System POWER
OTWARCIA
1§ = a) 12-14, układ
BA (dopuszczalna bardzo słaba 4-ka karo, ale tylko przy 4 treflach);
b) 12-21,
5 trefli, lub 4414;
1¨
= a) 12-14, 4 kara, układ BA;
b) 12-21,
3-kolorówka z czterema karami;
c) 12-21,
5+ kar;
1©
= 12-21, 5+ kierów;
1Ş = 12-21, 5+ pików;
1NT = 15-17, układ BA (możliwe ładne 14PC);
2§ = ACOL, 23+PC w
układzie BA, ok. 22+ w układzie niezrównoważonym;
2¨
= sztuczne: ok.18-19 w układzie BA;
2©/Ş
= naturalne, słabe 2;
2NT = ok.20-22 w układzie BA;
3§/¨
= blok, na 1/2 ręku - konstruktywny;
3©/Ş
= blok (prawo 4322);
3NT = GAMBLING (pełny młodszy 7-kart, bez bocznych wartości);
4§/¨
= NAMYATS (odpowiednio kiery/piki, pełny starszy 7-kart, bez bocznych
wartości);
24 pik bez
4 kier
2¨/transfer,
odpowiednio na kiery/piki, kolor 5+, siła nieokreślona;
2dwuznaczne:
a) inwit do 3BA bez starszej 4 (otwierający z minimum licytuje 2BA, z maximum-3§);
b) transfer na trefle, longer 6+, siła nieokreślona(oprócz rąk z którymi
i tak chcemy grać 3BA -
- wtedy bezpośrednio 3BA);
2BA = transfer na kara, siła jak wyżej (otwierający mając
nadwyżkę z bardzo dobrym fitem, np: HHx,
licytuje 3§, zaś w pozostałych przypadkach
- 3¨);
Ciekawa konwencja (zamiana
transferów 2Ş
i 2BA) - kliknij tu.
3§/¨
= naturalny inwit na szóstce z dwoma starszymi honorami;
3©/Ş
= konwencja 5431 (zgłoszona krótkość, układ 5-4+ na kolorach młodszych,
siła GF);
4§ = Gerber, pytanie
o asy ( przy 2 asach pokazujemy króle);
4¨/©
= texas na kiery/piki;
4BA = inwit do szlemika, skład bez starszej 4-ki;
5BA = forsujące;
Ciekawe ustalenie
Co zalicytować po 1BA z ręką na końcówkę i z układem
6-4 na starszych?
Duży texas nie jest dobry, bo gdy partner ma czwórkę
w drugim starszym, to często lepiej zagrać
w ten kolor. Po transferze na wysokości dwóch, dość często
będzie rozgrywała słabsza ręka.
Rozwiazanie jest dość proste:
dajemy staymana, a po prawdopodobnej odzywce partnera
2¨ licytujemy
duży texas na długi kolor
(po odpowiedzi kolorem starszym nie ma problemu - licytujemy
4 w ten kolor).
Żeby otwierający z bardzo dobrą ręką mógł się jeszcze
odnieść do naszej sekwencji, texas dajemy
o oczko niżej (tzw.transfer południowo-afrykański, Namyats)
tzn.4§ na kiery i 4¨
na piki.
Powiedzmy, ze partner pokazał nam w sekwencji:
rękę z sześcioma kierami i 4 pikami, a my mamy:
z którą szlemik jest wysoce prawdopodobny, jeśli partner
nie ma skrajnego minimum
lub złych wartości. O naszej superkarcie, dającej możliwości
szlemikowe, poinformujemy
poprzez nieprzyjecie texasu czyli 4¨.
STAYMAN
Nie stosujemy Staymana rozkładowego, który jest
bardzo skomplikowany,
można się łatwo pomylić, a poza tym rzadko przychodzi.
Tak więc przyjmujemy, że dalsza licytacja jest naturalna.
