Pojedynek Licytacyjny nr 7
Licytacja wg NS-Plus

§¨©Ş
1) 0/0,N-1NT(12-14)
MECZ
   
PUNKTACJA
Q7653
A1094
K5
Q9
W---E
10
J63
AQ42
A8753
10/10 2©=10,    2§=8,
3©=7,      3§=6,
1NT(n) pass=4
2Ş=3,
1NT(n) X=1.
.
W
N
E
S
 
1NT*
pas
pas
2¨
pas
2©
pas...
Po słabym 1NT stosujemy obronę Cappeletti (kontra-siłowa, 2§-monokolor, 2¨-starsze,2©/Ş-licytowany kolor +kolor młodszy
- patrz: "Obrona przeciwko 1BA"):
2¨ = starsze kolory minimum 5-4, na pozycji re-open gramy jak bezpośrednio po 1NT,
z tym że możliwy jest układ 4-4.
2© = wybór kontraktu.
 
2) 1/0, E 
MECZ
   
PUNKTACJA
K875
Q975
J
A963
W---E
AQJ
A4
1085
KJ1075
3/11 5§=11,    6§=8,
4Ş=7,      4§=5,
2NT=3,
3NT=2.
.
W
E
-
1NT
2§
2¨
3NT
 
3NT = licytacja praktyczna.
Kto gra konwencją 5431, ten mógłby uniknąć zagrania 3NT, przez zgłoszenie po 1NT odzywki
3¨, co oznacza krótkość i w zasadzie układ 5+ trefli i czwórkę w kolorze starszym.
Tak też jest w oficjalnej wersji NS-Plus. Ja zaeksperymentowałem i na tej stronie odzywkom 3§/¨
po 1NT nadałem znaczenie naturalnego inwitu na kolorze 6+ z dwoma starszymi figurami.
3 w kolor starszy to dalej 5431. Patrz: "Otwarcie 1BA".
W tym rozdaniu sprawdzało się tylko standardowe (5431) ustalenie:((
 
3) 0/1,  S
MECZ
   
PUNKTACJA
42
AK1085
QJ1086
3
W---E
KQ106
J9
K9742
A7
10/10 4©, 5¨=10,
3©=4,
4¨=3,
2NT=2,3NT=1.
.
W
N
E
S
1©
 
2¨
 
2©
 
2Ş
 
4§
 
4¨
 
4©
 
4Ş
 
5¨
 
pas
 
2¨ = two over one (powyżej 11PD[10PC] nie gramy preferencją kolorów starszych;
2© = minimum otwarcia (ale forsuje na 1 okrążenie, bo może być zalicytowane z nadwyżkową ręką
bez dogodnej odzywki) - 3¨ obiecywałoby nadwyżkę, a na splintera 4§ też jesteśmy za słabi;
Przed dalszą lekturą, przypomnij sobie, co napisaliśmy o trzecim kolorze (patrz: "Trzeci kolor").
Otóż 2Ş od E może być całkiem naturalne z czwórki, wtedy dalej z siłą od 11PD lub też może być zalicytowane z wartości, wtedy jednak z siłą wystarczającą na końcówkę.
Otwierający (W) ma zakaz skakania na wysokość 4 z fitem pikowym - może tylko (mając 4 piki)
zalicytować 3Ş (bez zatrzymania w treflach) lub 3NT (4 piki + stoper trefl).
Stąd licytacja na wysokości 4 może się odnosić do jedynego pewnego kolor E - kar:
4§ = splinter z fitem karo, miltonowo słaba ręka;
4©/Ş = cue-bidy;
Jeszcze Blackwood wprowadził zasadę, by nie pytać się o asy, nie posiadając przynajmniej
dwóch asów, bo wtedy odpowiedź dwoma asami może nas wywindować za wysoko,
stąd cokolwiek negatywne 5¨ (mając zamiast ¨DW - ¨A, W mógłby już pytać o asy)
pas = brak istotnych nadwyżek.
 
4) 1/1, W
MECZ
   
PUNKTACJA
A72
AJ104
AQ852
A
W---E
QJ64
K8
K93
J832
10/10 6¨=10,
4Ş=7,
3NT=4,
5¨=2.
.
W
E
1¨
1Ş
2©
3¨
3Ş
5¨
6¨
pas
2© = rewers;
3¨ = w Ns-Plus gramy konwencją Lebensohl po rewersie, stąd bezpośrednie uzgodnienie koloru
otwierającego jest zachęcające (od 10PC);
3Ş = opis ręki - partner może mieć 5 pików (poniżej 3NT opisujemy rękę, a nie "cue-bidujemy");
5¨ = wolę grać w kolor niż w bez atu, a więc niewiele w treflach, brak aspiracji;
6¨ = nadwyżki.
 
