Na podstawie artykułów Władysława Izdebskiego w "Świecie Brydża"


Licytacja szlemowa (10)

Kapitan wie najlepiej 



Obie przed partią, rozdawał W

E
1BA
?
Ręka E:
K D 10 8 7 4
6
K W 8 5 3
4
W bardzo dokładnie określił swoją rękę, E jest więc kapitanem i powinen zaplanować licytację.
Narzuca się automatyczne 2C - transfer.
Ale zanim to zalicytujemy, przemyślmy, co może się zdarzyć.
Jaki jest nasz cel?
Jeśli partner ma doskonałą rękę, szlemik jest możliwy.
Potrzebujemy 3 asów i uniknięcia przegrywającej lewy 3-go okrążenia w karach.
Partner mógłby mieć taką rękę, ale nie ma możliwości, by to bezpiecznie sprawdzić.
Każda próba osiągnięcia szlemika, może się skończyć lądowaniem na wys.5 bez jednej.
Praktycznie należy zapomnieć o szlemiku i skoncentrować się na dojściu do najlepszej końcówki.
Załóżmy, że po 2
C partner zapowie 2P.
Nie możemy teraz zalicytować 4P, gdyż byłby to iwit szlemikowy na 6-karcie bez singla.
Plan pokazania kar za pomocą 3
K (forsing do dogranej) też może spalić na panewce.
Partner może podnieść do 4
K, pokazując sfitowanie kar i dubla pik,
co nadal trzeba znieść na 4P, jako że to najprawdopodobniej najlepsza końcówka.
Przykładowa ręka W

W 5
K W 5 4
A D 7 6
K D 3
4P jest prawidłowym kontraktem, a 5K - górą bez jednej.
Powyższa analiza wskazuje, że najlepiej grać 4P niezależnie od dalszej licytacji partnera.
Stąd wniosek, że po 1BA należy zalicytować duży texas 4
C.
Transfer 2
C z powyższą ręką ma parę wad:
 - przeciwnicy mogą wejść do licytacji i znaleźć tanią obronę;
 - 3
K ujawnia obraz ręki E także obrońcom;
 - E z dublem pik i znakomitym fitem karo (np. AD102) zastanowi się, po co W ujawnił drugi kolor
    i może błędnie wybrać kontrakt 5
K.

To dość uproszczony sposób rozumowania, ale godny polecenia dla brydżystów średniozaawansowanych,
lub przygodnych partnerów.

Zauważmy, że otwierający może mieć wiele rąk dających dobrego szlemika,
ale w skrajnym przypadku - także znakomitego szlema
:
A 6 3 2
A 10 4
A 4
A 9 6 3
W    E
K D 10 8 7 4
6
K W 8 5 3
4

Zasada:
jeśli potrafimy sobie wyobrazić realną rękę partnera,
która pozwoli wygrać szlema, to musimy zrobić próbę szlemikową.

Nie wystarczy jednak wyobraźnia, musimy mieć jeszcze mechanizmy pozwalające w bezpieczny sposób sprawdzić,
czy partner posiada kluczowe wartości zapewniające realizację szlemika (szlema).
Jeśli takich mechanizmów nie posiadamy, doprowadzamy jak najszybciej do końcówki licytując duży texas.

Problem
A D 3 2
K 4
W 9 6
A D 6 3
W    E
4
A 10 9 6 5
K 8 5
K W 9 4
.
E
1BA
?
Jako E zostaliśmy kapitanem. Jaki jest nasz plan?
 - Szlemik wprawdzie możliwy, ale tylko przy wymarzonej ręce partnera,
więc skupmy się na razie na poszukiwaniu właściwej końcówki. Mamy do wyboru 3BA, 4
C i 5T.
Ta ostatnia wymaga aż 11 lew, więc wchodzi w grę tylko gdy nie spotkamy u partnera fitu kierowego ani stopera w pikach.

E
1BA
2
C
?
2K
3T

Wprawdzie 3T forsuje do dogranej, ale nie wskazuje aspiracji szlemikowych (choć ich nie wyklucza).
E może mieć singla i chce tylko wybrać najlepszą końcówkę.
Przy ręce z omawianego diagramu chcemy zatrzymać się w 3BA.
W powinien więc zgłosić 3P (naturalne - trzeci kolor), wskazując zgrupowanie figur i obawy o kolor czwarty - tu: kara.
Cała licytacja:

E
1BA
2
C
3P
pas
2K
3T
3BA


Gdyby u W zamienić piki z karami:
W 9 6
K 4
A D 3 2
A D 6 3
W    E
4
A 10 9 6 5
K 8 5
K W 9 4
wówczas W zgłosiłby po 3T lokalizacyjne 3K, wnosząc obawy o kolor pikowy i kapitan (E) porzuciłby myśl o 3BA.
Właściwa końcówka to 5T (4
C), a i szlemik treflowy nie jest zupełnie bez szans.