-
2BA = inwit do 3BA
-
2©
= słaba ręka zorientowana do gry kolorowej; w pierwszym czytaniu wybierz
starszy, tj pasuj z trzema kierami lub licytuj 2Ş
(mając
3-3 na starszych otwierający powinien pasować na 2©)
ale może to być też ręka z 4 kierami i 5 treflami (mając 5 kar pasujemy
na 2¨) po
2Ş zalicytujemy 3§,
lub 1444 - po 2Ş damy 2BA.
-
2Ş = ręka zorientowana
do gry kolorowej; 4 piki - 5trefli (z karami wcześniej pas) lub trójkolorówka:
4144.
-
3§/¨
= naturalne, kolor 5+, forsing do dogranej (GF)
-
3©/Ş
= moja propozycja: TRANSFERY SMOLENIA: tj. licytowana czwórka
i piątka w drugim kolorze starszym w sile na końcówkę.(Dzięki temu, przy
układzie 5/4 w starszych u odpowiadającego i sile na dograną, zawsze
końcówkę w kolor starszy będzie rozgrywał otwierający 1BA, co przy transferach
nie zawsze się udaje. Poza tym jeśli otwierający będzie miał starszą 4-kę,
zagramy końcówkę nie ujawniając drugiego koloru).Oficjalnie
w systemie 3©/Ş
to konwencja 5431.
-
4BA = inwit do szlemika
-
5BA = forsing do szlemika, skład BA, W głosi swój najbliższy
kolor lub 6BA.
-
4§/¨
= układ 6-4 w kolorach starszych, transfer południowo-afrykański odpowiednio
na kiery/piki.
2BA = 4 piki, inwit do 3BA;
2Ş = 4 piki, słaba
ręka zorientowana do gry kolorowej, a więc 4 piki - młodsza 5, ewentualnie
4144;
3§/¨
= naturalne, kolor 5+, forsing do dogranej;
3©
= 4 kiery, inwit
3Ş(!) = konwencyjne:
silne uzgodnienie kierów z czwórką i krótkością w dowolnym kolorze bocznym,
teraz otwierający odzywką relay (tu: 3BA) pyta o kolor krótkości,
a odpowiedzi są naturalne
(4§/¨/©
oznacza odpowiednio krótkość §/¨/Ş);
Patrz przykłady poniżej.
A propos, jest to modyfikacja znanej w Ameryce konwencji, gdzie 3Ş
to silne uzgodnienie
kierów bez krótkości, a 4§/¨
to splinter. Nasza modyfikacja pozwala nam dać splintera
pikowego czego nie można zrobić w oryginale, a przecież poznanie sfitowania
karty przy
krótkości to sprawa fundamentalna.
Po silnym otwarciu 2BA i Staymanie silnie uzgadniamy kolor starszy właśnie
wg oryginalnej
konwencji zachodniej, bo na splintery nie ma już miejsca.
4§/¨(!)
= cue-bid honorowy uzgadniający kiery;
4BA = 4 piki, inwit do szlemika
5BA = forsujące z 4 pikami (otwierający może zgłosić
kolor młodszy, piki lub BA)
.
Licytacja analogiczna do tej powyżej, z tym, że z układem
4 kiery - 5 młodsza i ręką inwitującą
E musi licytować 2BA, gdyż 3§/¨
forsują do dogranej.
Drugi kolor starszy (tu: 3©),
tak jak poprzednio, oznacza silną rękę (aspiracje) z fitem pik
i z dowolną krótkością boczną.
2BA = 4 kiery, inwit do 3BA;
3§/¨
= naturalne, kolor 5+, forsing do dogranej;
3Ş = 4 piki, inwit
3©(!)
= konwencyjne: silne uzgodnienie pików z czwórką i krótkością w dowolnym
kolorze bocznym,
teraz otwierający odzywką relay (tu: 3Ş)
pyta o kolor krótkości, a odpowiedzi są naturalne
(4§/¨/©
oznacza odpowiednią krótkość, a 3BA - wolna odzywka - oznacza dowolny renons,
po którym następny relay (4§)
jest pytaniem o jego kolor - odpowiedzi analogiczne);
Patrz przykłady poniżej.
4§/¨(!)
