WSPÓLNY JĘZYK
34
Otwarcia dwukolorowe
§/¨/©ŠŠ/Ş
2©
= układ 5-5 lub lepszy, kiery i inny, 6-10 PC;
2Ş = układ 5-5 lub
lepszy, piki i młodszy, 6-10 PC.
2Ş
- do koloru partnera;
2BA - pytanie
o drugi kolor, co najmniej inwit do końcówki, odpowiedzi:
3§/¨
- naturalne (po tej odzywce 3©
nie forsuje);
3© - kiery
i piki (po tej odzywce 3Ş jest forsujące);
3§/¨
- naturalne, kolor 6+, nie forsuje, ale partner z dublem może podnieść;
3©
- blokujące;
3Ş
- inwit na bardzo dobrym własnym kolorze 6+.
2BA - pytanie
o drugi kolor, co najmniej inwit do końcówki, odpowiedzi:
3§/¨
- naturalne (po tej odzywce 3Ş nie forsuje);
3© - kiery
i piki (po tej odzywce 3Ş jest forsujące);
3§
- do koloru partnera,
3¨/©
- naturalne, kolor 6+, nie forsuje, ale partner z dublem może podnieść;
3Ş
- blokujące;
Przejście do licytacji szlemowej:
- po odpowiedzi 2BA bezpośrednie uzgodnienie koloru młodszego
jest inwitem do końcówki w tym kolorze;
- zgłoszenie najbliższego koloru bocznego jest silnym
uzgodnieniem koloru starszego;
- zgłoszenie drugiego koloru bocznego jest silnym uzgodnieniem
koloru młodszego;
- po silnym pytaniu 2BA, powrót na pierwszy kolor otwierającego
jest sign-off (wskazuje na posiadanie ręki,
z którą zalicytowanie końcówki uzależnialiśmy
od drugiego koloru otwierającego lub na licytację blefową);
3¨
- silne (szlemikowe) uzgodnienie koloru starszego: kierów;
3©
- nF;
3Ş
- silne (szlemikowe) uzgodnienie koloru młodszego: trefli;
4§
- inwit do końcówki treflowej.
3©
- nF;
3Ş
- silne (szlemikowe) uzgodnienie koloru starszego: kierów;
4§
- silne (szlemikowe) uzgodnienie koloru młodszego: kar;
4¨
- inwit do końcówki karowej.
3Ş
- forsujące uzgodnienie pików;
4§
-
silne uzgodnienie kierów;
Z ręką, z którą wolimy grać częściówkę w piki, licytujemy
po prostu 2Ş bezpośrednio po otwarciu.
3¨
- silne (szlemikowe) uzgodnienie koloru starszego: pików;
3©
- silne (szlemikowe) uzgodnienie koloru młodszego: trefli;
3Ş
- nF;
4§
- inwit do końcówki treflowej.
3©
- silne (szlemikowe) uzgodnienie koloru starszego: pików;
3Ş
- nF;
4§
- silne (szlemikowe) uzgodnienie koloru młodszego: kar;
4¨
- inwit do końcówki karowej.
Przykład 1
4 3
K W 9 7 6
9
K W 9 6 5 |
W E
|
K D 5
A D 8 2
A 10 4 3
A 10 |
.
W
|
E
|
2©
|
2BA
|
3§
|
3¨
|
3©
|
3Ş
|
4§
|
4BA
|
5§
|
6©
|
pas
|
|
3¨
- szlemikowe uzgodnienie kierów;
Po szlemikowym uzgodnieniu koloru otwierający w pierwszej
kolejności ujawnia krótkość.
W powyższym przykładzie, po 3¨
otwierający ma do dyspozycji odzywki:
3©
= singelton (renons) najbardziej oddalony, tu w karach;
inne = singel pik:
3BA =
singel pik, waiting - sugeruje równe odchylenia dodatnie w kolorach
młodszych, a więc cue-bid treflowy
i cue-bid karowy, albo brak cue-bidów, ale za to dobre atuty i sporo miltonów;
4§
- singel pik i honorowy cue-bid w treflach;
4¨
- singel pik i honorowy cue-bid w karach;
4©
- singel pik, wyraźnie zniechęcające;
Uwzględniając powyższe można wnioskować, że bezpośrednie
zgłoszenie krótkości, tu 3Ş
- wskazuje renons w tym kolorze;
(ustalenia te wymagają omówienia z partnerem).
Przykład 2 "Rozdanie z renonsem pik"
--
K W 9 7 6
9 8
K 9 7 6 5 3 |
W E
|
W 8 7 6
A D 5 2
A K 3
A 4 |
.
W
|
E
|
2©
|
2BA
|
3§
|
3¨
|
3Ş
|
3BA
|
4§
|
4BA
|
5§
|
7©
|
pas
|
|
3¨
- szlemikowe uzgodnienie kierów;
3Ş
- renons;
3BA - waiting;
Przykład 3 "Rozdanie z renonsem karo"
10 8
K W 9 7 6
--
K 9 7 6 5 3 |
W E
|
A K 3
A D 5 2
W 10 8 4
A 4 |
.