Trzeci kolor

E
1BA
2
C
3K
2K
3T

Złoszenie trzeciego koloru obwarowane jest następującymi warunkami:
- brak fitu w starszym longerze partnera (tu: dubel kier);
- uzgodniony kolor młodszy! (tu: treflowy);
- zgrupowanie figur w trzecim kolorze;
- obawa o kolor czwarty.

Pełne zestawienie odzywek otwierającego w sekwencji:

E
1BA
2
C
?
2K
3T

3K = cztery trefle, wartości w karach, obawa o piki;
3C = fit kierowy i nadwyżka w sile;
3P =
cztery trefle, wartości w pikach, obawa o kara;
3BA = dużo w kolorach nielicytowanych (4 trefle niewykluczone);
4T = uzgodnienie trefli, ręka wyraźnie ukierunkowana do gry kolorowej;
4C = fit kierowy bez nadwyżki;

Quiz
Co zalicytujesz w powyższej sekwencji, jako W, z następującymi rękami:
W1 W2 W3 W4 W5 W6 W7
A D 7 6
W 4
K D 9 2
A 9 8
A 6 5
K 8
A D 8 4
K 9 8 5
A 7 6 2
D W
A 7 6
A W 8 7
10 5 4 3
A 4
A K W 9
K 8 7
A D 10
K 8
K D 10 4
W 9 8 5
A 7 6 2
D W 3
A 7 6 2
A W
K D 6 2
D W 3
K W 6 3
K 8
? ? ? ? ? ? ?
Odpowiedzi - kliknij na znak zapytania.

Nieco trudniej jest w sekwencji:
E
1BA
2
C
?
2K
3K

3P = mam cztery kara, wartości w pikach, boję się o trefle.

Ale jak przekazać informację o 4 karach, wartościach trefl i obawie o piki?
Otóż 3
C staje się dwuznaczne:
    a) mam 4 kara, wartości w treflach, lukę w pikach;
    b) mam fit kierowy i nadwyżkę.
E licytuje do wariantu a), np. zgłasza 3BA z zatrzymaniem pik.
W z wariantem b (fit kier) licytuje dalej:
         cuebid - wyraźna zachęta.
        4
C - średnia zachęta szlemikowa.

Wróćmy do początkowego problemu.

Obie przed partią, rozdawał W

E
1BA
?
Ręka E:
K D 10 8 7 4
6
K W 8 5 3
4
Jeśli w sekwencji
E
1BA
2P

?
2C
3K

W zalicytuje 4K np. z
W 5
K W 5 3
A D 4 2
K D 2
E bedzie miał problem, a 4P jest właściwym kontraktem, ale 5K - górą bez jednej.
My już wiemy, że z taką ręką należy zgłosić 3BA.
Wtedy cała licytacja miałaby przebieg:

W 5
K W 5 3
A D 4 2
K D 2
W    E
K D 10 8 7 4
6
K W 8 5 3
4
.
E
1BA
2P

3BA
pas

2C
3K
4P


Jednak W zgłosi 3BA także z ręką:

A 6
A 10 8 3
D 10 4
A W 6 3
W    E
K D 10 8 7 4
6
K W 8 5 3
4
.
E
1BA
2P

3BA
?

2C
3K
4P

Po 3K W nie mógł zgłosić nic innego, niż 3BA.
Ponieważ E swą licytacją ujawnił nie tylko układ 6/4+, ale wybierając dłuższą drogę do dogranej,
wskazał aspiracje szlemikowe.
Z tak znakomitymi wartościami W nie powinien mieć żadnego problemu ze zgłoszeniem gry premiowej.



   



























W1 - bezproblemowe 3BA.
Powrót do quizu






























W2 - 3
K, wnosi obawy o piki (jeśli partner ma singla pik, chcemy z tą kartą grać w kolor).
Powrót do quizu

































W3 - 4T. Partner przekazuje intencje gry kolorowej, więc wyjdźmy natychmiast z licytacją powyżej 3BA, przekazując zdecydowanie kolorowy charakter naszej ręki.
Powrót do quizu































W4 - najtrudniejsza karta: nie mamy czterech trefli, a trochę boimy się o piki. Trzeba nieco skłamać, tj. zgłosić 3BA. Piki trzymamy długością.
Powrót do quizu


































W5 - 3BA, mimo czterech trefli.
Powrót do quizu




































W6 - 3C. Wszystkie nasze figury tworzą bazę (są grające), więc pozostawiamy przestrzeń do dalszej wymiany informacji w kontekście ewentualnej gry szlemikowej.
Powrót do quizu


































W7 - 4C, brak nadwyżek, szybko do celu.
Powrót do quizu