= cue-bid honorowy uzgadniający piki;
4BA = 4 kiery, inwit do szlemika
5BA = forsujące z 4 kierami (otwierający może zgłosić
kolor młodszy, kiery lub BA)
Przykłady:
.
K87 |
#1
|
W965 |
AW76 |
W - E
|
K104 |
K8 |
|
109743 |
AW76 |
|
4 |
.§/¨/©/Ş
E uznał, że lepiej będzi grać w kolor. Zalicytował więc Staymana
z zamiarem spasowania na każdą odpowiedź partnera.
.
D87 |
#2
|
AW9 |
A1042 |
W - E
|
KD83 |
KD8 |
|
W10432 |
KW4 |
|
5 |
.§/¨/©/Ş
W
|
E
|
1BA
|
2§
|
2©
|
3Ş
|
3BA
|
4§
|
4©
|
pas
|
3Ş = mam gdzieś krótkość
i fit ki\erowy;
3BA = pytanie;
4§ = splinter treflowy;
4©
= negat.
A9 |
#3
|
D1075 |
K108 |
W - E
|
9 |
KD86 |
|
432 |
K1087 |
|
AW952 |
.§/¨/©/Ş
2Ş = nieforsujące, ręka
zorientowana do gry kolorowej
3§ = grajmy w twój
kolor młodszy
.
AW98 |
#4
|
KD105 |
A1042 |
W - E
|
K75 |
K9 |
|
ADW84 |
A87 |
|
6 |
§/¨/©/Ş
W
|
E
|
1BA
|
2§
|
2©
|
3¨
|
3Ş
|
4§
|
4¨
|
4BA
|
5§
|
7Ş
|
pas
|
|
2©
= 4kiery, niewykluczone piki;
3¨
= 5+ kar i przez domniemanie 4 piki, GF;
3Ş = uzgodnienie koloru;
4§/¨
= cue bidy;
5§ = 0 lub 3 wartości
na uzgodnionych pikach.
A109 |
#5
|
K7 |
D876 |
W - E
|
A1054 |
AW |
|
K932 |
KW94 |
|
A104 |
.§/¨/©/Ş
Nasza ręka (E), bogata w kontrole (króle i asy) daje szanse
na szlemika, ale tylko przy nadwyżkowej karcie u otwierającego. Przypuśćmy,
że stosujemy Staymana rozkładowego:
zadajemy kolejna pytania i dowiadujemy się np. na poziomie
3Ş, o układzie 3-4-2-4. Co dalej?
Jeśli nawet zadamy bardzo ekonomiczne pytanie 4§
- uzgadniam kiery i pytam o 5 wartości,
to partner odpowie 4Ş (2
wart. + D atu). Dalej mozemy pytać o coś jeszcze, ale do niczego
to już nas nie doprowadzi, gdyż przy autentycznej karcie
W, chcielibyśmy grać tylko 4©.
W NS-Plus nie stosujemy Staymana rozkładowego.
Nie dość, że wymaga on dużej ilości
szczegółowych ustaleń w parze, to jeszcze nie pozwala
bezpiecznie zainwitować szlemika.
W strefie szlemowej, gdy trzeba precyzyjnie bilansować
kartę, właściwie tę rolę spełniają cue-bidy.
Mamy w NS-Plus instrument, by po Staymanie silnie
uzgodnić kolor partnera z krótkością lub bez.
Tu konwencyjne 3Ş oznaczałoby
silne uzgodnienie kierów z dowolną boczną krótkością, a 4§/¨
to uzgodnienie kierów z cue-bidem honorowym.
§/¨/©/Ş
Oto cała licytacja:
W
|
E
|
1BA
|
2§
|
2©
|
4§
|
4¨
|
4©
|
pas
|
|
4§ = cue-bid honorowy,
inwit szlemikowy;
4¨
= cue-bid ekonomiczny, nie obiecuje nadwyżek;
4©
= negat: partnerze szlemik jest możliwy tylko przy twoim wyjątkowo dobrym
otwarciu;
pas = brak nadwyżek.
