Jeśli jesteś właścicielem tej strony, możesz wyłączyć reklamę poniżej zmieniając pakiet na PRO lub VIP w panelu naszego hostingu już od 4zł! Do you want to support owner of this site? Click here and donate to his account some amount, he will be able to use it to pay for any of our services, including removing this ad.

Na podstawie artykułów Władysława Izdebskiego w "Świecie Brydża"


Licytacja szlemowa (4)

Kapitan wie najlepiej 



Obie przed partią, rozdawał W

E
1BA
?
Ręka E:
K D 10 8 7 4
6
K W 8 5 3
4
W bardzo dokładnie określił swoją rękę, E jest więc kapitanem i powinen zaplanować licytację.
Narzuca się automatyczne 2C - transfer.
Ale zanim to zalicytujemy, przemyślmy, co może się zdarzyć.
Jaki jest nasz cel?
Jeśli partner ma doskonałą rękę, szlemik jest możliwy.
Potrzebujemy 3 asów i uniknięcia przegrywającej lewy 3-go okrążenia w karach.
Partner mógłby mieć taką rękę, ale nie ma możliwości, by to bezpiecznie sprawdzić.
Każda próba osiągnięcia szlemika, może się skończyć lądowaniem na wys.5 bez jednej.
Praktycznie należy zapomnieć o szlemiku i skoncentrować się na dojściu do najlepszej końcówki.
Załóżmy, że po 2
C partner zapowie 2P.
Nie możemy teraz zalicytować 4P, gdyż byłby to iwit szlemikowy na 6-karcie bez singla.
Plan pokazania kar za pomocą 3
K (forsing do dogranej) też może spalić na panewce.
Partner może podnieść do 4
K, pokazując sfitowanie kar i dubla pik,
co nadal trzeba znieść na 4P, jako że to najprawdopodobniej najlepsza końcówka.
Przykładowa ręka W

W 5
K W 5 4
A D 7 6
K D 3
4P jaest prawidłowym kontraktem, a 5K - górą bez jednej.
Pozyższa analiza wskazuje, że najlepiej grać 4P niezależnie od dalszej licytacji partnera.
Stąd wniosek, że po 1BA należy zalicytować duży texas 4
C.
Transfer 2
C z powyższą ręką ma parę wad:
 - przeciwnicy mogą wejść do licytacji i znaleźć tanią obronę;
 - 3
K ujawnia obraz ręki E także obrońcom;
 - E z dublem pik i znakomitym fitem karo (np. AD102) zastanowi się, po co W ujawnił drugi kolor
    i może błędnie wybrać kontrakt 5
K.

To dość uproszczony sposób rozumowania, ale godny polecenia dla brydżystów średniozaawansowanych,
lub przygodnych partnerów.

Zauważmy, że otwierający może mieć wiele rąk dających dobrego szlemika,
ale w skrajnym przypadku - także znakomitego szlema:

A 6 3 2
A 10 4
A 4
A 9 6 3
W    E
K D 10 8 7 4
6
K W 8 5 3
4

Zasada:
jeśli potrafimy sobie wyobrazić realną rękę partnera,
która pozwoli wygrać szlema, to musimy zrobić próbę szlemikową.

Nie wystarczy jednak wyobraźnia, musimy mieć jeszcze mechanizmy pozwalające w bezpieczny sposób splrawdzić,
czy partner posiada kluczowe wartości zapewniające realizację szlemika (szlema).
Jeśli takich mechanizmów nie posiadamy, doprowadzamy jak najszybciej do końcówki licytując duży texas.

Problem
A D 3 2
K 4
W 9 6
A D 6 3
W    E
4
A 10 9 6 5
K 8 5
K W 9 4
.
E
1BA
?
Jako E zostaliśmy kapitanem. Jaki jest nasz plan?
 - Szlemik wprawdzie możliwy, ale tylko przy wymarzonej ręce partnera,
więc skupmy się na razie na poszukiwaniu właściwej końcówki. Mamy do wyboru 3BA, 4
C i 5T.
Ta ostatnia wymaga aż 11 lew, więc wchodzi w grę tylko gdy nie spotkamy u partnerafitu kierowego ani stopera w pikach.

E
1BA
2
C
?
2K
3T

Wprawdzie 3T forsuje do dogranej, ale nie wskazuje aspiracji szlemikowych (choć ich nie wyklucza).
E może mieć singla i chce tylko wybrać najlepszą końcówkę.
Przy ręce z omawianego diagramu chcemy zatrzymać się w 3BA.
W powinien więc zgłosić 3P (naturalne - trzeci kolor), wskazując zgrupowanie figur i obawy o kolor czwarty - tu: kara.
Cała licytacja:

E
1BA
2
C
3P
pas
2K
3T
3BA


Gdyby u W zamienić piki z karami:
W 9 6
K 4
A D 3 2
A D 6 3
W    E
4
A 10 9 6 5
K 8 5
K W 9 4
wówczas W zgłosiłby po 3T lokalizacyjne 3K, wnosząc obawy o kolor pikowy i kapitan (E) porzuciłby myśl o 3BA.
Właściwa końcówka to 5T (4
C), a i szlemik treflowy nie jest zupełnie bez szans.

