Podniesienia
Marty Bergena (zmodyfikowane)
Proponowane rozwiązanie opiera się o tak „modne” w dzisiejszych
czasach prawo lew łącznych PLŁ),
z którego wynika, iż posiadając 9 atutów powinniśmy znaleźć
się jak najszybciej na poziomie trzech,
nawet ze słabą kartą. Jeśli tak skocznie zalicytowany
kontrakt przegramy, to zapewne będzie on
profilaktyczną obroną, bowiem z godnie z PLŁ przeciwnicy
mają wtedy do wygrania kontrakt własny.
|
|
|
|
2Ş – 7(6)-10 pkt (przeliczeniowych
- PU) z założenia z fitem trzykartowym, choć przy wyraźnie
zrównoważonej
ręce, kiepskiej lokalizacji figur, należy tak licytować także z fitem
czterokartowym;
2BA – 11-12 pkt, inwit do końcówki z fitem:
a) trzykartowym,
b) 4+kartowym;
3§ – sztuczne, 7-10PU
z fitem 4+,
3Ş – blokujące, do
6 pkt przeliczeniowych, z fitem 4+.
Ręce z fitem, przesądzające dograną:
3¨
– sztuczne, mini-splinter, 13+pkt przeliczeniowych (do 11 PC) z
dowolnym singlem, fit 4+;
3©,4§/¨
– splinter, krótkość w kolorze licytowanym, siła otwarcia (12-14 PC), fit
4+;
4©
– splinter renonsowy;
4Ş – blokujące, duży
układ, mała siła w PC,
3BA – ręka zrównoważona, dobry fit – raczej tylko 3-kartowy,
siła otwarcia (12-14 PC).
Inne ręce z fitem, zwykle z aspiracjami szlemikowymi,
poprzedzamy odpowiedzią two-over-one
(nowym kolorem) i następnie uzgadniamy kolor otwarcia.
Z powyższego zestawienia wynika,
że rezygnujemy z naturalnych forsujących zniesień - 3§/¨/©.
Dlaczego? - Otóż naturalne forsujące zniesienia na poziomie
trzech (1¨/©ŠŠ/Ş
–
3§/¨/©)
nie tylko wymagają ręki z ambicjami szlemikowymi, ale
także super dobrego koloru sześciokartowego. Frekwencja takich akcji jest
tak znikoma, że warto zrezygnować z nich na korzyść rozwiązań
o częstotliwości zdecydowanie większe.
|
|
|
|
1©/Ş – 2BA - inwit do końcówki z fitem
Skok na 2BA jest tylko inwitem do końcówki z fitem w kolorze
otwarcia.
Nie określony jest charakter tego fitu:
- miltonowy, modelowo z fitem trzykartowym,
- układowy, z fitem 4+.
Otwierający licytuje:
- z wyraźnym minimum zamyka licytację schodząc na kolor
otwarcia.
- z ręką budzącą wątpliwości licytuje 3§
– „chciałbym a boje się”;
- aspiracjami szlemikowymi przejmuje kapitanat
odzywką 3¨
(podobnie
jak w konwencji Drury, gdzie mamy pytające
2¨ po 2§),
- 3BA, propozycja kontraktu;
- inne odzywki otwierającego – w Polsce, przy poszukiwaniu
szlemika, zdecydowanie preferowana jest informacja o krótkości. Wiele par
przyjęło, iż kolor boczny otwierającego wskazuje singletona, jest poszukiwaniem
wyłączenia. Przyjmijmy tę koncepcję i konsekwentnie stosujmy ją także w
konwencji Drury.
Z powyższego zestawienia wynika, że precyzja licytacji
w sterfie końcówki mogłaby być jeszcze
większa, gdyby w sekwencji:
|
|
|
|
|
Chciałbym, a boję się
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3¨ szlemikowe
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Przykład 1
A K 10 5 2
D 10 7 4 A 6 7 4 |
|
D 9 8
A 6 K W 5 3 2 W 6 5 |
|
|
|
|
|
|
|
Przykład 2
A K 9 8 6 4
A 8 K 9 10 9 6 |
|
W 7 5 3
K W 10 6 A W 6 5 7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Przykład 3
A 10 9 8 6 4
A 9 8 7 9 K 9 |
|
K 7 5 3
9 6 K D 6 5 W 7 4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Przykład 4
A 8
A K 9 8 6 K 9 10 9 6 2 |
|
K D W 6
10 7 5 3 2 A 10 6 5 -- |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Przykład 5
A 8 2
A K W 7 6 2 D 4 A 3 |
|
3
D 9 3 A K 6 5 W 9 7 5 3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Przykład 6
10
A K 10 7 6 D W 8 4 A D 8 |
|
A 9 8 3
D 9 8 3 2 K 9 7 5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Przykład 7
W 8 7 3
A K 10 7 6 W 4 A 4 |
|
3
9 8 5 3 2 A D 8 2 10 7 5 |
|
|
|
|
|
|
|
Przykład 8
A K 10 7 6
5 4 A D 8 7 8 4 |
|
W 9 5 3
A K 8 2 3 2 10 7 5 |
|
|
|
|
|
|
|
Przykład 9
10 8 7 3
A K D 7 6 W 10 A K |
|
3
10 9 8 3 2 A K 8 6 10 7 5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Czemu służy sekwencja 1©Š/Ş
– 3BA z fitem?
Ponieważ 3BA zabiera dużo przestrzeni, powinno
dobrze precyzować rękę odpowiadającego.
Nie pora też, by ewentualnie na wysokości czterech poszukiwać
uzgodnionego koloru.
Dlatego przyjmujemy, że jest to miltonowe podniesienie
do końcówki w kolorze otwarcia.
A więc ręka: z dobrym fitem, układem zrównoważonym, w
sile przeciętnego otwarcia.
To taka statystyczna akcja szybko do celu, bez zbędnej
wymiany informacji o układzie. Np:
10 2
D 9 4 2 D 10 4 2 10 9 7 |
||
D W 8 7 4
A 5 3 A W 9 3 D |
W E S |
A 9 5 2
W 7 6 K 5 K W 8 2 |
K 6
K 10 8 8 7 6 A 6 5 4 3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Uwaga: sekwencja 1Ş – 4Ş, ma charakter blokujący, np. tak zalicytujemy z ręką:
K 9 8 7 5
7 W 10 8 5 2 6 5 |