W zupełnie bezpieczny sposób, poniżej dogranej, E lekko
zainwitował szlemika.
Gdyby W posiadał np. taką kartę:
to doceniłby jej walory (sekwensowe wartości w kolorach długich,
asy w kolorach krótkich)
i popędził do szlemika.
DW96 |
#6
|
A1054 |
KD95 |
W - E
|
A104 |
A7 |
|
K932 |
A32 |
|
K7 |
.§/¨/©/Ş
Gdyby E wiedział, że otwierający ma 4 piki, to chciałby lekko
zainwitować szlemika pikowego.
Ponieważ informacji tej nie posiada, więc licytuje tylko
3BA, gdyż na inwit bezatutowy - 4BA -
- ręka E jest za słaba (6BA wymaga co najmniej 33PC na
osi).
Otwierający wie, że E ma 4 piki (zadał Staymana),
więc wybiera grę pikową.
ponieważ uzgodniony kolor wzmacnia bilans, a ręka W jest
wyjątkowo urodziwa
(sekwensowe wartości w kolorach długich, asy w kolorach
krótkich),
więc otwierający, w kontekście gry kolorowej, posiada
aż dwie nadwyżki
i właśnie dlatego powinien uzgodnić piki cue-bidem -
4§.
I w ten prosty i niezwykle logiczny sposób WE osiągną
szlemika pikowego.
Popatrzmy na wykorzystanie mechanizmu tego rozumowania
w innej sekwencji:
K6 |
#7
|
AD954 |
K105 |
W - E
|
A74 |
A764 |
|
K82 |
AD72 |
|
W4 |
§/¨/©/Ş
Szansa na wygranie szlemika wynosi mniej niż 20%.
Ale przenieśmy w ręce W dziesiątkę kier do pików:
K106 |
#7a
|
AD954 |
K5 |
W - E
|
A74 |
A764 |
|
K82 |
AD72 |
|
W4 |
§/¨/©/Ş
Teraz, gdy mamy uzgodniony kolor i pojawiła się lewa przebitkowa
w kierach,
podział pików 3-2 (68%) daje niemal pewność wygrania
szlemika.
Takie szlemiki zdecydowanie grać należy.
W ramach rebidu 2Ş,
w kontekście gry kolorowej, W ma supermaksimum
i dlatego powinien uzgodnić piki cue-bidem 4§,
co doprowadzi do szlemika.
I jeszcze jedna sekwencja, w której wykorzystujemy podobne
mechanizmy:
§/¨/©/Ş
W
|
E
|
1§
|
1©
|
2BA(18-20)
|
3BA
|
?
|
|
4©
= cztery kiery, bez nadwyżek;
4§/¨
= cztery kiery, nadwyżkowe uzgodnienie cue-bidem.
Przy okazji:
W
|
E
|
1§
|
1©
|
2BA(18-20)
|
3Ş
|
?
|
|
W NS-Plus rebid 2BA nie wyklucza żadnej starszej czwórki.
3Ş odpowiadającego
pokazuje dokładnie układ 4-4 na starszych.
Teraz otwierający uzgadnia kolor w następujący sposób:
4§ = 4 kiery, maksimum
siły;
4¨
= 4 piki, maksimum siły;
4©
= 4 kiery, brak nadwyżki;
4Ş = 4 piki, brak nadwyżki.
Koniecznie omów powyższe ustalenia z partnerem.
Test nr 22
Co zalicytujesz w sekwencji:
1NT - pas - 2§
- pas
2¨
- pas - ?
Co robić
gdy skontrowano nam staymana?
KONWENCJA
"ANTIDOTUM"
TRANSFER NA KOLOR
STARSZY
Postępujemy wg klasycznych wzorów:
2BA = maksimum otwarcia, 3-kartowy fit z dwoma starszymi
figurami.
3©
= maksimum, fit 4-kartowy.
2Ş/3§/¨
= raczej się nie stosuje. Jeżeli już, to jest to wskazanie koloru bocznego
z fitem 4-kartowym.
2©
= pozostałe ręce, a więc najczęstszy przypadek.
