Konwencja Landy
Definicja: po otwarciu przeciwnika 1BA (niezależnie od siły otwarcia) wejście 2T oznacza kolory starsze 5/4+.
Można konwencję stosować także na pozycji wygasającej.
Pass = słaba ręka, misfity w starszych, długie (6+) trefle;
2K
= Relay, prośba o zalicytowanie dłuższego koloru stosowana, gdy partner
ma równe starsze, dobra ręka na młodszych z chęcią gry 2BA lub
długi kolor młodszy;
Po 2K, pierwszy obrońca (ten który zalicytował 2T) zgłasza dłuższy starszy lub 2C przy równej długości.
Teraz drugi obrońca licytuje 2BA z dobrą ręką lub 3T/K ze słabą na długim kolorze, może też podnieść kolor starszy jako inwit;
2C/P = sign-off, preferencja koloru bez widoków na dograną;
3T/K inwit odpowiednio na kierach lub pikach;
3C/P = mixed raise, czyli siła poparcia z fitem 4+ (w oryginale było ręka inwitująca z krótkością z drugim starszym);
2NT = Relay z perspektywami na dograną, po którym:
3T – minimum, 5/4, dalej 3K pyta o dłuższy starszy;
3K – minimum, 5/5;
3C – ładna ręka, 5 kierów/4 piki;
3P – ładna ręka, 5 pików/4 kiery;
3BA – ładna ręka, 5-5;
4T/K – układ 6-5 z odpowiednio 6 kierami/pikami;
3BA = do gry;
4T/K =transfery na odpowiednio kiery/piki;
4C/P = blok lub wartości na końcówkę;
Inna wersja licytacji po pytaniu 2BA to schemat a la MULTI (3T=góra, 3K/C = transfery na dłuższy kolor, dół).
Obrona przeciwko Landy:
1) Wersja z WJX (transfery po interwencji)
X = kontruję co najmniej 1 starszy;
2K = naturalne do gry;
2C = trzymam kiery a może i piki;
2P = trzymam piki (a na pewno nie kiery);
2BA = transfer na trefle, inwit+;
3T = transfer na kara, inwit+;
3K = nie trzymam starszych kolorów;
3C/P = 5431;
2) Wersja popularna na Zachodzie
X = kontruję co najmniej 1 starszy;
2K = naturalne do gry;
2C = oba młodsze, inwit+;
2P/BA = transfery, odpowiednio na trefle/kara;
3T/K = sześciokart z dwoma z trzech starszych honorów, inwit;
3C/P = naturalne, forsujące;