W
|
E
|
2©
|
2BA
|
3§
|
3¨
|
3©
|
3Ş
|
4¨
|
4BA
|
5§
|
7©
|
pas
|
|
3¨
- szlemikowe uzgodnienie kierów;
3©
- krótkość karo;
3Ş
- waiting;
4¨
- renons i cue-bid treflowy;
Bez cue-bidu treflowego, W zgłosiłby raczej wyczekujące
3BA i dopiero po 4§ zgłosił 4¨
- renons.
Przykład 4
3 2
K D 7 6 3
--
K 10 7 6 5 3 |
W E
|
A K 6
A 2
W 10 5 3
A D 8 4 |
.
W
|
E
|
2©
|
2BA
|
3§
|
3Ş
|
4¨
|
4Ş
|
6§
|
7§
|
pas
|
|
3Ş
- silnie uzgadnia trefle i pyta o krótkość;
(Zgodnie z powyższymi zasadami W przez 3BA zgłasza krótkość
najbardziej oddaloną - pik, a krótkość karo przez pozostałe odzywki)
4¨
- renons (bezpośrednio zalicytowana krótkość). Z singlem karo W zgłosiłby
wyczekujące 4§ (kolor uzgodniony) lub
cue-bid 4©.
4Ş
- "oszukańczy" cue-bid sugerujący brak stopera w kierach. Teraz W bez ©K
musiałby zgłosić 5§, z królem zaś 4BA
(cue-bid ogólny, jako sygnał: chciałbym, lecz boję
się) lub 6§ (mam ©K
i niczego się nie boję, bo mam nadwyżki).
Trudniejsze sytuacje wystąpią, gdy bocznym kolorem otwierającego
są kara lub piki. Poszczególne sekwencje powinniście
omówić w parze, a następnie przelicytować dużą liczbę
rozdań (do generacji rozdań możecie wykorzystać program na stronie
BBO - w dziale "Inne atrakcje brydżowe" mamy "Licytację
w parze - trening").
Przykład 5
K W 8 5 4
10 3
6
K W 9 3 2 |
W E
|
A D 7 2
K D 2
A 8 4 3
A 10 |
.
W
|
E
|
2Ş
|
2BA
|
3§
|
3¨
|
4§
|
4BA
|
5§
|
6Ş
|
pas
|
|
3¨
- szlemikowe uzgodnienie pików;
4§ - krótkość karo
(3© mówiłoby
o krótkości kierowej, a wszystkie wyższe o karowej) i cue-bid treflowy;
Przykład 6
K W 9 7 6
9 8
K 9 7 6 5 3
-- |
W E
|
A D 5 2
A K 3
A 4
W 8 7 6 |
.
W
|
E
|
2Ş
|
2BA
|
3¨
|
3©
|
4§
|
4©
|
6Ş
|
7Ş
|
pas
|
|
3©
- szlemikowe uzgodnienie pików;
4§ - renons treflowy
(3BA mówiłoby o krótkości najbardziej oddalonej, wyższe o treflowej);
4©
- ukrycie cue-bidu karo spowoduje, że bez niego W zalicytuje negatywne
4Ş;
6Ş
- stoper karo i ładna ręka;
Przykład 7
K D 7 6 3
3 2
K 10 7 6 5 3
-- |
W E
|
A 2
A K 6
A D 8 4
W 10 5 3 |
.
W
|
E
|
2Ş
|
2BA
|
3¨
|
4§
|
4¨
|
4©
|
5§
|
5©
|
7¨
|
pas
|
4§ - silnie uzgadnia kara
i pyta o krótkość;
4¨ -
krótkość najbardziej oddalona, tu: treflowa (4©
mówiłoby o krótkości kierowej i ładnej ręce, a 4Ş=singel
kier/brzydka ręka) ;
4© -
waiting;
5§ - renons (4BA -
cue-bid ogólny mówiłoby o podobnie ładne ręce z singlem);
5© -
inwit wielkoszlemowy;
Przykład 8
K W 9 6 5
K W 9 7 6
9 2
4 |
W E
|
A 10
A D 8 2
A 10 4 3
K D 5 |
.
W
|
E
|
2©
|
2BA
|
3©
|
4§
|
4Ş
|
5§
|
5©
|
pas
|
4§ - szlemikowe uzgodnienie
kierów;
4Ş
- krótkość trefl, niezła ręka, cue-bid pikowy;
5§ - inwit szlemikowy;
5©
- brak nadwyżek;
Po interwencji:
A) kontrą:
- rekontra = silna, wskazuje chęć łapania przeciwników
na kontrę karną;
- 2BA = pytanie o drugi kolor otwierającego;
- odejście w nowy kolor = sign-off na własnym kolorze;
- podniesienie koloru otwarcia = blok;
B) kolorem:
- kontra = do koloru na poziomie 2, karna na poziomie
3;
- 2BA = pytanie o drugi kolor;
- podniesienie koloru otwarcia = sign-off;
- nowy kolor = przed pasem - naturalne, forsujące; po
pasie - do koloru partnera;