2Ş = 4 piki, forsuje
na 1 okrążenie (tak też licytujemy z układem 5-5 i aspiracjami szlemikowymi)
3§/¨
= naturalne 4+, forsing do końcówki.
2BA = 5 kierów, inwit
3BA = jw. lecz bilans na końcówkę
4BA = jw. inwit do szlemika
5BA = jw. forsing do szlemika
3Ş/4§/¨
= autosplinter
4©
= 6+ kierów, inwit szlemikowy bez krótkości (bez aspiracji - duży texas
w 1. okrążeniu)
4BA = blackwood na uzgodnionych kierach
4Ş,5§/¨
= blackwood wyłączający (odpowiadający pomija figury w kolorze zalicytowanym
przez pytającego, gdzie prawdopodobnie ten ma renons)
(2BA = góra z fitem typu HHx)
3©
= dwuznaczne:
a) retransfer,
tj. partnerze licytuj 3Ş, a ja spasuję
b) naturalne,
po twoim 3Ş będę licytował dalej, co
unaturalni kiery.
Test nr 23
Co zalicytujesz w sekwencji:
1NT - pas - 2©
- pas
2Ş
- pas - ?
Co robić
gdy skontrowano nam transfer?
KONWENCJA
"ANTIDOTUM"
TRANSFER NA KOLOR
MŁODSZY
(2BA = minimum)
3§ = sign off;
3¨/©/Ş
= 6+ trefli, krótkość licytowana;
3BA = inwit do szlemika na treflach, bez krótkości (bez
aspiracji - 3BA w pierwszym okrążeniu).
.
(3§ = maximum)
3¨/©/Ş
= licytowana krótkość, 6+ trefli
3BA = ręka, z którą inwitowaliśmy końcówkę 3BA
4§ = 6+ trefli, bez
krótkości, zaproszenie do szlemika (4BA otwierającego = sign off)
.
(3§ = maximum z dobrym fitem karowym)
3¨
= sign off
3©/Ş,4§
= krótkość, aspiracje
3BA = dzięki informacjom od partnera widzimy bilans na
końcówkę
4¨
= aspiracje bez singla
PRZYKŁADY:
D76 |
#1
|
4 |
A98 |
W--E
|
DW5 |
KD64 |
|
A85 |
AD2 |
|
KW10743 |
§/¨/©/Ş
3§ = maximum;
3Ş = singel;
5§ = wybór kontraktu
(paląca się dama pik i układ 4333 to przeciwwskazania do cue-bidu)
.
K976 |
#2
|
A4 |
A975 |
W--E
|
K5 |
A7 |
|
854 |
A98 |
|
KD10743 |
.§/¨/©/Ş
W
|
E
|
1BA
|
2Ş
|
2BA
|
3BA
|
6§
|
pas |
2BA = minimum siły;
3BA = inwit szlemikowy na treflach, bez krótkości;
6§ = przyjęcie inwitu
( do gry kolorowej znakomita karta)
Test nr 24
Co zalicytujesz w sekwencji:
1NT - pas - 2Ş
- pas
2NT - pas - ?
KONWENCJA 5431
Odpowiadający z układem 5431 lub zbliżonym oraz z siłą gwarantującą
końcówkę
licytuje kolor krótkości z przeskokiem:
(3§ = krótkość trefl,
5+ kar, 4 starsza)
(3¨
= krótkość karo, 5+ trefli, 4 starsza)
3©
= krótkość kier, 5-4+ na młodszych
3Ş = krótkość pik,
5-4+ na młodszych
Dalsza licytacja w pełni naturalna.
Tak jest oficjalnie w NS-Plus.
Ja proponuję tu zmianę:
po 1BA odpowiedzi 3©/Ş
to konwencja 5431, ale zmieniamy znaczenie odzywek 3§
i 3¨.
Oznaczać one będą inwit do 3BA na licytowanym kolorze
6-kartowym z dwoma starszymi honorami.
