|
A W 9 8 4
2
10 8 4
K 10 9 7 |
.
W
|
E
|
1¨
|
1Ş
|
1BA
|
2§
|
2¨
|
2©
|
2Ş
|
pas
|
2¨
– normalne (automatyczne), więc i ręka normalna, stricte bezatutowa;
2©
– transfer na piki;
Pas – słaby (do 9 PC) na pięciu pikach.
5
A K 8 3
A 10 7 3
D W 5 2 |
W---E
|
A 10 9 7 4
6 2
4
A 10 9 8 3 |
.
W
|
E
|
1¨
|
1Ş
|
1BA
|
2§
|
2©
|
2Ş
|
3§
|
4§
|
5§
|
pas
|
2©
– "krzywy" rebid 1BA;
2Ş – do 9PC, dokładnie
5 pików;
3§ – 1444;
4§ – inwit;
5§ – oczywiste przyjęcie.
Forsujący do końcówki checkback 2¨
2¨
– forsing do dogranej;
Pełna analogia do otwarcia 1§,
tj.
3§ – (+), 2344;
3¨
– (+), 5 kar bez 3 kierów;
3©
– (+), 5 kar i 3 kiery;
2BA – (+), 3343, charakter ręki bezatutowy, zatrzymania
w kolorach nielicytowanych (czarnych);
3BA – (-), jw.
2©
– 3 kiery, może być układ 3343, ale wtedy ręka ukierunkowana (lokalizacja
figur, szybkie lewy)
do gry kolorowej;
2Ş – bez fitu.
Dalsza licytacja naturalna.
Tu licytacja całkowicie analogiczna, ale w enigmatycznej
odzywce 2©
(bez fitu pik) mieści się także układ z singeltonem pik.
Licytujemy to, co mówi nam rozum, a więc odzywki kolorowe
na wysokości trzech wskazują interesujący układ i nadwyżkę w sile:
3§ – (+), 3153;
3¨
– (+), 6 kar;
3©
– (+), 4351;
3BA – (-), szybko do celu wg zasady: skok w końcówkę,
gdy jest ona przesądzona, wskazuje minimum karty. Oczywiście tu: ręka wyraźnie
zorientowana do BA, co najmniej półtora zatrzymania w kolorze nielicytowanym
- treflach.
2©
– 3 kiery;
2Ş – enigmatyczne,
bez trzech kierów, możliwy układ 4144;
2BA – naturalne, bez trzech kierów.
Te wszystkie odzywki wynikają ze zwykłej logiki, ale podajemy
je dla formalności.
A K 8 3
7
K W 7 3
D W 8 7 |
W---E
|
D W
A 10 8 2
A 8 2
A K 6 3 |
.
W
|
E
|
1¨
|
1©
|
1Ş
|
2¨
|
2Ş
|
2BA
|
3§
|
4§
|
4¨
|
4©
|
4Ş
|
4BA
|
5§
|
5¨
|
6§
|
7§
|
pas
|
|
2¨
= GF;
2Ş = brak 3 kierów;
2BA = wyczekujące;
3§ = 4 trefle;
4§ = zaproszenie do
szlemika;
Dalej: cue-bidy, Blackwood 102;
5¨
= pytanie o damę atu;
6§ = dama atu i król
pik.
9 8 7
K 10 8
A D 10 7
D W 5 |
W---E
|
10
A 9 8 7 6
K 6 5
A K 9 8 |
.
W
|
E
|
1¨
|
1©
|
1BA
|
2¨
|
2©
|
4©
|
pas
|
|
2©
= 3 kiery. Ewentualne 2BA (3343) obiecuje rękę chociaż nieco zorientowaną
do BA -
- stopery w kolorach nielicytowanych.
Dlatego W wybrał 2©,
które układu 3343 nie wyklucza.
9 8 7
K 4
A D 9 7 2
D W 5 |
W---E
|
10
A 10 8 7 6
K W 5
A K 9 8 |
.
W
|
E
|
1¨
|
1©
|
1BA
|
2¨
|
2Ş
|
3§
|
3¨
|
4¨
|
6¨
|
pas
|
2Ş = brak 3 kierów;
3§ = naturalne, dokładnie
4 trefle, ręka kolorowa (z układem 5 trefli i 4 kiery E rozpocząłby od
2§,
zaś z układem 5-5 skoczyłby na 3§
w drugim okrążeniu, a z układem BA zgłosiłby po 2 - 2BA, nawet bez stopera
w kolorze dotychczas nielicytowanym - kontrakt BA jest przecież już zajęty
z drugiej ręki);
3¨
= 5 kar, brak nadwyzki (z nadwyżką - 3¨
już w poprzednim okrążeniu);
4¨
= opis ręki, układ 1534, aspiracje szlemikowe;
6¨
= w ramach dotychczasowej licytacji mamy supermaksimum.