Trzeci kolor

E
1BA
2
C
3K
2K
3T

Złoszenie trzeciego koloru obwarowane jest następującymi warunkami:
- brak fitu w starszym longerze partnera (tu: dubel kier);
- uzgodniony kolor młodszy! (tu: treflowy);
- zgrupowanie figur w trzecim kolorze;
- obawa o kolor czwarty.

Pełne zestawienie odzywek otwierającego w sekwencji:

E
1BA
2
C
?
2K
3T

3K = cztery trefle, wartości w karach, obawa o piki;
3C = fit kierowy i nadwyżka w sile;
3P =
cztery trefle, wartości w pikach, obawa o kara;
3BA = dużo w kolorach nielicytowanych (4 trefle niewykluczone);
4T = uzgodnienie trefli, ręka wyraźnie ukierunkowana dogry kolorowej;
4C = fit kierowy bez nadwyżki;

Quiz
Co zalicytujesz w powyższej sekwencji, jako W, z następującymi rękami:
W1 W2 W3 W4 W5 W6 W7
A D 7 6
W 4
K D 9 2
A 9 8
A 6 5
K 8
A D 8 4
K 9 8 5
A 7 6 2
D W
A 7 6
A W 8 7
10 5 4 3
A 4
A K W 9
K 8 7
A D 10
K 8
K D 10 4
W 9 8 5
A 7 6 2
D W 3
A 7 6 2
A W
K D 6 2
D W 3
K W 6 3
K 8
? ? ? ? ? ? ?
Odpowiedzi - kliknij na znak zapytania.

Nieco trudniej jest w sekwencji:
E
1BA
2
C
?
2K
3K

3P = mam cztery kara, wartości w pikach, boję się o trefle.

Ale jak przekazać informację o 4 karach, wartościach trefl i obawie o piki?
Otóż 3
C staje się dwuznaczne:
    a) mam 4 kara, wartości w treflach, lukę w pikach;
    b) mam fit kierowy i nadwyżkę.
E licytuje do wariantu a), np. zgłasza 3BA z zatrzymaniem pik.
W z wariantem b (fit kier) licytuje dalej:
    cuebid - wyraźna zachęta.
    4
C - średnia zachęta szlemikowa.

Wróćmy do początkowego problemu.

Obie przed partią, rozdawał W

E
1BA
?
Ręka E:
K D 10 8 7 4
6
K W 8 5 3
4
Jeśli w sekwencji
E
1BA
2P

?
2C
3K

W zalicytuje 4K np. z
W 5
K W 5 3
A D 4 2
K D 2
E bedzie miał problem, a 4P jest właściwym kontraktem, ale 5K - górą bez jednej.
My już wiemy, że z taką ręką należy zgłosić 3BA.
Wtedy zała licytacja miałaby przebieg:

W 5
K W 5 3
A D 4 2
K D 2
W    E
K D 10 8 7 4
6
K W 8 5 3
4
.
E
1BA
2P

3BA
pas

2C
3K
4P


Jednak W zgłosi 3BA także z ręką:

A 6
A 10 8 3
D 10 4
A W 6 3
W    E
K D 10 8 7 4
6
K W 8 5 3
4
.
E
1BA
2P

3BA
?

2C
3K
4P

Po 3K W nie mógł zgłosić nic innego, niż 3BA.
Ponieważ E swą liytacją ujawnił nie tylko układ 6/4+, ale wybierając dłuższą drogę do dogranej,
wskazał aspiracje szlemikowe.
Z tak znakomitymi wartościami W nie powinien mieć żadnego problemu ze zgłoszeniem gry premiowej.



   



























W1 - bezproblemowe 3BA.
Powrót do quizu






























W2 - 3
K, wnosi obawy o piki (jeśli partner ma singla pik, chcemy z tą kartą grać w kolor).
Powrót do quizu

































W3 - 4T. Partner przekazuje intencje gry kolorowej, więc wyjdźmy natychmiast z licytacją powyżej 3BA, przekazując zdecydowanie kolorowy charakter naszej ręki.
Powrót do quizu































W4 - najtrudniejsza karta: nie mamy czterech trefli, a trochę boimy się o piki. Trzeba nieco skłamać, tj. zgłosić 3BA. Piki trzymamy długością.
Powrót do quizu


































W5 - 3BA, mimo czterech trefli.
Powrót do quizu




































W6 - 3C. Wszystkie nasze figury tworzą bazę (są grające), więc pozostawiamy przestrzeń do dalszej wymiany informacji w kontekście ewentualnej gry szlemikowej.
Powrót do quizu


































W7 - 4C, brak nadwyżek, szybko do celu.
Powrót do quizu