Teraz otwierający mając jedną starszą figurę (A,K bądź
D) będzie wiedział, że ma praktycznie
6 lew w tym kolorze, co pozwoli być może zagrać układowe
3BA.
Przy tradycyjnych transferach osiągnięcie ostrego 3BA
nie jest możliwe, gdyż otwierający pokazuje
górę (przez nieprzyjęcie transferu) z dwoma starszymi
honorami z trzech.
Nie tracimy też wiele rezygnując z 3§/¨
o znaczeniu konwencji 5431: przecież po Staymanie
i odpowiedzi partnera możemy forsująco pokazać piątkę
młodszą na wysokości trzech
Przykłady:
.
AW76 |
#1
|
104 |
K75 |
W--E
|
DW43 |
AW10 |
|
8 |
K83 |
|
AD10742 |
§/¨/©/Ş
W
|
E
|
1BA
|
3¨(5431)
|
3Ş
|
3BA
|
pas
|
|
3Ş = próba uzgodnienia
pików;
3BA = brak 4 pików;
pas = wybór kontraktu.
AW76 |
#1a
|
104 |
K75 |
W--E
|
DW43 |
AW10 |
|
8 |
K83 |
|
AD10742 |
§/¨/©/Ş
2§ = nie gramy tu konwencją
5431 (bezpośrednie 3 byłoby naturalnym inwitem na dobrym kolorze 6-kartowy
z dwoma starszymi honorami);
3§ = naturalne, 5+,
4 kiery przez domniemanie, forsing do dogranej, tu chcemy wyrazić obawę
o kolor karowy.
.
AK6 |
#2
|
1073 |
W75 |
W--E
|
9 |
A9874 |
|
KDW3 |
KW |
|
A10654 |
.§/¨/©/Ş
W
|
E
|
1BA
|
3©
|
4¨
|
5§
|
6¨
|
pas... |
4¨
= uzgodnienie kar; aspiracje;
5§ = cue-bid;
6¨
= wybór kontraktu.
.
A oto autentyczne rozdanie z mojego ogródka:
Macie kartę:
ŞAK7,©105,¨AD74,§KW107
Otworzywszy 1BA, słyszymy od partnera odzywkę 3©(5431).
Co chcielibyście grać z tą kartą:
Na swoją licytacje partner powinien mieć na pewno §A
trefl i ¨K,
a i prawdopodobnie §D.
Jeśli partner ma 5-5 na młodszych lub ŞD
pik to 6 w młodszy jest do rzucenia.
Ale jeśli ma tylko 3 blotki pikowe....?
Przegrywającego pika z ręki możemy wyrzucić na fortę
w dłuższym kolorze partnera.
A skoro tak to najlepiej zagrać w gorszy (!!!) z kolorów
partnera.
Jak go zmusić by pokazał, który kolor jest lepszy, a
który gorszy?
.
AK7 |
#3
|
963 |
105 |
W--E
|
D |
AD74 |
|
K953 |
KW107 |
|
AD432 |
.§/¨/©/Ş
4BA = pokaż dłuższy (lepszy) kolor.
Cała sala (lokalne eliminacje mistrzostw Polski) grała
3BA.
Kiery się blokowały (AKW - xxxxxxx) więc kontraktu nie
dało się przegrać.
Jednak 6¨
także nie można było obalić.
.
K97 |
#4
|
AD1063 |
AW |
W--E
|
KD873 |
DW74 |
|
4 |
KW107 |
|
D4 |
.§/¨/©/Ş
W
|
E
|
1BA
|
2¨
|
2©
|
2Ş
|
2BA
|
3Ş
|
4Ş
|
pas...
|
2Ş = 4 piki, forsuje na
1 okrążenie.
3Ş = 5 pików a więc
układ 5-5 z aspiracjami szlemikowymi.
4Ş = minimalna karta,
mamy złe wartości na szlemika.
UWAGA! Z układem 5-5 w kolorach starszych bez aspiracji
szlemikowych
E rozpoczyna od transferu na piki, a później 2 razy głosi
kiery.
POWRÓT
na początek strony
do strony NS-PLUS
do strony głównej