5) 1/0, N
MECZ
   
PUNKTACJA
74
J8
AKQ107653
4
W---E
K6
AQ653
4
KQ975
10/10 4NT(e)=10, 5¨(e)=7,
4NT(w)=6,   4¨=5,
5¨(w)=4,
3©=2,         4©=1.
.
W
E
 
1©
2¨
3§
3Ş
 3NT
pas
 
2¨ = ręka za słaba honorowo na forsujące zniesienie 3¨;
3§ = nadwyżkowe;
3Ş = czwarty kolor - wywiad bezatutowy.
 
6) 0/1, E
MECZ
   
PUNKTACJA
KJ64
7
Q8
KQJ762
W---E
---
AQJ10853
AJ543
9
9/9 4©=9,
PARTSCORE = 4,
(częściówka=4)
3NT=3,
5¨, 5©=2,
.
W
N
E
S
   
1©
 
2§
 
2¨
 
3§
 
4©
 
pas
     
3§ = nieforsujące, dobry kolor 6+;
4© = wybór kontraktu.
 
7) 1/1, S
MECZ
   
PUNKTACJA
KQJ7
AQJ6
AK84
K
W---E
A84
75
10963
A762
10/10 6¨(w)=10, 6¨(e)=8,
5NT=6,   6NT=4,
6Ş=3,     5Ş=2,
5¨=1.
.
W
E
2¨
2©
2NT
4NT
5¨
6¨
pas
 
2¨ = multi (słabe dwa na starszym lub 23-24PC w układzie bezatutowym);
2© = pasuj lub przenieś na 2Ş;
2NT = wersja silna;
4NT = inwit, dwa asy to dobra wartość dla bardzo silnego partnera;
5¨ = przyjęcie inwitu, dobry 4-kartowy kolor karowy;
6¨ = akceptuję grę w karo.
 
8) 0/0, W
MECZ
   
PUNKTACJA
QJ10975
AQJ
A5
A2
W---E
AK
K8542
974
873
11/11 7NT=11, 7 ©=10,
7Ş=9,      6NT=7,
6©=5,      6Ş=4,
GAME=1
(dograna=1)
.
W
E
1Ş
2©
3©
3Ş
4§
4©
5¨
5Ş
7NT
pas
2© = E ma 11PD, czyli minimum odpowiedzi two over one
3© = nadwyżka, forsing do dogranej; patrz: "Dyskusyjne rozstrzygnięcia"
3Ş,4§,5¨ = cue-bidy;
4© = minimum;
5Ş = druga starsza figura w kolorze partnera;
7NT = partner powinien mieć króla kier, więc razem z ŞAK mamy praktycznie wyliczone 13 lew na BA.
Można by ewentualnie zadać jeszcze pytanie o asy przez 5NT.
 
9) 0/1, N
MECZ
   
PUNKTACJA
10932
2
K987
AQJ10
W---E
AKQJ
Q9754
102
74
7/10 4Ş=10,       3Ş=7,
1NT=5,       1©=4,
2NT=3,
PASS=2,
2©=1.
.
W
E
-
1©
1Ş
2Ş
 pas
 
   
pas = słabe atuty i krótkość w kolorze partnera zniechęcają do inwitu.
 
10) 1/1, E
MECZ
   
PUNKTACJA
K
AK63
10952
AQ109
W---E
J10764
82
KJ84
63
5/10 2¨=10, 3¨=9,
1NT=7,2Ş=5,
2NT=4,2§=3,
2©=1.
.§¨©Ş
W
E
 
pas
1NT
2©
2Ş
pas
1NT = odstępstwo od systemu wynikające z zasady antycypacji.
Jeśli otworzymy 1, to po najbardziej prawdopodobnej odpowiedzi 1Ş, nie mamy dobrego rebidu:
po 2 znikną kiery, a na rewers 2© ręka jest za słaba, nie mówiąc już o słabiutkim kolorze podstawowym.
Otwarcie 1§ jest nieco lepsze - naciągany rewers będzie nieco bliższy prawdy.
2Ş = powiedziało się A, trzeba powiedzieć B:)
Kontrakt karowy najłatwiej można osiągnąć po prostolinijnym otwarciu 1¨:(

Potencjalny wynik systemu NS-Plus to 85 pkt. na 100 możliwych.
W rzeczywistości wraz z partnerem w wyniku kilku błędów osiągnęliśmy wynik 75/100.
A jaki jest twój wynik???